Güncelleme Tarihi:
Nef İcra Kurulu Başkanı Erden Timur, gençlerin çağın gerisinde kalmamak adına teknoloji ve gelecekle ilgilendiklerini belirterek, farklı açılardan da bakmaları önerisinde bulundu. Bursa’da 60 yaşına gelince bazı konuları atlamamaları çağrısında bulunan Timur, “Binlerce yıldır var olan zeytine, şeftaliye veya meyvelere sahip çıkın. İşleri büyütmek, para kazanmak ile başlayabilir. Fark etmek güzel ama fark edince geç olmasın” dedi.
TÜRKİYE’NİN İLK GÖKMENİ BURSA’DAN ÇIKACAK
BTSO Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay, yeni dönemde insan kaynağına önem verdiklerinin altını çizerek, bu nedenle salonu gençlerle buluşturduklarını açıkladı. Burkay, yeni dönem sloganlarının insana yatırım olacağını kaydetti. Büyükşehir Belediyesi ile 200 milyon liralık bütçe ile Gökmen Uzay Havacılık ve Eğitim Merkezi’ni (GUHEM) hayata geçireceklerini ifade eden Burkay, “Bizim bir hayalimiz var. Türkiye’nin ilk gökmeni Bursa’dan çıkacak diyoruz. Bu, bakınca 35 - 40 yıllık serüven. 2015’te tohumu attık. Önümüzdeki sene 850 milyon dolarlık ilk gurur, yörüngede yerini alacak. Çok farklı disiplinde yetişmiş insan kaynağına ihtiyaç var. Bu merkez önemli bir görevi yerine getirmiş olacak” diye konuştu.
BURSA İLE BAŞARACAĞIZ
Dünyadaki rekabete bakınca ülkelerden ziyade kent ve bölgelerin yarıştığının altını çizen Burkay, Bursa’nın da içinde bulunduğu Marmara Havzası’nın bu anlamda önemli bir sorumluluğunun bulunduğunu kaydetti. Kişi başına düşen milli gelirin 3 bin dolar seviyelerinden Türkiye genelinde 10 bin dolara, Bursa’da ise 12 bin dolar seviyesine yükseldiğini ifade eden Burkay, “Hedef 25 bin dolara çıkmak. Bunu Bursa ile başaracağız. Özellikle orta ve yüksek ileri teknolojinin payını endüstride payını arttırmak Bursa’nın merkezinde olduğu birinci bölgede yeni nesil teknolojinin üretilmesi ile mümkün. Bursa, son 4 senede merkezi bütçeye katkısını yüzde 120 arttırdı. Türkiye’nin 2023 yılı kilogram ihracat hedefi 4 dolar. Bursa’nın 2017 sonu kilogram ihracat değeri 3,98 dolar. Bursa’nın sanayisinde orta-yüksek teknolojinin payı yüzde 52, Türkiye’de bu oran yüzde 26. Bursa’nın bütün ekonomik rasyolarına baktığımızda Bursa bugünden 2023 hedeflerini yakalamış bir kent” dedi.
BADEN-WÜRTTEMBERG ÖRNEĞİ
Bu hedeflerin yakalanması için Almanya’nın Baden-Württemberg Bölgesi’ndeki örnek gösteren Burkay, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Almanya’nın ortalamalarının hep yüzde 70 üzerindeler. Almanya’nın Ar-Ge harcamaları GSMH payı yüzde 3, bu bölgede yüzde 5,6. Kişi başı gelir, Almanya’nınkinden yüzde 70 fazla. Üniversite ve mükemmeliyet merkezi sayıları Almanya’nın nerdeyse iki katı. Baden-Württemberg, San Fransisco Bölgesi gibi Türkiye, mutlaka bunu yakalamalı. Zenginleşmek isteyen bir ülkenin stratejisinde birinci bölgenin farklı olması ve farklı değerlendirilmesi gerekiyor. Biz, Bursa olarak ‘Farklı bir oyun planımız var’ diyoruz. Bu yolculukta Türkiye’nin dünyanın ilk büyük 10 ekonomisi arasına girmesi adına atılacak adımlarda Bursa, öncü rol üstlenecek. Biz artık, ucuz işgücü peşinden koşan sanayi ve iş dünyasını temsil etmiyoruz. Bizler rekabeti farklı alanlarda arayan bir girişimci grubunu temsil ediyoruz” diye konuştu.
