Yeni uçak dizaynı konusunda tasarımcılar ciddi anlamda ikiye bölündü. Bir kısmı yarasa kanatlı, yani gövde ve tüpün yapısal birleşim içinde olmasını savunurken diğer kısmı ise geleneksel tüp-kanat sistemini destekliyor. Hipersonik gibi çok hızlı uçaklar için tüp ve kanadın geleneksel olmasının aerodinamik açıdan daha iyi olduğu fikri öne çıkıyor. Bu durum uçak fabrikalarını daha fazla okşasa da diğer tasarımcılar B-52 bombardıman uçağının uçan kanat şeklini savunuyorlar.
#UçakKatar'ın başkenti Doha'dan İrlanda'nın başkenti Dublin'e giden Katar Havayolları'na ait yolcu uçağı, Türkiye üzerindeyken türbülansa girdi. Olayda 12 kişinin yaralandığı öğrenildi. Yolcular yaşadıkları dehşet yolu anları İrlanda medyasına anlattılar.
#Katar HavayollarıSaatte 800 kilometre hızla giden bir uçakta internete nasıl bağlanabiliyorsunuz? O kadar yüksekte yiyecekler ve içecekler nasıl ısıtılıp hazırlanıyor? En önemlisi de 40.000 fit yükseklikte tuvaletler nasıl çalışıyor? Uzmanlar teker teker anlattı...
#Uçak TuvaletleriTHY, Avustralya’da Melbourne uçuşlarına başlıyor. Bu ülkede ayrıca Sydney ve Perth kentleri için de izin alındı. Asıl büyük gelişme ise THY’nin bu hatta 5. trafik hakkı almış olması. İstanbul’dan uçuş Singapur’dan aktarma ile yapılacak. Burada 1.5 saat beklenecek. Singapur’dan Melbourne’e gitmek isteyenler de bu uçağa binebilecek. Uçuşlar haftada üç gün. İstanbul-Changi arası yolculuk10.5 saat, Changi-Melbourn arası ise 7.5 saat sürüyor.
#Türk Hava YollarıJaponya’daki A350 kazasından sonra çıkan yangın güçlükle söndürüldü ve uçaklarda yoğun kullanılmaya başlayan kompozit malzemenin güvenilirliği tartışmaya başlandı. Tamam, bütün yolcular kurtarılmıştı ama yangın sonrası uçaktan kalanlar neredeyse süpürge ile toplanacak kadar da azdı. Güçlü kompozit malzeme nasıl oluyor da kömür tozu haline geliyordu? Kompozit uçaklar ne kadar güvenli? Bu soru, cevabını uzun süre arayacak.
#JaponyaPandemiden sonraki en hızlı toparlanma bu yıl oldu. Hem yolcu sayıları arttı, hem de uçak sayıları. Elbette uçulan nokta sayısı, havalimanlarındaki uçak indi-kalktı grafikleri hızla yükseldi. Uçak fabrikalarının imalat hızları arttıkça sistem doruğa ulaşacak. Ancak uçak imalatlarının artması için yan saniyelerinde hıza ayak uydurması bekleniyor. Uçak bilet fiyatlarının yüksekliğine rağmen hemen her havayolu kapasitesinde ya da üstün de bir doluluk yakalıyor. Dünyada ortalama uçak dolulukları yüzde 70-80 hatta zaman zaman üstünde gerçekleşiyor. Dünyanın en çok noktasına uçan havayolları arasında liste başı olan THY taşıdığı 85 milyon yolcu ile bir rekora imza attı.
#THYVirgin Atlantic havayolu ilk kez jet yakıtı yerine tamamı yemeklik atık yağdan elde edilen yakıtla Londra’dan New York’a uçtu. Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ile gerçekleştirilen bu uçuşla havada karbon emisyonlarının azaltılabileceği kanıtlandı.
#Virgin AtlanticTHY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat 2033 hedeflerini anlattı. 813 uçaklık bir filo ve yılda 171 milyon yolcu heyecanını paylaştı. Hedeflerinin 3.9 milyon ton kargo kapasitesine ulaşmak ve 144 milyar dolarlık ekonomik katkı yaratmak olduğunu belirten Bolat, “150 binden fazla çalışanımızla gelirimizi 52.2 milyar dolara çıkarmayı planlıyoruz” dedi.
