Alaska Havayolları’nın patlayan kapısı nedeniyle birçok havacılık şirketi, Boeing 737 MAX 9 uçaklarıyla ilgili ‘uçuş iptali’ kararı aldı. Kaza ile birlikte dünya genelinde havayolu şirketlerinde bulunan Boeing’in aynı modelinden 200’den fazla uçak yere indikten sonra tekrar havalanmadı. Dünya genelinde 2 bin sefer iptal edildi. THY de aynı modeldeki 5 uçağının uçuşları için iptal kararı aldı.
#Alaska HavayollarıAdı artık Ajet. Düşük maliyetli bir havayolu olacak. Şimdilerde biraz arada kalmış bir havayolu. İşin başına Kerem Sarp getirildi. Eli serbest bırakılırsa sanırım yepyeni bir havayolu doğar. Fiyat politikası da doğru ayarlanabilirse başarı ihtimali giderek yükselir.
#AnadolujetDünyanın sayılı uçak motoru üreticilerinden Pratt&Whitney’in özellikle Airbus A320 ve 321neo ailesi için yaptığı PW1100G motorlarda ciddi sorunlar çıkmaya başladı. THY dört uçağını yere indirmek zorunda kaldı. Şirketten yedek motor istendi. THY yalnız değil. Bunun gibi birçok havayolundan talep artınca Pratt&Whitney zor durumda bıraktı.
#Pratt&WhitneyHavalimanı otoriteleri sanki pandemi bitmiş gibi davranıyor. Hijyen şartlarının peşini bıraktılar. Çok yoğun olan havalimanlarında insanlar burun buruna dolaşıyor. Sosyal mesafe tümüyle unutuldu. Sadece yerlerdeki işaretler kaldı. Uçaklarda ise havayolu şirketleri maske zorunluluğu kalktıktan sonra işi gevşetti. Dezenfektan işlemleri savsaklanmaya başladı. Oysa COVID-19’un son varyantlarında bulaşıcılık doruğa çıktı.
#MaskeTHY-Lufthansa ortak şirketi SunExpress çok başarılı bir operasyon sunuyor. Türk-Alman ilişkilerinde zaman zaman meydana gelen inişli çıkışlı ilişkilerden her zaman korunmuş bir havayolu. Anadolu içinde ve Avrupa arasında ağırlıklı bir hava köprüsü oluşturdu ve çapraz uçuşlar için en iyi olanakları sundu. Şirket geçen yılı ise 75 milyon Euro kâr ile kapattı.
#SunexpressYolculardan çoğu bindikleri uçakta internet olup olmadığını soruyorlar. ‘Bu uçakta yok’ cevabı yolcular için artık çok üzücü oluyor. Her şartta aşağı ile bağlantılarının kopmasını istemiyorlar. Pandemide uçuşların azalmasına rağmen, THY uçuşlarında 2019’da ortalama aylık bağlantı 70 bin civarında iken, 2021’de 90 bini geçti. Yıllık ortalama bağlantı ise 1 milyonun üzerinde.
#THYGeçen hafta THY’nin yeniden yönetim ve icra kurulu başkanı seçilen İlker Aycı, 2018’de kargonun yıldız olacağından bahsediyordu. Geçmişte sigortacı olan başkan İlker Aycı, pandemi sürecinde kargo ile şirketin bir tür sigortasını yapmış oldu aslında. Kasadaki nakiti de harcamayarak zor zamanların sigortası için tuttu.
#YAZARHavayolu şirketleri çok zor zamanlara girdi. Hâlâ yeterince yolcu yok. COVID-19 hız kesmiyor. Ölümler artıyor. 2019 yılındaki havayolu yolculuğu sayılarına ulaşmak daha birkaç yıl alacak. Fabrikalar, uçak üretimlerini iyice kıstı ama uçak fabrikalarının ön, arka ve başka yerlerde kiraladıkları apronları ağzına kadar uçakla doldu. Binlerce uçak yerde. İşin sonu çok karanlık.
#YAZARSpot havayolu yolculuğunda internet hizmeti kabin içi hizmetlerinde üst sıralarda yer almaya başladı. Uçak içi ikram hâlâ ön sırada olsa da yolcuların yüzde 90’ı bindikleri uçakta Wi-Fi bağlantısı olup olmadığını sormaya başladı. Gökyüzünden aşağı bağlanmakta önemli bir şey de tespit edildi. Uçuş korkusu olanların sisteme girerek vakit geçirirken korkularının azaldığı, hatta bu korkuyu unuttukları ortaya çıktı.
#THYB737 MAX uçaklarının yere indirilmesi THY için büyük darbe oldu. 12’si İstanbul Havalimanı’nda, diğer 12’si Seattle’daki fabrika apronunda bekleyen uçaklar yüzünden binlerce sefer yapılamadı. Tarifeler altüst oldu. Anadolu’ya uçuşlar azaltıldı. Bu sorun yaşanmasaydı THY’nin üçüncü çeyrek kârı daha yüksek olacaktı.
#YazarABD Adalet Bakanlığına bağlı federal savcıların, uçak üretici firması Boeing'den, "737 Max" tipi yolcu uçaklarının Endonezya ve Etiyopya'da yaptığı kazaların ardından gündeme gelen güvenlik endişelerine ilişkin uçakların geliştirilme ve onay süreciyle ilgili belge talep ettiği bildirildi.
#Boeing