2020 yılında ikinci elde ciddi bir talep patlaması yaşanmış, hatta ‘ikinci el arabalar sıfır fiyatından pahalı’ sesleri yükselmişti. 2020 sonu itibariyle fiyatlar düşüş eğilimine girdi. Peki düşüş devam edecek mi yoksa şu an ikinci el otomobil almanın zamanı mı? Konunun uzmanları hurriyet.com.tr’ye yanıtladı.
#İkinci El Otomobil FiyatlarıABD'de açıklanan verilerden alınan sinyallerle faiz indirimine yönelik beklentiler güç kazanırken, yatırımcıların risk iştahında artış görüldü. Fed'in gelecek haftaki toplantısında 25 ya da 50 baz puanlık faiz indirimine gidebileceği yönündeki beklentiler "yüzde 50'ye yüzde 50" düzeyinde eşit oranda bulunuyor.
#FedSıfır kilometre otomobil satışlarındaki yüksek tempo, ikinci el otomobil pazarına tarihinin en durgun yıllarından birisini yaşatıyor. Öyle ki, geçen yıla göre yüzde 18’e yakın daralan ikinci el otomobil pazarında satış süreleri 2 ila 2.5 ayların üzerine çıktı. İnsanların parasını faizde değerlendirdiğinin altını çizen uzmanlar, “En çok satan C segmenti araçlarda bile satış süreleri 20-25 günden 40-45 günlere kadar uzamış durumda” dedi.
#CARDATAOtomotiv pazarı arka arkaya devreye girecek düzenlemelerle ‘8 Temmuz’dan itibaren yeni döneme hazırlanıyor. Önce 7 Temmuz’da başlayacak GSR2 standartları ardından 8 Temmuz itibarıyla geçerli olacak Çinlilere ilave gümrük vergisi kararının 0 km otomobilde fiyatları artırması bekleniyor. Uzmanlar, temmuz ayından sonra pazarda satışların yavaşlayacağını ve talebin artık ikinci el araçlara doğru yöneleceğini belirtti.
#GSR22023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 Yılıİkinci el piyasasında durgunluk başladı. Hem fiyatların yüksek olması hem de taşıt kredisi faizinin yüzde 2’lere yaklaşması ve vadenin de kısa tutulmasından kaynaklı olarak ikinci el piyasasında yaprak kımıldamıyor. EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin, imkanı olanların imkanları dahilindeki aracı gecikmeden almasının menfaatine olacağını belirtti. İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Başkan Yardımcısı Görkem Konu ise BDDK'dan taşıt kredilerine yönelik güncelleme talep ettiklerini söyledi.
#OtomobilDöviz kurundaki düşüş ile birlikte sıfır otomobil fiyatları geriledi. Otomobil fiyatlarının gerilemesi, ikinci el otomobile de yansıdı. Ancak fiyatlar düşmesine rağmen otomobil pazarları boş kaldı. Satıcılar fiyatlardaki hızlı değişimlerin bunun nedeni olduğu söylüyor.
#İkinci El OtomobilKurlardaki sert düşüş hem vatandaşa hem de sektöre derin bir nefes aldırdı. Eylül ayından bu yana yüzde 50 artan araç fiyatları bir haftada ortalama yüzde 20 azaldı. Kurlar düşmeseydi 300 bin liranın altında sıfır otomobil kalmayacak, sıfır araca ulaşmak iyice zorlaşacaktı. Böylece, markalar yılın en keskin virajını fiyatları frenleyerek alabildi.
#OtomotivCumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, ekonomist ve akademisyenlerle sohbet toplantısı gerçekleştirdi. Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde basına kapalı olarak gerçekleşen toplantı 2.5 saat sürdü. Toplantı öncesinde açıklamalarda bulunan Cumhurbaşkanı Erdoğan, IMF ile olan ilişkinin 2013 yılında sona erdiğini, ana muhalefetin IMF ile otellerin arka kapılarında çalışmalar yürüttüğünü belirtti. Kur korumalı mevduat paketinin gündemde olduğu toplantıda Erdoğan, "Vatandaş Merkez Bankası’nın garantör olduğunu görecek" dedi.
#CumhurbaşkanıSıfır otomobillere gelen ÖTV matrahı düzenlemesiyle fiyatlarda 50-60 bin liralık düşüşler yaşanması beklenirken ikinci el otomobil tarafından durum farklı gerçekleşiyor. Galericilerin milyonlarca lira maliyete katlanarak aldıkları otomobillerin fiyatlarında indirim olup olmayacağı merakla bekleniyor. Galeri sahibi Cumhur Halıcı, ÖTV indirimleriyle birlikte genele yayılan büyük bir indirimin beklenmemesi gerektiğini açıkladı.
#İkinci ElBankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun taşıt kredilerindeki makro ihtiyati tedbirleri otomobil piyasasını derinden sarstı. Kurum, otomobillerin nihai fatura değerlerine göre kredi vadelerini 12'şer ay indirdi. Peki bu kararın otomobil piyasasına yansıması nasıl olur? Uzmanlar hurriyet.com.tr’ye anlattı.
#OTOMOBİLPandemi ile birlikte araç üretiminde sorunlar yaşandığını belirten 0 araç bayii yöneticiler, piyasada sıfır araç arzında sıkıntılar oluştuğunu dile getirdi. Bu durumun ikinci el araca talebi artırdığını söyleyen yöneticiler, kurlardaki artış ve araç arzının yetersiz olması nedeniyle fiyat artışlarının yaşandığını aktardı.
#BursaDeloitte Danışmanlık ekibi tarafından hazırlanan “Küresel Covid-19 Salgını’nın Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri Raporu”na göre, uzaktan eğitim ve çalışma, ulusal market zincirleri, sağlıklı ürünler ve hobi siteleri etkileşimlerini artırırken; özel sağlık kurumları, havayolu şirketleri, emlak ve otomobil satışları, otel ve konaklama şirketleri ile kültür sanat faaliyetleri salgından negatif yönde en çok etkilenen kategoriler oldu.
#DeloitteMerkez Bankası Başkanı Durmuş Yılmaz, gelecek dönemde piyasada YTL likidite sıkışıklığı artması durumunda, Banka'nın fiyat istikrarını sağlama temel amacı ile çelişmemek kaydıyla teknik faiz indirimini erkene alarak operasyonel yapıyı değiştirebileceklerini bildirdi.
Merkez Bankası Başkanı Durmuş Yılmaz, gelecek dönemde piyasada YTL likidite sıkışıklığı artması durumunda, Banka'nın fiyat istikrarını sağlama temel amacı ile ?elişmemek kaydıyla teknik faiz indirimini erkene alarak operasyonel yapıyı değiştirebileceklerini bildirdi.
Dünyayı saran finansal krizinin etkileri Ekim ayında Türkiye’de otomotiv satışlarına büyük darbe vurdu. Bir taraftan yaşanan global kaynaklı krizle birlikte tüketici güveninin sarsılması diğer taraftan bankaların bu dönemde kredi vermekte zorluk çıkarmasıyla Ekim ayında toplam otomotiv pazarı yüzde 40’a yakın geriledi.