Türkiye’nin iş dünyası, köklü aile şirketleriyle dolu. Her biri, bir başarı hikayesi, bir emek öyküsü. Ama ne yazık ki bu öyküler çoğu zaman ikinci ya da üçüncü nesle geldiğinde tatsız sonlarla noktalanıyor. Özellikle de Ege Bölgesi’nde birçok şirketin böyle kötü sonlarına tanıklık ettik.
#1Geçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük VergiÜlkemiz tarihi ve doğal güzellikleri bakımından oldukça zengindir. Her yörenin kendine ait tarihi içinde geçmişten günümüze pek çok kültürel miras barındırır. Günümüzde bilim ve teknoloji alanındaki gelişmişlik düzeyi geçmişten gelen uzun bir tarihin sızıntılarıdır. Müzeler bu bakımdan tarihin farklı zamanlarından günümüze gelen tanıkların sergileniyor. Bunlardan biri olan ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi Nerededir? Hangi bölge ve ilde yer alır? Nasıl Gidilir? Giriş Ücreti ve Ziyaret saatleri nelerdir? İşte detaylar.
#Ankaraİkilemli soruların bu haftaki konuğu caz sanatçısı, piyanist ve besteci Kerem Görsev. Türkiye’de caz denilince akla gelen belki de ilk isim. Sadece ülkemizde değil, yurtdışında en ünlü filarmoni orkestraları yaptığı çalışmalarıyla da tanınıyor. Fakat tuhaf şekilde samimi ve mütevazı. “Ya bırak lütfen bu ‘siz’leri, birbirimize ‘sen’ diyelim” diye ısrar ediyor. Söyleşi o yüzden senli-benli.
#Kerem Görsevİkilemli soruların bu haftaki konuğu caz sanatçısı, piyanist ve besteci Kerem Görsev. Türkiye’de caz denilince akla gelen belki de ilk isim. Sadece ülkemizde değil, yurtdışında en ünlü filarmoni orkestraları yaptığı çalışmalarıyla da tanınıyor. Fakat tuhaf şekilde samimi ve mütevazı. “Ya bırak lütfen bu ‘siz’leri, birbirimize ‘sen’ diyelim” diye ısrar ediyor. Söyleşi o yüzden senli-benli.
#Kerem GörsevKlasik otomobil üreticileri şeklinde adlandırılabilecek markalar, geleceğin teknolojisi olarak görülen elektrikli araç markaları ile rekabette kalabilmek için vizyonlarını değiştiriyorlar. Bağlantılı araçlar, elektrikli mobilite sistemleri, otonom sistemler… Yeni teknolojiler şirketlerin stratejilerini güncellemelerine sebep oluyor. Otomotiv sektörü yavaş yavaş mobilite sektörüne dönüşüyor.
#Gazetehaberleri2020’ye otomotiv sektörü ile paralel olarak pozitif göstergelerle başlayan kiralama sektöründe pandemi sebebiyle durma noktasına gelen talep, günlük kiralama yapan bazı firmaları borçlarını ödeyemez noktaya getirdi. Buna karşın haziran ayında normalleşme ile birlikte işlerine dönmeyi hedefleyen büyük şirketler araçlarını kullanmasalar da iade etmediler. Bunun sebebi ise TL’ye endekslenen kiralama fiyatlarının kurdaki değişim sebebiyle artmaya devam etmesi.
#Gazetehaberleri‘Türkiye’nin Otomobili’ için geri sayım başladı. Projenin başındak isim olan Gürcan Karakaş, tasarımda sona geldiklerini, ilk prototipi yıl sonunda tanıtacaklarını belirterek, “2022 ortasında satışa sunacağımız ilk araç elektrikli SUV olacak. Hiç kolay değil ama mühendislerin tabiriyle ‘roket bilimi’ de değil” dedi. Karakaş, 29 klasik üretici ve 500 startup firmasıyla rekabet edeceklerinin sinyalini de verdi.
#YazarBursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay, Almanya’nın Baden-Württemberg Bölgesi’nden örnek göstererek, bölgenin mevcudu hakkında bilgi verdi. Türkiye’nin de bu gelişmişlik oranlarını yakalaması gerektiğini vurgulayan Burkay, “Biz, Bursa olarak ‘Farklı bir oyun planımız var’ diyoruz. Bu yolculukta Türkiye’nin dünyanın ilk büyük 10 ekonomisi arasına girmesi adına atılacak adımlarda Bursa, öncü rol üstlenecek. Biz artık, ucuz işgücü peşinden koşan sanayi ve iş dünyasını temsil etmiyoruz. Bizler, rekabeti farklı alanlarda arayan bir girişimci grubunu temsil ediyoruz” dedi.
#Bursaİstanbul’da 10 gün sürecek otomobil şovu Beylikdüzü TÜYAP’ta başladı. Türkiye’nin en büyük otomotiv etkinliği olan ve 2 yılda bir düzenlenen ‘İstanbul Autoshow 2017’ kapılarını 30 Nisan’a kadar otomobilseverlere açarken, 19 marka 50’si yeni olmak üzere toplamda 300 model sergiliyor. Fuarda konsept modeller, klasik otomobiller ve geleceğin teknolojileri de ziyaretçileri bekliyor.
#GazetehaberleriDaha önceki yıllarda pek fazla yeni model olmadığı için panayır yeri gibi olan ve tanıtımlarında Hollywood yıldızlarını kullanan ‘Los Angeles Auto Show’ bu yıl önemli küresel bir geri dönüş yapmış. 100’e yakın yeni modelin ve 21 gerçek dünya prömiyerinin yapıldığı fuar, ABD’nin en büyük dünyanın ise sayılı fuarlarından biri olmayı hedefliyor.
#Otomotiv Şehri Detroitİlyas Salman ve Şener Şen’in başrollerini paylaştığı ‘Çiçek Abbas’ filminde müşteri çekmek için iki ünlü ismin ‘Aksıray Aksıray’ diye bağırarak girdiği komik rekabeti birçoğunuz hatırlar. Aslında bu sahne bugün Türkiye’de birçok minibüs şoförünün hâlâ başvurduğu geçerli bir yöntem. Ama ya minibüste hiç şoför veya muavin olmazsa. Fransa hükümeti ve Avrupa Komisyonu’nun desteklediği Ligier Grubu, Robosoft Teknoloji şirketiyle sürücüsüz minibüsü geliştirmiş ve üretime başlamış. Hürriyet Dünyası olarak biz de bu aracın dünyadaki ilk test sürüşüne katıldık.
Son 10 yılda Karayipler’den Antarktika’ya, Norveç Fiyordları’ndan Yeni Zelanda’ya tüm kruvaziyer rotalarında 100 civarında yolculuk yaptım. Hatta geçen ay tüm dünyanın konuştuğu Costa Concordia’yla bile Akdeniz’de 10 tura çıktım. Kaptanı Francseco Schettino’yla sohbet ettim, fotoğraf çektirdim. Farklı coğrafyaları keşfederken Türk gezginlere yararlı olabilecek notlar aldım. İşte en popüler kruvaziyer rotaları ve önerilerim...