Dünyanın en büyük elektrikli araç pazarı Çin, 2025 yılından itibaren tahtını Avrupa’ya devrediyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Derneği’ne göre, 2025’e kadar Avrupa’da satılan elektrikli araçların payı yüzde 30’a ulaşacak. Böylece, Avrupa ilk kez Çin’i sollayacak. Öte yandan, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın açıkladığı orta senaryo dikkat alındığında, aynı yıllarda Türkiye’de satılan araçların yüzde 15’inin elektrikli olması bekleniyor.
#ÇinKüresel otomotiv sektörünün elektrikli yeni çağa hazırlandığı bugünlerde, dünyada otomobil satışlarında gözle görülür daralma yaşanıyor. Haziran ayında tüm dünyada otomobil ve hafif ticari araç satışları yüzde 6.4 gerileyerek 6 milyon 793 bin adede düşerken, ilk yarı sonunda ise satışlar yüzde 6.6 azalarak 45 milyon 158 bin adede indi. Çin’de pazar yüzde 12.4, Avrupa’da 8.1, ABD’de yüzde 2.1 geriledi.
#GazetehaberleriABD’de patlayan skandal sonrası çevreye verdiği zararlar raporlarla ortaya konan dizelin en büyük pazarı olan Avrupa’da da tüketiciler hızla tercihlerini değiştirmeye başladı. 2017 yılında toplam otomobil satışlarında dizelin payı 2009 yılından bu yana ilk kez benzinin gerisinde kalıp yüzde 44.8’e gerilerken, bu yılın ilk 3 ayında bu oran yüzde 37.9’a kadar indi. Türkiye’de ise dizelin oranı hâlâ yüzde 60 seviyesinde.
#Zararlı PartiküllerTürkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinBence geleceği en iyi okuyan isimlerden biri de Lucien Arkas’tır. Bana göre o da bir fütüristtir. Dünyanın gidişatını iyi izler, gerçekleri gözardı etmeden, imkanları da dikkate alarak bir gelecek senaryosu yapar. Krizlerde insanlar ne yapacaklarını bilemezken, o kafasındaki yol haritasını uygulamaya devam eder. O yüzden Lucien Arkas ile sohbet etmek her zaman bana iyi gelir.
#11 milyar dolarlık yatırım planıyla Manisa’ya Ar-Ge merkezi kuracak olan BYD’nin ardından Chery’den de haber bekleniyor. Çinli üreticinin daha önce açıkladığı ve Türkiye’de kuracağı Ar-Ge merkezinin detaylarını yakında paylaşacağı belirtildi. Yeni yatırımlarla otomotivde Ar-Ge merkezi sayısı 17’ye çıkacak. Hedef Türkiye’nin otomotiv teknolojileri geliştirilen ihraç edilen bir merkez haline getirilmesi.
#ManisaTürkiye'nin yerli ve milli otomobili Togg ile hızla gelişen Türk otomotiv sanayi, Fransız ulusal haber ajansı AFP'nin de dikkatini çekti. Haber ajansı Türkiye'nin elektrikli otomobil pazar büyüklüğünün Togg satışlarıyla şimdiden otomotiv devi ülkeleri İtalya ve İspanya'yı solladığını ifade etti. Ayrıca Togg'un ilk senesinde Tesla'dan daha fazla üretim yaptığı da belirtildi.
#ToggGeçtiğimiz yıla damgasını vuran üretken yapay zekâ uygulamaları 2024’ün ortalarından itibaren artık otomobillerde de yaygın olarak kullanılmaya başlayacak. İlk aşamada mevcut sesli asistanların yerini alacak yapay zekâ sürüş alışkanlıklarımızı takip edecek, sesimizi tanıyacak, klima ve koltuk gibi kişisel ayarlarımızı öğrenecek, dinleyeceğimiz müzikleri tahmin edecek ve rota oluşturmada yardımcı olacak. Mevcut asistanların aksine ‘konuşan bir araba’ hissi verecek yapay zekânın gelecekte ise otonom sürüşü kolaylaştırması bekleniyor.
#Skoda ChatgptGeçtiğimiz yıl yatırım amaçlı alımların da etkisiyle 967 bin 341 adet sıfır otomobilin satıldığı Türkiye, bu performansıyla 949 bin adet otomobil satılan İspanya’yı geride bıraktı ve Avrupa’nın en çok sıfır otomobil satılan 5’inci ülkesi oldu. Aynı dönemde, elektrikli otomobil satışlarında yüzde 833’le Avrupa’nın en hızlı büyüyen ülkesi olan Türkiye, bu alanda da Avrupa ligine yükselerek en çok elektrikli otomobil satılan ilk 10 ülke arasına girdi.
