Güncelleme Tarihi:
DEPREMİN binalarda yarattığı enkazı kaldırmak makinelere, ruhlarda yarattığı enkazı kaldırmak ise insanlara düşüyor. Psikologlara göre toplumsal iyileşmenin en hızlı yolu kadınların ruhlarını tamir etmekten geçiyor. Travmayı atlatan kadın, eşini ve çocuğunu da iyileştiriyor. Deprem bölgesindeki kadınların iyileşmesi ve iyileştirmesi için çok ayaklı, etkisi ülke sınırlarını aşan bir proje gündemde. Özetle bölgedeki kadınlar, binlerce yıllık Anadolu kültürünün motiflerini dokuyarak iyileşecek. Proje, uzun yıllardır hazır giyim sanayisinde yer alan, bir dönem Türkiye Hazır Giyim Sanayicileri Derneği’nin başkınlığını da yapmış iş insanı Ahmet Nakkaş’a ait. Nakkaş, başta Polo Ralph Lauren (PRL) olmak üzere 22 yabancı markanın Türkiye’deki alım ofisi olarak faaliyet gösteren Spring’in ortağı. Ralph Lauren Türkiye’nin temsilcisi olarak ünlü markanın global vakfını deprem bölgesindeki iyileştirme projelerine binlerce yıllık halı ve kilim motifleryle bağlamayı amaçlıyor.
35 YILLIK RAZİYE USTA
“Deprem bölgesinde Anadolu’nun tamamı gibi kadim bir dokuma kültürü var. Halı ve kilim çok öksüz kalmış. Ama bölgede hâlâ ustalar direniyor. Ben kadınlara dokunan bir iş olsun istediğim için kadın dokuma ustalarına odaklandım” diyen Ahmet Nakkaş’ın yolu araştırmalarının sonunda Osmaniye’ye çıkmış. Nakkaş, “Ankara Altındağ Belediyesi’nin, kadın kooperatifiyle dokuma sanatını geliştirdiğini öğrendim. Orada 35 yıldır bu işi yapan Raziye usta vardı. Ona projeyi anlattım. Sahip çıkmak istediğimi söyledim. Gözleri doldu. Çünkü bu tarz bir projeyle kimse halı ve kilim dokumacılığına sahip çıkmamış. Beni Osmaniye’ye yönlendirdi. Orada kadın ustalar olduğunu söyledi. Onlara ulaştık. Onlar da çok heyecanlandı” diye anlatıyor süreci.
Proje PRL yöneticilerini de heyecanlardırmış. Bir yandan bu kültürü dünyaya anlatmak bir yandan kadınların afet travmasından dokuyarak çıkmalarını sağlamak bir yandan da kırsal kalkınmaya destek olmak... Bir taşla birçok kuşu sevindirecek proje için meşale alev aldı.
PİLOT İL OSMANİYE
Osmaniye’deki dokuma tezgâhlarının yenilenmesi, bir araya toplanması işin ilk adımlarından. Ustalar hazır. Kadınlara atölyelerde yaklaşık iki aylık eğitim verilecek. Arkasından elde dokuma tezgâhlarında Ralph Lauren için 15x15 santimetre ebatlarında Anadolu’nun tüm halı ve kilim motiflerinin yer aldığı kartela hazırlanacak. Yani olaya ihracatçı sistemiyle yaklaşıyor Ahmet Nakkaş. Kartela, temmuzda yurtdışına gönderilecek. Eylülde de Ralph Lauren yöneticileri Türkiye’ye gelecek. Arkasından 1x1.5 metre ebatlarında halı ve kilimler dokunacak. Markanın alım uzmanları dokunan ürünleri, motifin ve dokuyan kadınların da hikâyelerinin yer aldığı bir kültürel paket olarak müşterilerine sunmak üzere alacaklar.
Ahmat Nakkaş, “Bölgede çalışmayan atıl tezgâhlar var. Büyük maliyetler değil bunlar. Biz üretime hazır hale getireceğiz. Köy birlikleri, belediyeler, kooperatiflerle çalışacağız. Ankara’da yıllardır el dokuma halı, kilim işi yapan Halıcızade’nin ikinci jenerasyonu ile konuştum. Onlar destek verecek. Ayrıca Nazlı Ceylan Balduk aracılığıyla proje Türkiye İş Kadınları Derneği’ne (TİKAD) gitti. Onlar da projede yer almak istiyor. Çünkü bu ciddi bir kültürel proje” diyor.
DİĞER MARKALARA DA SUNULACAK
Ahmet Nakkaş’ın ortak olduğu Spring, 22 uluslararası markanın Türkiye’deki temsilcisi. “Biz aynı zamanda bu projeyi Türkiye için sosyal sorumluluk olarak görüp diğer ihracat yaptığımız markalara da sunmak adına 22 markaya da sunacağız. Deprem bölgesinde de tedarikçi firmalar var. Binlerce yıllık dokuma kültürü ve motifler bu sayede birçok markayla dünyaya antılsın istiyoruz” diyen Nakkaş, bir yandan halı ve kilimler dokunurken bir yandan da motifleri anlatan kitler oluşturulacağını aktarıyor.