Güncelleme Tarihi:
Tekstil ve hazır giyim sektörlerinden çok sayıda temsilcinin katıldığı, uluslararası çapta düzenlenen İstanbul Hazır Giyim Konferansı, dün gerçekleşti. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) tarafından ‘Yeşil Devrim’ temasıyla 15’incisi düzenlenen konferansın açılışına, Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, Uluslararası Giyim Federasyonu Başkanı ve TGSD Konferans Komitesi Lideri Cem Altan, İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatci Birlikleri (İTHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öksüz ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve İstanbul Hazır Giyim Ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe katıldı.
YENİ DÖNÜŞÜM
Ramazan Kaya, Türkiye’de hazır giyimde dünyanın en nitelikli üreticilerinden biri haline geldiğini belirterek, küresel koşullarda değişimin devam ettiğine dikkat çekti. Türkiye’nin hazır giyimde pahalı bir ülkeye dönüştüğünü söyleyen Kaya, “Biz de yeni bir dönüşümün içindeyiz. Üretim yapıları ve tüketim kalıpları değişiyor. Sektör yüksek katma değer-kalite öncelikli alıcıların tedarikçisi olacak. Doğru strateji için değişimi gerekli kılan durumları iyi analiz etmek durumundayız. 2005’ten itibaren Asya etkisi ile hazır giyimde bir ucuzluk dönemi yaşanmıştı. Pandemide tedarik zincirlerindeki kırılma ile dünya daha pahalı bir yer haline geldi. Küreselleşmenin ucuz fiyatlı dönemi sona erdi. Fırsatlar tamam ama yapmamız gerekenler var; yeşil dönüşümü gerçekleştirmek zorundayız. Küresel enerji krizi ve yenilenebilir enerjiye geçiş süreçleri değiştiriyor. Küreselleşmenin ucuz fiyatlı dönemi sona eriyor. Aynı maliyet kalıplarıyla işlerimize devam etmemiz mümkün değil. Bu ortamda özellikle fiyat öncelikli alıcıların taleplerini karşılamamız güçleşecek. Sektör yüksek katma değer-kalite öncelikli alıcıların tedarikçisi olacak” dedi.
‘EĞİTİMLİ ÇALIŞANA İHTİYAÇ VAR’
“Eğitimli teknik elaman açığını bir an önce kapatmamız gerek” diyen Cem Altan, “Gençlerin sektöre kazandırılması ivedi şekilde çözülmesi gereken sorunların başında geliyor. Türk tekstil ve hazır giyim sektörü de rekabet gücünü zayıflatmamak için sürdürülebilirlik konusundaki değişimlere ayak uydurmak zorunda. Ürettiğiniz ürünlerin karbon ve su ayak izlerini ölçtürüp önlem almamız gerekiyor. Blockchain projelerine yatırım yapmak da çok önemli hale geliyor” değerlendirmesini yaptı.
İNOVASYONDA ÇITA YÜKSELDİ
Türkiye’nin ihracatının yüzde 15’ini hazır giyim ve tekstil sektörünün gerçekleştirdiğini ve her iki sektörün de 1.2 milyondan fazla kişiye istihdam sağladığı bilgisini veren Mustafa Gültepe, “Yeni bir değişim ve dönüşümün eşiğindeyiz. Hazır giyimde 40 milyar dolar ihracata odaklandık. Tekstilde ise 20 milyar doları yakalabileceğimize inanıyorum. Teknolojimizi yenilememiz ve katma değerli üretimi artırmamız gerekiyor. Küresel İnovasyon Endeksi’ne göre, Türkiye endekste bu yıl 4 basamak yükselerek 37’nci sırada yer aldı. Türkiye İlk kez ilk 40’a girdik. Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı’na uyum konusunda çalışmalarımız hızla devam ediyor. Sürdürülebilirliği sadece üretimde değil; işbirliğinde de sağlamalıyız. Avrupalı bazı markaların işbirliği konusundaki kolaylaştırıcılığımızı görmezden gelmelerini üzüntüyle takip ediyoruz” diye konuştu.