Tekstil ve hazır giyim sektörleri, son iki yıldır daralma yaşıyor. Üretimde düşüş, maliyetlerdeki artış ve kur baskıları gibi nedenlerle istihdam kaybı da artış gösterdi. Öyle ki, 2022’de 1 milyon sınırını aşan hazır giyim ve tekstil sektöründe istihdam Haziran 2024’te 983 bine geriledi, temmuzda ise bu rakam 1 milyona geri çıktı. Ancak sektör eski günlerini aramaya devam ediyor. Sektör temsilcileri, 2025 yılında hem ihracatta hem de istihdamda düşüşün devam edeceğini belirtiyor. Dünyada ise durum farklı değil. Sektör temsilcileri, “Herkes en yakın, en az adetle nerede üretim yapabilirim fikriyle yürüyor” diyerek durumu özetliyor.
#Özge ESENFiyatların rakip ülkelere göre pahalı kalmasından dolayı sipariş kaybı yaşayan sanayici, hammaddedeki koruma önlemlerinin makul seviyeye indirilmesini talep etti. Bunun gerçekleşmesi durumunda fiyatlarda yüzde 25 gerileme yaşanacağı belirtildi.
#Spor Ayakkabıİtalya’da moda devleri Dior ve Armani’ye ‘kaçak işçi ve düşük maliyetli üretim’ nedeniyle kayyum atanması bugüne kadar dayatılan sertifika sistemlerini sorgulattı. Şirketlerin alım kriterlerinden denetim firmalarının güvenilirliğine kadar birçok konuda zafiyetler, ikili uygulamalar olduğu gözler önüne serildi. Olayın iki markanın ötesine geçmesi beklenirken TİM Başkanı Gültepe, “Türkiye standartlar ve denetimler konusunda ‘süper lig’de. Herkes eşit denetlenirse Türkiye öne çıkar” dedi.
#İtalyaNisandaki son kredi kartı faiz artışı öncesi perakende satışlarda yaşanan hareket dikkat çekti. TÜİK verilerine göre, perakende satışlar şubatta son bir yılın en yüksek aylık artışını gördü. Bilgisayar satışları son 11 ayın; tekstil, giyim ve ayakkabı son 18 ayın en hızlı yükselişini kaydetti. TESİD Başkanı Yaman Tunaoğlu’na göre artışın nedeni ‘kredi kartına taksit sınırlaması gelecek’ beklentisinin talebi öne çekmesi. TGSD Başkanı Ramazan Kaya ise sezon indirimlerinin yanı sıra seçim sonrası ‘zam’ endişesinin satışlarda etkili olduğunu söyledi.
#Türkiye İstatistik KurumuİŞKUR, yılın ilk çeyreğine ilişkin açık iş, yani işverenlerin ihtiyaç duyduğu işgücü verilerini açıkladı. Buna göre, ülke genelinde en fazla açık iş imalat sektöründe oldu. Sektörde 110 bin 468 eleman açığı varken, bunu 90 bini aşkın açık ile toptan ve perakende ticaret ve 25 bin 631 kişilik açık ile inşaat sektörü izledi. Tüm açık işlerin yüzde 68.5’ini bu üç sektör oluşturdu. Bu durumun, üretimdeki ara eleman krizini de gözler önüne serdiği belirtildi.
#İŞKURSektöründeki her fabrikanın en az 100 işçi eksiğiyle çalıştığını söyleyen TUSİD Başkanı Bekir Topuz, “Türkiye sanayisinin işçi ithalatına ihtiyacı var. Bize artık mühendis lazım değil, vasıfsız işçi lazım” ifadelerini kullandı. İş dünyasının tepe noktasındaki temsilciler de işçi sorununun her alanda sanayiciyi sıkıştırdığını, çözümün ise mesleki eğitimde reformdan geçtiğini vurguluyor.
#TUSİDZenginlerin gözdesi olan lüks markalar düşen tüketici talebi nedeniyle büyümelerinden güç kaybediyor. Küresel ekonomideki yavaşlama lüks alışverişte ‘iki kere düşünme’ dönemini başlatırken Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya son dönemde ciddi bir ‘talepsizlikle’ karşı karşıya olduklarını, hem dünyada hem de Türkiye’de ekonomik ürünlerden sonra lüks ürünlerde de ciddi bir yavaşlama gördüklerini dile getirdi.
#Küresel EkonomiAlmanya’nın asırlık perakende devleri ardı ardına konkordato ilan ediyor. Arkalarında milyarlarca Euro’luk borç bırakan bu şirketlerin iflasından en çok etkilenenler ise Türk tedarikçiler. İzmirli Are Tekstil’in kurucusu Hüsniye Arbay Alman hazır giyim devi 100 yıllık Klingel’in kapanmasıyla ihracatlarının yüzde 30’unun etkilendiğini belirtirken uzmanlar ihracatta sigortanın bu tür durumlarda oluşan zararı önlediğini belirtti.