Büyükşehir Belediye Başkanvekili Şükrü Köse, Bursa’nın ülke ve dünya nezdinde halklı yerini bildiklerini belirterek, BTSO’nun projeleri ve iş dünyasına vizyon katması nedeniyle emeği geçenlere teşekkür etti.
ENDÜSTRİ 4.0 TARTIŞILDI
Zirvenin ilk oturumunda Endüstri 4.0 ele alındı. Moderatörlüğünü Hürriyet Ekonomi Müdürü Sefer Levent’in yaptığı oturumda dünyada doludizgin rekabet yaşandığı belirterek, ticari, döviz kurları bakımından da savaş yaşandığını kaydetti. Bursa ile birlikte Türkiye’nin hedeflerinin bulunduğunu belirten Levent, “Bunlara ulaşmak için böylesi bir ortamda mücadele etmek zorundayız. Yoğun rekabetin yaşandığı ülkelerin ticari rekabetin yaşandığı dönemde endüstri 4.0’ı konuşacağız” dedi.
Oturumun ilk konuşmacısı Fortune Türkiye Yayın Direktörü Cüneyt Toros, yapılan bir ankette 2051 yılında yapay zekanın insanların yapabileceği tüm işleri yapabileceğinden bahsedildiğini kaydetti. Şu anda dünyanın gündem maddesinin endüstri 4.0’dan yapay zekaya kaydığını söyleyen Toros, eğitim sistemleri üzerinde ciddi değişiklikler olduğunu belirterek, “50 yılda bazı yeteneklerin elde edilmesi gerekiyor. Bunlar birlikte çalışma yetkinliği, kritik düşünme, iletişim yeteneklerini geliştirme, hızlı adaptasyon, insiyatif alma ve girişimci ruhu. Bu alanlarda gençleri eğitmemiz lazım. Yeni çıkacak işlere daha kolay adapte olabilirler. Eğitim perspektifimizi değiştirmemiz gerekiyor. Bir şey olacaksa Bursa’da olacak ve bu anlamda Bursa’yı şanslı görüyorum” diye konuştu.
YAPAY ZEKA BAKANLIĞI KURULMALI
Almanya ve ABD’nin yapay zeka alanında hızla ilerlediğinin altını çizen Toros, Türkiye’nin de bu konuya adapte olması gerektiğinin vurgulayarak, “Bizim daha fazla adapte olmamız lazım. İşin hızlanması için Yapay Zeka Bakanlığı kurulmalı” dedi.
ISKALAMAMAK İÇİN İYİ HAZIRLIK YAPMALIYIZ
Hürriyet Ekonomi Yazarı Vahap Munyar, geçiş döneminin iyi okunması gerektiğini vurgulayarak, “Kaynakçıya da otomasyoncuya da elektrikçiye de ihtiyaç var. Endüstri 4.0 çok hızlı geldi dersek, geride kalırız. Endüstri 4.0’ı ıskalamamız için de hazırlığımızı yapmamız lazım” dedi.
TEKNOLOJİK İNOVASYONA DAYALI İŞ FİKİRLERİ
TEB KOBİ Bankacılığı Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Vekili Turgut Boz, değişimin firmalar açısından bir tercih nedeni olmadığını, sorumluluk olduğunu kaydetti. İnsanların matematik, fizik, tasarım gibi konularda kendini yetiştirmesi gerektiğinin altını çizen Boz, “Teknolojik inovasyona dayalı iş fikirlerine Türkiye’nin ihtiyacı var” diye konuştu.