#THYHavayolu yolcuları bilet fiyatlarına sonradan eklenen el bagajı ağırlığı ya da koltuk seçiminden kaynaklanan fiyat artışlarından şikâyetçi. Genel olarak bilet için rezervasyon yapılırken net bir rakam görmek isteniliyor. Ama şirketler arasındaki standart farklılıkları sorun yaratıyor. Avrupa’da yeni bir düzenleme gündemde.
#TAV HavalimanlarıSipariş vermekte geciken havayollarının büyüme hızları da düşecek. Havayolu uçağı üreten Boeing, Airbus Embraer gibi şirketler bazı modeller için ancak 2027-2028 tarihlerine rezervasyon yapabiliyorlar. Bazı modeller için fabrika tezgahları 2037’ye kadar dolmaya başladı
#Havayolu ŞirketleriTicari yolcu uçaklarıyla uçarken pilot anonslarından anlarız; en fazla 10 bin metre ve biraz daha yüksekten uçarız. Hatta genellikle bunun da altı olur. 15-18 bin metre falan yükseğe çıkılamaz. Bunun birçok nedeni vardır. Concorde bir istisnaydı, 17 bin metrenin de üzerine çıkardı. Askeri uçaklar ve özel iş jetleri de yüksekten uçabilirler. Elbette onlarında sınırları var. Peki yolcu uçakları neden çıkmıyor, sınırlamalar neler?
#Uçak İrtifaYüzyılı aşkın bir havacılık fuarı. Tekli yıllarda açılıyor. Dünyada daha büyüğü yok. En fazla uçak alımı yapılan bir organizsyon. Havayolu şirketleri, savunma sanayi kuruluşları, hükümetler alımlarını bu fuarda açıklamayı çok prestijli buluyor. 54’üncü Paris Air Show, yükselen havacılık dünyasının yine yıldızı oldu. Milyarlarca dolarlık sipariş verildi, rekorlar kırıldı.
#Havayolu ŞirketleriDünyanın her yerinde ekonomiler zorlanmaya başladığında tuhaf bir şey oluyor. İşadamları ya da büyük şirketler sıradan iş jetleri yerine daha büyük uçaklara yöneliyorlar. Yani ortalama 40-70 milyon dolar değerindeki uçaklar daha fazla rağbet görüyor. Daha ucuz uçakların satışı düşüyor.
#CenevreAmerikalı uçak imalatçısı Boeing’in başı sürekli derde giriyor. Bu dertleri açan ise Amerikan Federal Havacılık Otoritesi FAA. Özellikle 737 MAX kazalarından sonra şirketin yakasını bırakmayan FAA, Boeing imalat hızını da ciddi bir biçimde düşürdü. Otorite bu kez 787’lerde 5G kaynaklı uçuşa elverişlilik direktifi için revizyon istedi.
#THYDünyanın en büyük yolcu uçakları Boeing 747 Jumbo ve Airbus A38’in yerini alacak 777X’deki motor sorunu yüzünden birçok havayoluna yapılacak teslimatlar gecikecek görünüyor. En büyük jet motorlarına sahip olacak uçak, motor imalatçısı GE yüzünden Boeing’i de sıkıntıya soktu.
#Boeing 777XGeniş gövdeli, çift koridorlu Boeing 787 Dreamliner uçağına yine Boeing’den bir rakip geliyor. Boeing 777X. Aslında menzili daha uzun. Yolcu kapasitesi de fazla ama yine de bazı çok uzaklara uçan havayolları filolarının çoğunda iki uçak bir arada yer alacak. Kanat uçları katlandığı için katlanan kanat adını da alan 777X henüz havayollarına teslim edilmedi. Ama son olarak İngiltere’de Farnborough’da nefesleri kesin bir gösteri yaptı.
#BoeingAmerika Birleşik Devletleri'ne giden Polonya Havayolları'na ait uçağın havadayken camının çatlaması yolcular arasında büyük paniğe yol açtı. Sosyal medyaya yüklenen videoda insanların çığlıklar içinde yardım istediği görülüyor.
#Polonya