Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de yılın ilk altı ayında otomobil satışları yüzde 10.3 oranında azalarak 272 bin 282 adet oldu. Çip ve tedarik sorunları nedeniyle araç bulunmamasından ötürü daralan iç pazarda, tescil edilen elektrikli otomobil sayısı hızla artarken, hibrit otomobillerin sayısı ilk kez geriledi. Türkiye Elektrikli ve Hibrit Araçlar Derneği’nin (TEHAD) hazırladığı rapora göre, yılın ilk yarısında tescil edilen elektrikli ve hibrit araç sayısı 12 bin 144 adetle pazarın yüzde 4.5’ini oluşturdu. Ocak-haziran döneminde tescil edilen elektrikli otomobil sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 170 artarak 2 bin 413 adet oldu. Geçen yılın aynı döneminde satılan elektrikli otomobil sayısı yalnızca 894’tü. 2021’in tamamında satılan elektrikli otomobil sayısı ise 2 bin 846 olmuştu. Böylece, yılın henüz ilk yarısında geçen yılki satış adetleri neredeyse yakalanmış oldu.
MARKADA BMW MODELDE RENAULT
Yılın ilk yarısında elektrikli araç rekabeti Renault, BMW ve Mercedes-Benz markaları arasında yaşandı. Markalar bazında BMW yüzde 21 pay ve 504 adet satışla ilk yarıyı lider tamamladı. Ocak-haziranda en çok satılan elektrikli otomobil modeli ise 492 adetle Renault Zoe oldu. Renault tek modeliyle pazarın yüzde 21’ini temsil etti. Bu modeli 344 adetle BMW iX ve 262 adetle Mercedes-Benz EQE takip etti. İlk altı ayda Mercedes-Benz’in elektrikli otomobillerdeki pazar payı yüzde 18 olarak gerçekleşti. Geçtiğimiz yılın ilk yarısında, 294 adetle Porsche markasının yüzde 27 pazar payına ulaşarak lider olmasını sağlayan Taycan’ı ise Rusya-Ukrayna savaşının neden olduğu tedarik problemleri vurdu. Yurtdışında üretim araları yaşayan Taycan, Türkiye’de yılın ilk yarısını 104 adetle kapattı. TEHAD kurucusu Berkan Bayram, tedarik problemlerine bağlı olarak yıl sonuna kadar 4 bin 500 adede yakın elektrikli otomobil satılabileceği belirtti.
HİBRİT İLK KEZ GERİLEDİ
TEHAD raporuna göre, yılın ilk yarısında tescil edilen hibrit otomobil sayısı ilk kez geriledi. Bu dönemde tescil edilen hibrit otomobil sayısı (hafif hibrit teknolojisine sahip araçlar hariç) geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17.8 azalarak 9 bin 731 adet olarak gerçekleşti. Geçtiğimiz yılın ilk altı ayında 11 bin 851 adet hibrit otomobil satışı gerçekleşmişti. Hibrit pazarındaki daralmada sektördeki bulunurluk sorunu etkili oldu. Öte yandan, Türkiye’deki hibrit otomobil pazarının lideri Toyota yılın ilk yarısında liderliğini sürdürdü ancak Fiat ve Honda modellerinin pazara girmesiyle birlikte pazar payı geriledi. Ocak-haziranda yüzde 69 (geçen sene ocak-haziran yüzde 97) pazar payıyla Toyota birinci olurken, Fiat markası yüzde 12 ve Honda markası da yüzde 12 payla yılın ilk yarısını tamamlamış oldu.