ÖTV, KDV, MTV... Bu dolaylı vergilerin dışında otomotivde bir de 2 yıl önce devreye sokulan kademeli sistem var. Bu karmaşık vergi yapısının bir an önce değişip, dünyada teknolojiye dayanan çevresel devrime ayak uydurması gerekiyor. Bu sayede hem devlet hem sektör hem vatandaş kazanır. Aksi takdirde mevcut yapıyla üretim üssü gücümüzü kaybedip oyun dışı da kalabiliriz.
#YazarEngellilere gümrük vergisi, yurtdışından ithal araç ve teçhizat getirilme durumunda avantaj sağlıyor. Binek ve tertibatlı araçların yanı sıra, motosikletler de bu kapsam dahilinde yer alıyor. Peki, engelliler gümrük vergisi avantajından nasıl faydalanabiliyor? İşte, detaylı bilgiler
#Engelli Gümrük VergisiEngelliler, gazi ve şehit yakınlarına sağlanan ÖTV'siz binek aracı alım hakkında yeni sınır, 1 Ocak 2018 tarihi itibariyle başlayacak. Bu haktan yararlanabilmek için satın alınacak aracın tüm vergiler dahil fiyatının 200 bin lirayı geçmemesi gerekiyor.
#Engelli1.1 milyar TL yatırımla İzmit’teki fabrikasının kapasitesini 18 ayda 100 binden 200 bin adede çıkartma kararı alan Koreli Hyundai, hükümetin yeni teşvik sisteminden ilk yararlanan şirket oluyor. Hyundai Assan Genel Müdürü Ümit Karaarslan, “Ağustos’a kadar yatırımın yüzde 20’sini (200 milyon TL) tamamlayıp gümrük vergisinden muaf araç ithal edeceğiz” dedi.
Türkiye’de 100 bin adet otomobil üreten veya mevcut kapasitesini 100 bin adet artıran firmalara, artırdıkları kapasitenin yüzde 15’i kadar gümrük vergisinden muaf olarak araç ithal etme hakkı verildi. Motor üretilmesi halinde ise ilave olarak yüzde 15 daha ithal etme hakkı tanınacak. Bu ithalatta yüzde 10 gümrük vergisi ödeyen Hyundai, Toyota ve Honda’ya yararken, 3 marka 100 bin adet ek otomobil üretmeleri halinde en az 40’ar milyon liralık gümrük avantajı elde edecek.
Danıştay; geçmişte aldığı Fiat Doblo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Ford Transit, Citroen Berlingo, Mercedes Vito gibi hafif ticari araçlarla, kapalı kasa ticari oto ve pick-up’larda tadilat yaptırıp binek otomobile dönüştüren vatandaşlara Maliye’nin kestiği cezaları kaldırdı. Vatandaş vergisiz araç fiyatına yaklaşan ÖTV’den kurtulurken, Gelir İdaresi karara itiraz etti.
Geçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük VergiBU ülkede gelir dağılımı bozuk. Gini katsayısı ile ifade edelim bu saptama yıllar itibariyle de olumsuz gelişiyor. Bu kötü durumu dengelemeye çalışmanın yollarından biri de “vergi” enstrümanını kullanmak. Vergi; genel çerçevede üç konu üzerinden alınır.Birincisi; gelir üzerinden alınan “dolaysız” vergiler. Gelir ve kurumlar vergileri bu gruptadır. Bilindiği üzere gelir vergisi tarifesi artan oranlıdır. Yüzde 15’den başlar, yüzde 40’a kadar gelir. Daha üst gelir grupları için bu tarifeyi daha da dikleştirmek mümkündür. Ama bizim gibi yüksek enflasyonun olduğu ülkelerde, bir de yüksek oranlı vergiler koymak, gelirin değil varlığın vergilenmesi sonucunu doğurur. Bu defa dolaysız vergi servet vergisine dönüşmüş olur. Bu durum sapla samanın karışması demektir.
#1Elektrikli araçların yüzde 10 ÖTV dilimini tutan matrah limiti, yani vergisiz fiyat üst limiti 1 milyon 250 bin TL’den 1 milyon 450 bin TL’ye çıkarıldı. Düzenleme ile artık vergiler dahil fiyatı 1 milyon 914 bin TL’ye kadar olan araçlar yüzde 10’luk ÖTV diliminde kalacak ve tüketiciler vergi dilimi geçişlerinde yaşanan yüksek zamlardan korunacak. Şu anda Türkiye’de 16 markanın 29 elektrikli otomobili bu vergi avantajından yararlanabiliyorken düzenlemeden sonra listeye beş veya altı model daha eklenebilir.