#AlmanyaHazır giyim ve tekstil macerası, en son çalıştığı şirkette başlar. Tekstile olan ilgi ve sevgi, kendi işini kurma fikrine evrilir. Şahika Yörükoğlu Aşkıner, 27 yaşında ailesinden hiçbir destek almadan Özsimge Tekstil’i kurar. İzmir’de 10 adet 2’nci el dikiş makinesi ve 12 kadın çalışanla çıktığı yolda Aşkıner, fason tekstil atölyesini ihracat yapan, katma değer üreten bir yapıya dönüştürür. Bugün bir yandan Ege İş Kadınları Derneği Başkanı olarak hemcinslerine ‘hayallerinizden asla vazgeçmeyin’ diyen Aşkıner, bir yandan da kendi işini daha da büyütmek için yoğun bir mücadele veriyor.
#121.2 Milyar dolar ile otomotiv ve kimyanın ardından Türkiye’nin en çok ihracat yapan üçüncü sektörü hazırgiyim, 6 şubat depreminin yaralarını sardı. TGSD’nin (Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği) Adıyaman, Gaziantep ve Kahramanmaraş’a düzenlediği seyahatte, depremden etkilenen sektörün öncü firmaları ve üretim tesisleri alım ofisi temsilcileriyle birlikte ziyaret edildi. TGSD Başkanı Ramazan Kaya, ziyaret kapsamında yaptığı açıklamada, “İstihdam kaybının önüne geçmek için, pandemide olduğu gibi yıl sonuna kadar kısa çalışma ödeneğinin sağlanmasını bekliyoruz” şeklinde konuştu.
#DepremzedeYılın ilk 5 ayında 8.4 milyar dolarlık ihracata ulaşan hazırgiyim ve konfeksiyon sektörü, yeni ekonomi yönetiminden kur-enflasyon dengesinin sağlanmasını, finansmana erişim kolaylığı ve güvenilirlik algısının güçlendirilmesini bekliyor. Sektör temsilcileri güven ortamının tahsis edilmesiyle doğrudan yatırımların gündeme gelebileceğini belirtiyor.
#AvrupaDepremzede kadınlar, Anadolu’nun binlerce yıllık halı ve kilim motifleriyle hayata tutunacak. Proje, Ralph Lauren gibi 22 uluslararası markanın Türkiye temsilcisi olan Spring’den çıktı. Spring’in ortağı Ahmet Nakkaş bölgedeki kadın dokuma ustalarını buldu. Plan bölgedeki dokuma tezgâhlarını tamir etmek, atölyelerde kadınlara halı ve kilim dokumayı öğretmek. Anadolu motiflerinden oluşan bir kartela temmuzda Ralph Lauren yöneticilerine sunulucak. Halı ve kilimler hikâyeleriyle ünlü markanın müşterilerine satılacak.
#SpringTGSD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ümit Özüren, son yıllarda trend olan erkeklerde renkli çorap akımının sektöre hareket getirdiğini söyledi. Artık klasik takım elbiselerde bile renkli, eğlenceli çoraplar giyildiğine dikkat çeken Özüren, ‘‘Erkek kıyafetlerine renk katan kravatın tahtına çorap yerleşti. Bu da ihracatta doping etkisi yarattı’’ dedi.
#ÇorapSeçim sonuçlarının belli olmasının ardından iş dünyası yaptığı açıklamalarla yeni dönemden beklentilerini dile getirdi. Sonuçların kesinleşmesinin ardından demokrasi vurgusu yapan iş dünyası temsilcileri Cumhurbaşkanı Erdoğan’a tebriklerini iletti. Özellikle belirsizlik döneminin hızla geride kalması ve yeni adımlarla ekonominin güçlenmesi gerektiği vurgulandı.
#İş Dünyasıİngiltere merkezli moda perakende şirketi Boohoo, global satışları düşünce acısını tedarikçilerinden çıkarmaya yöneldi. Türkiye’de 250 üretici ile çalışan şirket geçtiğimiz günlerde mail yoluyla “Fiyatlarınızı Pakistan seviyesine çekin” mesajı gönderdi. Mailde, “Aksi takdirde sevkıyatta olan ve olmayan tüm siparişleri iptal edeceğim” diyen İngiliz şirketin talebi bazı Türk şirketleri tarafından olumsuz karşılandı.