KADINLARA FIRSATLAR DOĞUYOR
Hürriyet Yazarı Jale Özgentürk, endüstri 4.0 ile dünyada önemli bir değişim yaşandığını belirterek, mesleklerin değiştiğini kaydetti. Bu değişimin kadınlar açısından fırsatlar doğuracağını belirten Özgentürk, “Bildiğimiz meslekler unutulacak, yeni meslekler çıkacak. Mühendislik, bilgisayar ve teknolojik alanlarda ciddi eğitimler almak gerekiyor. Kendimize farklı ve yeni bir eğitim sistemi kurmamız gerekiyor. Eğitim sistemimiz hala klasik gidiyor” dedi.
GELECEK SÜRÜCÜSÜZ OTOMOBİLDE
İkinci oturum ise Hürriyet Ekonomi Müdür Yardımcısı Emre Özpeynirci moderatörlüğünde yapıldı. Özpeynirci, otomotivin Türkiye ve Bursa için önemine değinerek, endüstri 4.0 alanında yapılan çalışmalar ve sürücüsüz otomobillerden bahsetti.
BURSA GERÇEK BİR DETROİT
Tofaş Ceosu Cengiz Eroldu, geçen yıl kentten 14 milyar ihracat yapıldığını hatırlatarak, 9 milyar dolarını otomotiv sanayinin yaptığını kaydetti. Kent ihracatının yüzde 64’ünün otomotiv tarafından karşılandığına dikkat çeken Eroldu, “2017’de Tofaş olarak bunun yüzde 23’ünü gerçekleştirdik. Nerdeyse 4’te biri Tofaş tarafından yapıldı. Bursa gerçek bir Detroit” dedi.
YALIN ÜRETİM
Kentin daha fazla büyümeyi hak ettiğini söyleyen Eroldu, bunun diğer işkollarında da işlerin ileri götürülmesi ile sağlanabileceğini kaydetti. Endüstri 4.0 için iki modelin olduğunu ve bunları Almanya ile Japonya modeli olarak özetleyen Eroldu, kendi modellerinin yalın üretim ile yapılan Japon modeline yakın olduğunu söyledi.
ALMANYA’DAN UZAK DOĞU’YA
TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, dünya çapında tedarik sanayinde faaliyet gösteren Türk firmaları bulunduğunu belirterek, “Türkiye ve Bursa’da bazı tedarik firmaları var. Almanya’dan Uzak Doğu’ya kadar soruluyor. Bu sayıyı artırmamız gerekiyor. Hem yerli araç üretmeli, hem ismimizi bu alanda söyletmeliyiz. Türk firmaları Avrupa’nın birçok yerinde yeni fabrika tesis kuruyor. Daha küresel hale geliyoruz. Türki firmaları özellikle markalaşmasına önemli katkı sağlayacak. Küresel anlamda daha meşhur olabilecek” diye konuştu.
YAŞAMI KOLAYLAŞTIRACAK
Endüstri 4.0’ın insanların yaşamını kolaylaştıracağını söyleyen Kanca, “Bu sistem içinde somut olarak makineler kendi aralarında haberleşiyorlar. Bir makine diğerine ihtiyacını söylüyor. Bu yavaş yavaş gelişiyor. Üretim hattına yerleşiyor” dedi.
OİB Başkanı Orhan Sabuncu, geçen yıl 28,5 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiklerini hatırlatarak, “Tuttuğu takım arka arkaya 12 kez şampiyon olan var mı? Yok. Otomotiv sektörü Türkiye’de arka arkaya 12 sene ihracat şampiyonu oldu. Bursa, otomotiv ihracatında birinci sırada. Yüzde 31 payla yani 1,3’ü Bursa’dan geliyor. İkinci sırada yüzde 20 oranıyla İstanbul geliyor. İhracatın yarısı binek otomobiller. Bunlarda Bursa’da üretiliyor ve dünyadaki 200 ülkeye gönderiliyor. İhracatın yüzde 36’sı yan sanayi, sonrası eşya taşımaya mahsus araçlardan oluşuyor. En çok nereye gidiyor diye baktığımızda yüzde 20 ile İtalya, yüzde 16 ile Almanya, yüzde 14 ile Fransa. Demekki üretilen araçlar o kadar rekabetçi ve kaliteli ki bütün Avrupa ülkelerine gidiyor” diye konuştu.