#Sıfır OtomobilAvrupa’nın 2025 itibarıyla devreye alacağı Euro 7 emisyon standartları, otomotiv üreticilerinin de sürücülerin de canını sıkacak. Araştırmalara göre, yeni standartlar üretim maliyetlerini otomobil başına 2 bin Euro, kamyon başına 12 bin Euro artıracak. Maliyetler tüketiciye daha çok yansıyacak. Yeni motorların yakıt tüketimi de yüzde 3.5 daha fazla olacak. Uzmanlar, yüksek maliyetlerden ötürü 2025’ten sonra içten yanmalı motorlu araç bulmanın zorlaşacağını belirtiyor.
#Euro 7Elektrikli araçların benzinli ve dizele göre daha pahalı olması, bu araçların sadece kişi başı geliri yüksek ülkelerde yaygınlaşmasına neden oldu. Araştırmalar, en yüksek pazar paylarının kişi başı yıllık geliri 30 bin Euro üzerindeki 5 Avrupa ülkesinde toplandığını ortaya koydu. Kişi başı yıllık geliri 35 bin Euro olan İsveç’te elektrikli araç payı yüzde 56 olurken, 10 bin Euro olan Slovakya’da bu oran yüzde 3.7 oldu. Yıllık ortalama 8 bin 500 Euro kişi başı geliri bulunan Türkiye’de ise pazar payı yüzde 1.3’te kaldı.
#Elektrikli AraçOtomotiv sektörü yılın ilk yarısında tedarik sorunları nedeniyle yeterli sayıda araç üretemedi. Dünyada bayiler boş kaldı, satışlar geriledi. Haziran ayında binek araç satışları Avrupa’da yüzde 15.4, İngiltere yüzde 24 daralarak 1996 yılından bu yana en düşük seviyesini gördü. Çin ise vergileri yüzde 5’e kadar düşürerek pazarı ayakta tutabildi.
#Otomotiv SektörüTürkiye, otomotiv sektöründe batarya üretim üssü oluyor. Aralık ayında Çinli Farasis’le fabrika kuracağını duyuran Togg’un ardından, Koç Holding-Ford ve Güney Koreli SK On ortaklığında yeni bir yatırım daha açıklandı. İki fabrika tamamlandığında Türkiye, yılda ortalama 60 gigawatsaat kapasiteli batarya hücresi üreten bir ülke olacak. Bu kapasiteyle yılda 1 milyon adet elektrikli otomobilin ihtiyacı karşılanabiliyor.
#OtomotivTürkiye’de otomobil üretimi yapan Hyundai, Renault ve Toyota’nın ardından Fiat markası da hibrit üretmeye başladığını duyurdu. Böylece ülkemizde üretilen hibrit otomobil sayısı 6’ya ulaşırken, tüm yerli üreticiler ürün gamına hibrit eklemiş oldu. Uzmanlar ise daha az karbon salınımı gerçekleştiren hibrit araçların kapsamlı teşviklerle desteklenmesi gerektiğini belirtiyor.
#HibritKüresel çapta çip, hammadde ve nakliye krizleriyle boğuşan otomotiv sektöründe yedek parça sorunu büyüyor. Çip krizi ve Uzakdoğu’da yaşanan enerji problemleri nedeniyle ülkemize giren yedek parça sayısı iyice azaldı. Yedek parça bekleme sürelerinin 6 ayın üzerine çıkabileceğini belirten uzmanlar, sürücüleri, araçlarını dikkatli kullanma ve hafif bakımlarını aksatmamaları konusunda uyardı.
#Çip KriziDünyayı derinden etkileyen Covid-19 pandemisi ve küresel iklim krizi, başta ilaç olmak üzere pek çok sektörde ürün ve hammadde yetersizliği yaşanmasına yol açtı. Uzmanların ‘kıtlık ekonomisi’ adını verdiği bu dönemde, ileri teknoloji ülkeleri çip kriziyle boğuşurken, Türkiye kuraklık nedeniyle, tarım ve sulama alanlarında ciddi sorunlarla karşı karşıya. Sudan kömüre, tuvalet kağıdından palyaçoya, işte karşı karşıya olduğumuz kıtlıkları uzmanlarla konuştuk...
#İklim KriziBiliyoruz, belki henüz hiç sürmediniz ve satın almayı ciddi olarak düşünmediniz. Bu yüzden elektrikli araçlarla ilgili aşağıda okuyacağınız haber size biraz cesur gelebilir. Çünkü önemli bir devrimden bahsedeceğiz; elektrikli araba devrimi...
#Elektrikli Araba