Benzin ve dizelin litre fiyatlarındaki artışlar bu yakıtlarla çalışan otomobilin kullanım maliyetlerini yükseltirken, elektrikli otomobil avantajını korudu. Ağustos itibarıyla benzinli bir otomobilin yıllık tüketim maliyeti 50 bin TL’ye, dizel otomobilin 40 bin TL’ye ulaştı. Benzinli otomobilin yakıt gideri evden şarj edilen elektrikli otomobilin 7 katına çıktı. Elektrikli otomobiller evden şarjla yıllık ortalama 7 bin 200 TL, istasyondan şarjla yıllık ortalama 25 bin TL enerji harcıyor.
#Elektrikli AraçElektrikli araçların batarya ömrünü, yıllar sonra değerinin düşüp düşmeyeceğini ve arıza halinde neler olacağını uzmanlara sorduk. Buna göre, elektrikli araçların bataryaları yılda ortalama yüzde 2 verim kaybına uğruyor. Yani 8 yıl sonra batarya verimliliği yüzde 100’den yüzde 80’e gerileyebiliyor. Verim kaybı ve arıza halinde komple batarya yerine uygun fiyatlı modül değişimi yapılabiliyor. Araçlar 1.5-2 milyon km’ye kadar sorunsuz kullanılabiliyor.
#Elektrikli AraçlarTogg bu yıl teslim edeceği “14 bin 23 adet” T10X ile Türkiye’de son 9 yılda satılan elektrikli araç sayısını geride bırakacak. Muhtemelen birçok kişinin ilk elektrikli aracı da Togg T10X olacak. Ancak elektrikli araç sahibi olmanın benzinli bir araca göre birçok farklı yönü bulunuyor. İşte elektrikli araç kullanmaya hazırlanan kişiler için bazı tavsiyeler.
#ToggElektrikli araç pazarının iddialı oyuncuları Çinli markalar, ithalatı artıracağı ve yerli üretimde rekabetçiliği etkileyeceği düşüncesiyle yüksek vergilerle karşı karşıya. AB’de hazırlıklar sürerken Türkiye, Togg’un satışından önce yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirdi bile. Sektör uzmanları ise bu adımları, hem tüketicilerin uygun fiyata yüksek teknolojili araç satın alması hem de elektrikli araç ekosisteminin büyümesi açısından soru işareti olarak görüyor.
#ÇinYılın ilk yarısında tescil edilen elektrikli otomobil sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 170 artarak 2 bin 413 adede ulaştı. Böylece daha ilk 6 ayda geçen yılki satış adetleri yakalanmış oldu. Bu dönemde, otomotiv sektöründeki çip ve tedarik sorunlarından dolayı hibrit otomobil satışları ilk kez geriledi. İlk altı ayda satılan hibrit otomobil sayısı yüzde 17.8 azalarak 9 bin 731 adet oldu. Uzmanlar, bu tempoyla elektrikli otomobil satışlarının yıl sonuna kadar 4 bin 500 adede ulaşacağını belirtiyor.
#Otomobil SatışlarıTürkiye’de elektrikli araç potansiyeli artıyor. Şarj istasyon noktalarının yaygınlaşmasının da etkisiyle 2021 yılında Türkiye elektrikli araç pazarı yüzde 237 arttı. Bu durum elektrikli araç devlerinin de dikkatini çekti. Tesla, MG, Jaguar gibi global markalar Türkiye pazarına girdi.
#Elektrikli OtomobilTürkiye'de son yıllarda elektrikli araçlara ilgi artıyor. Araçların kullanımının yaygınlaşması için şarj istasyonlarına erişim önem arz ediyor. Türkiye'de 3 bin 457 şarj istasyonu bulunuyor. Bunların 818'ini özel kullanım amaçlı şarj istasyonları oluştururken, 2 bin 639'u halka açık olarak yer alıyor. Yerli otomobil TOGG'un 2023 yılında banttan inmesiyle de elektrikli araç sayılarının artması bekleniyor.
#Elektrikli OtomobilTürkiye’de elektrikli araçların sayısı artarken, hem bir hafta boyunca elektrikli araç denedim hem de kullanıcıları dinledim. Deneyimlerim ve duyduklarım şarj altyapısının hâlâ en büyük sorunların başında geldiğini gösterdi. Kimi noktalarda istasyonlar çalışmadı, kimisinde düşük voltaj uyarısı verdi. Görevliler 22.00’den sonra araçları içeri almadı. En çok karşılaştığım sorun ise şarj istasyonlarına park edip giden benzinli ve dizel araçlar oldu.
#Elektrikli AraçBiliyoruz, belki henüz hiç sürmediniz ve satın almayı ciddi olarak düşünmediniz. Bu yüzden elektrikli araçlarla ilgili aşağıda okuyacağınız haber size biraz cesur gelebilir. Çünkü önemli bir devrimden bahsedeceğiz; elektrikli araba devrimi...
#Elektrikli ArabaTürkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği Başkanı Berkan Bayram "Özellikle 17 günlük karantina sürecinde elektrikli ve hibrit dahil tüm otomobillerin kullanımı azalıyor. Bu sürede otomobil kullanılmıyor diye enerji harcaması olmadığı düşünülmesin. Hücre iç direnci yüzünden enerji dolaşımı devam edecektir. Aracın batarya sağlığının korunması için 10 günde bir aracı çalıştırıp, kısa mesafeli kullanım yapmalıyız. Şarj imkanı sağlamalıyız" dedi.
#OtomobilSon dönemlerde yaşanan ve bazıları ölümle sonuçlanan Tesla kazaları, sürücüsüz araç teknolojisi konusundaki kaygıları arttırdı, güvenlik tartışmalarını yeniden gündeme getirdi. Biz de konunun uzmanlarıyla bu meseleyi enine boyuna tartıştık
#TeslaTEHAD Başkanı Berkan Bayram, "Avrupa’da elektrikli otomobil satışları yıllık bir milyon adete ulaşırken, Türkiye’de son 7 yılda henüz bin 169 elektrikli araç trafiğe çıkabildi. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de elektrikli ve hibrid araçlara vergisel teşvik sağlandığı zaman sadece satış rakamlarında değil, tüm sektörü olumlu etkileyen değişimlerin yaşandığını hissetmek mümkün olacaktır" açıklamasında bulundu.
#Türkiye Elektrikli Ve Hibrid Araçlar Derneği2018 tüm dünyada çevre dostu elektrikli araçların yükseldiği bir yıl olarak tarihe geçerken, ülkemizde ise art arda cezalar geldi. 2018’de ilk olarak elektrikli otomobillerde sıfır olan Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) oranları yüzde 25 arttırılırken, 29 Kasım’da yayınlanan Çevre Kanunu’ndaki madde değişikliği ile de araç bataryalarından kilo başına 15 TL ek ücret alınması kararlaştırıldı. Henüz uygulamaya girmeyen değişiklik, araç maliyetlerini 6 ile 20 bin TL arasında arttıracak.
#YazarlarTürkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Platformu (TEHAD) Kurucusu Berkan Bayram, elektrikli araç ve bağlı teknolojilerinin yeni istihdam olanakları sağlayacağını belirterek,"Bugün itibarıyla Türkiye'de bu yeni istihdam alanlarının gelişmesi, bu iş kollarının işletilmesi, pazarlanması, servis hizmeti sunulması ve üretimi gibi modeller, otomotiv sektöründe bir milyon kişiye ulaşabilecek yeni iş gücü alanının açılmasına ön ayak olacak." dedi.
#Elektrikli Otomobil