#BoohooHazırgiyimin kalesi Adıyaman’da 23 bin kişi bu sektörden ekmek yiyordu. Dünya markalarına üretim yapılan fabrikalarda depremin ardından istihdamın yüzde 40’ı geri döndü. TGSD, Adıyaman OSB’de kurduğu 1200 kişilik konteynerkentte işçilerin barınma derdine çare oldu. İşçiler fabrikada çalışırken, konteynerkentte kalan kadınlar, travmanın etkilerinden kurtulmak için atölyeler talep ediyor. ‘En büyük ihtiyaç ne’ diye sorduğumuzda ise “Psikolojik destek” diyorlar.
#AdıyamanTicaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Nejat Sağel: “Söke pamuğuna değer katmak, çiftçilerimize vetüccarlarımıza kazanım sağlayabilmek için gecemizi gündüzümüze katarak büyük uğraşlar verdiğimizBüyük Menderes Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk A.Ş.’nin inşaat temelleri çok kısa süre sonra atılacak.”
#1Türkiye’nin tekstil ve hazırgiyimde üretim üssü niteliğindeki Gaziantep, Kahramanmaraş, Adıyaman, Malatya gibi illerde fabrikalar depremzedelere yuva oldu, barınma ve yiyecek için kullanılıyor. OSB’lerdeki fabrikalarda hasarın az olduğu bildirilirken tüm sağlam yapılar depremin yaralarını sarmak için hazır. Batı’daki tekstil ve hazır giyim fabrikalarında ise üretim tamamen bölgede ihtiyaç olan polar giysi, battaniye gibi ürünlere odaklanmış durumda.
#HazırgiyimAnkara Tasarımcılar ve Modacılar Derneği tarafından ilki düzenlenen ‘İmge Moda Tasarım Yarışması’nın finali CSO ADA Ankara’da düzenlendi. Türkiye’nin dört bir yanından moda ve tasarım öğrencilerinin katıldığı yarışmada, 250 başvuru arasından finale kalan 20 öğrencinin 40 tasarımı görücüye çıktı.
#Ankara Tasarımcılar Ve Modacılar DerneğiKüresel moda endüstrisinin 2023 yılında enflasyon ve jeopolitik gelişmelerin etkisinde zor bir yıl geçirmesi bekleniyor. Özellikle resesyonun beklendiği AB, en büyük ihracat pazarı olarak Türkiye’yi de yakından ilgilendiriyor. Sektör temsilcileri bu süreçte ihracatın olumsuz etkilenebileceğini, tüm dünyada ikinci el ve geri dönüştürülmüş ürünlerinse ön planda olacağını belirtiyor.
#ResesyonE-ticaret ve ihracat artarken, depolama sorunu da aynı hızla büyüyor. Lojistik sektörü İstanbul’da uygun şartlarda depolama arazisi kalmadığını belirterek, bazı hazine arazilerinin bu iş için tahsis edilmesi gerektiğini söylüyor. Hazır giyim ve gıda sektörü ise depolamada İstanbul’dan Trakya’ya ve Anadolu’ya kayışın başladığını; bazı üreticilerin ise yaşanan sorunlar nedeniyle üretimlerini askıya aldığını kaydediyor.
#Ticaret BakanlığıModa sektöründe, 15 yıl öncesine kıyasla kişi başı giyim tüketimi yüzde 60 artmış durumda. Dünyada her saniye bir çöp kamyonuna eşdeğer oranda çöpe atılan ya da yakılan tekstil ürünleri söz konusuyken, sektör temsilcileri, geri dönüşümün önemine dikkat çekiyor ve Avrupa’dan geri dönüşüm için getirilecek ürünlerin izin sürecinin sonuçlanmasını bekliyor.
#ModaTürkiye’nin hazır giyimde dünyanın en nitelikli üreticilerinden biri haline geldiğini söyleyen Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, “Fırsatlar tamam ama yapmamız gerekenler var. Yeşil dönüşümü gerçekleştirmek zorundayız. Küreselleşmenin ucuz fiyatlı dönemi sona eriyor. Sektör yüksek katma değer-kalite öncelikli alıcıların tedarikçisi olacak” dedi.
#Giyim Sanayicileri DerneğiTüm İç Giyim Sanayicileri Derneği'nin (TİGSAD) organize ettiği 'Linexpo' İç Giyim ve Çorap Fuarı, İstanbul Fuar Merkezi'nde kapılarını açtı. İstanbul Fashion Connection (IFCO) ve Fashionist Fuarları ile eş zamanlı olarak düzenlenen etkinliğin açılışını Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle ve İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç yaptı. Fuara 103 ülkeden yaklaşık 5 bin yabancı katılım sağladı.
#Linexpo