YERLİ OTO İÇİN DAĞITIM VE SERVİS AĞI
Üretilecek yerli otomobil ile ilgili değerlendirmede de bulunan Sabuncu, yerli araç için konsorsiyum oluşturulduğunu hatırlatarak, “Dağıtım ve servis ağını kurduğunuz zaman rekabetçi ve kalitesi iyi ise sorun yok. Ekonomik olarak bütün bunların bir araya gelmesi lazım” dedi.
ESKİDEN İŞ BULMAK KOLAYDI ŞİMDİ ZOR İLERDE NE OLACAK?
Zirvenin soru-cevap kısmında ise konuşmacılar, öğrencilerin sorularını cevapladı.
Bir öğrencinin, ‘Önceden insanların okuması zordu, iş bulması kolaydı. Şimdi okuması kolay, iş bulması zorlaşıyor. İleride ne olacak?’ sorusu üzerine Tofaş Ceosu Eroldu, “Türkiye’de bizim hedefimiz insansız fabrika yapmak değil. Daha iyi şartlarda çalıştırarak; verimli, katma değerli mal ve hizmetler yaratmak. İstihdam çok önemli. Bunları hepimiz 3-5 sene sonra eğitiminiz sonrasında yola çıkacaksınız. Başvurularınız olacak. Endüstri 4.0 geldi, ülkeyi robotlar sardı endişeniz olmasın” dedi.
TÜRKİYE ÇOK YOL ALMALI
Başka bir öğrencinin ‘Türkiye’de ‘Japonya bunu yaptı, kullanılıyor’ diye konuşuluyor. Japonya’da da Türkiye konuşuluyor mu?’ sorusuna Eroğlu, Japonya’da buna bakılmadığını belirterek, “Türkiye’nin bu konuda çok yol alması lazım. Tofaş, AB içinde Ar-Ge sıralamasında dünyada 500’üncü seviyelerde. Bunun özünde eğitim var. Eğitim sisteminde yeni dünyaya adapte etmek gerekiyor” diye konuştu.
YERLİ ELEKTRİKLİ OLABİLİR
‘Yerli araç dizel mi, elektrikli mi olacak? Dünya markaları ile yarışabilecek mi?’ sorusuna Emre Özpeynirci, “Elektrikli olma ihtimali çok yüksek. Dünya o tarafa gidiyor. Kanunlar emisyon oranlarını bir alta çektiği için elektrikli olacağını düşünüyorum” dedi.
Atatürk Endüstri Meslek Lisesi Kimya Öğretmeni Tülay Can, “Araştırmacı öğrenci bekliyorsunuz. Öğrencilere verdiğimiz müfredat ne kadar yeterli? İş insanı olarak girişiminiz var mı? Bizim kullandığımız cihazlar sanayinin çok gerisinde. Bakanlıkla çalışmanız var mı?” sorusuna TAYSAD Başkanı Alper Kanca, “Müfredat, ders programı bugünkü sanayiye uygun değil. Bırakın endüstri 4.0’ı çok hantal işliyor. Araç ve gereçte meslek okulları kötü durumda. TAYSAD olarak büyük firmaların da desteği var. Firmalardaki alet ölçüm cihazlarını bağışlıyoruz. 81 kente devrediyoruz” diye konuştu.
ÖNEMLİ OLAN VİZYON
Cengiz Eroldu ise iş dünyasının bağışları ile bunun yeterli olmayacağını vurgulayarak, “Önemli olan vizyonun doğru konması. Çok hassas ve derin bir konu” dedi.