#ÖTVEngelli vatandaşların ÖTV muafiyetli sıfır araç alımlarında 2024 yılı üst limiti belli oldu. Bu sene 1 milyon 4 bin 200 TL olarak uygulanmaya devam eden üst limit, 1 Ocak 2024’ten itibaren yüzde 58.46 artarak 1 milyon 591 bin 255 TL’ye yükselecek. Böylece engellilerin ÖTV ödemeden satın alabileceği sıfır araç üst limitinde yeni yılda 587 bin TL artış kaydedilmiş olacak.
#ÖTV MuafiyetiEk MTV ne zaman ödenecek, sorusu vatandaşlar tarafından takip ediliyor. Anayasa Mahkemesi'nin (AYM) verdiği karar sonrası Ek MTV son ödeme tarihi, araç sahiplerinin gündeme geldi. Anayasa Mahkemesi, ek MTV alınmasını öngören düzenlemenin iptaline ilişkin yapılan başvurunun reddine karar verdi. İlk taksit ödemeleri Ağustos ayında gerçekleştirilmişti. Araç sahipleri 2. taksit ödemeleri için tarih bilgisini sorguluyor. Peki Ek MTV 2. taksit ne zaman, ayın kaçına kadar ödenecek? Ek MTV ödenmezse ne olur? İşte, Ek Motorlu Taşıtlar Vergisiz son ödeme tarihi hakkında ayrıntılı bilgiler.
#Ek MTV Ödeme TarihiOtomobillerde ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri Temmuz 2023 itibarıyla geçerliliğini yitirdi. Gelen son zamlarla Türkiye’de satılan tüm otomobiller yüzde 80’lik ÖTV dilimine girdi. Yüzde 40, 50, 60 ve 70’lik ÖTV diliminde otomobil kalmadı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, bu durumun hem ithalatı arttırdığını hem de dar gelirli vatandaşın uygun fiyatlı araca erişimini zorlaştırdığını belirtti.
#ÖTV2023 yılı Türkiye otomotiv sektörü açısından önemli dönüm noktalarından birisi olacak. Togg öncülüğünde elektrikli araç satışları 40 bin adede yaklaşacak, Renault ve Tofaş yeni üretim stratejilerini duyuracak, araçlardaki bağlantı servisleri nihayet Türkiye’de de kullanılacak. Geçen yıla damgasını vuran araç bulunurluğu sorunu devam edecek. Fiyatlardaki artış ise hem küresel hem yerel etkilerden dolayı sürecek.
#Otomotiv SektörüODMD, otomotivde ‘ÖTV sıfırlanırsa ne olur’ projeksiyonu çizdi. Plan devlet yetkililerin de ilgisini çekti. Buna göre, ÖTV 10 yıl içerisinde yani 2034’e kadar kaldırılsa hem devlet hem vatandaş kazanacak. 1000 kişiye düşen araç sayısı 219’dan 365’e çıkacak. İstihdam ise 750 bin kişiye yükselecek.
#OtomotivSıfır araçların ÖTV oranlarını belirleyen matrah güncellemesinde ilk kez bir takvimin belli olması pazarda dalgalanma yarattı. 1 Aralık tarihinin işaret edilmesinin ardından bayilere ‘KDV dahil ücreti ödeyelim aralıkta tescil ettirin’ telefonları yağmaya başladı. Uzmanlar ise tüketicileri büyük bir beklentiye girmemeleri konusunda uyararak, küçük-orta sınıftaki otomobillerde yüzde 7 ila 10 arasında indirim olabileceğini belirtti.
#ÖTVBakan Nebati’nin, “ÖTV indirimi yok, matrah arttırımıyla ilgili çalışıyoruz” açıklamasının ardından gözler sıfır araçlardan yüzde kaç ÖTV alınacağını belirleyen matrah dilimlerine çevrildi. Aracın vergisiz fiyatı anlamına gelen matrah, vatandaşların kafasında soru işareti yaratmaya devam ederken, ben de Renault Clio’nun 1.5 yıllık fiyat değişimi üzerinden bunu açıklamaya çalıştım. İşte Clio’nun yüzde 50’lik ÖTV diliminden yüzde 80’lik dilime olan yolculuğu.
#ÖTVGeçen yılın sonunda Cumhurbaşkanına kanunla verilen motorlu taşıtlarda ÖTV’yi 3 katına kadar arttırma ve sıfıra indirme yetkisi, dün ilgili ÖTV tebliğine de işlendi. Aslında rutin bir işlem olan bu gelişme ÖTV indirimi gelecek mi sorularını yeniden gündeme getirdi.
#Cumhurbaşkanı