2023 yılını bir önceki yıla göre yüzde 39.2 artarak 265 bin 294 adetle tamamlayan hafif ticari araç pazarı, 2024 yılında büyük bir rekabete sahne olmaya hazırlanıyor. Ancak bu rekabet uzun yılların ardından yerli yani Türkiye’de üretilen modeller arasında değil Avrupa’da üretilip Türkiye’ye ithal edilen modeller arasında geçecek. Çünkü, Tofaş’ta Doblo üretimi sona erdi, Fiorino modellerinin üretimi sona ermek üzere. Ford ise Tourneo ve Transit Couirer’in üretimini artık Türkiye yerine Romanya’da satın aldığı Craiova fabrikasında gerçekleştiriyor. Yerlilerin çekildiği pazarda Stellantis Grubu Peugeot Rifter, Opel Combo, Citroen Berlingo ve Fiat Doblo ile Volkswagen ise Caddy’si ile pay arttırmaya çalışacak.
# Ford Transit CourierTicari araçlarda hız limiti, aracın kullanıldığı yola göre değişkenlik gösteriyor. Çift yönlü, bölünmüş ya da özel işletilen yollara göre farklılık gösteren ticari araçlarda hız limiti, kamyonet sınıfı için şehir içi ve şehir dışına göre değişkenlik gösteriyor. İşte, Kamyonet sınıfı ticari araçların şehir içi ve şehir dışı hız limiti bilgisi
#Ticari Araç Hız LimitiAralık ayı itibarıyla yüzde 50’lik ÖTV diliminde 6 markanın sadece 11 otomobili kaldı. Hem vatandaş hem de markalar matrahlarda güncelleme bekliyor. Çip krizinden kaynaklı arz sıkıntısının devam ettiğini vurgulayan sektör temsilcileri ise, olası bir güncelleme için 2022 yılını işaret ediyor.
#Çip2022’de Ford’un Romanya’daki Craiova fabrikasını satın alan Ford Otosan, Türkiye’deki tedarikçileri de aynı bölgeye taşıyarak Avrupa’da adeta “yerli organize sanayi bölgesi” kurdu. Satın alma sonrası 7 Türk tedarikçinin Romanya’da tesis açtığını belirten Ford Otodan Lideri Güven Özyurt, “Romanya’da bulunan 10’a yakın Türk tedarikçiden araçlarımız için parça alıyoruz. Sadece buradaki Türk tedarikçilerden değil, Puma için Türkiye’den 20, Courier için Türkiye’den 60 tedarikçi ile çalışıyoruz” dedi.
#RomanyaYüksek fiyatları ve homologasyon uyumsuzluğu nedeniyle Türkiye’ye getirilmeyen ‘rüya arabalar’ için önemli bir karar alındı. Ford, Kuzey Amerikalı Bronco Sport, Edge ve F-150’yi Türkiye’de ilk kez satışa sunacağını açıkladı. Elektrikli Pick-Up F-150 Lightning için de çalışmalar var. ‘Özgürlük Makineleri’ olarak adlandırılacak bu araçların homologasyonu olmadığından sayıları ilk etapta model başına 70 adetle sınırlı kalacak. Ancak, talep yüksek olursa homologasyon süreçleri başlayabilir.
#FordKoç Holding, 2023 yılının ilk yarısına ilişkin finansal sonuçlarını açıkladı. Konsolide bazda 24,9 milyar ABD Doları (USD) gelir elde eden Koç Holding, aynı dönemde 1,6 milyar USD kombine yatırım gerçekleştirdi. Böylece şirketin son 5 yıldaki yatırımları 10 milyar USD’ye ulaştı.
#Koç HoldingAvrupa’nın en çok satan ticari araçlarından Transit’in yeni ve elektrikli üyesi E-Transit Courier’in tasarım ve mühendisliği Türklere emanet edildi. Modelin dikkat çeken tasarımında ise liderliğini Ayça Odabaşı Uyanık’ın yaptığı 30 kişilik Türk mühendis ekibi önemli rol oynadı. Araç şimdi başta Türkiye olmak üzere Avrupa yollarına çıkmak için gün sayıyor.
#TransitYerli üretici Ford Otosan, 575 milyon Euro bedelle ABD’li Ford’un Avrupa’daki 4 fabrikasından biri olan Romanya’daki Craiova fabrikasını satın aldı. Şirket böylece yurtdışında üretim yapacak ilk yerli ana sanayi otomotiv üreticisi olurken, Avrupa pazarının önemli SUV modeli Puma’nın da üretimini üstlenecek.
#Fordİkinci el online oto pazarında en çok tercih edilen otomotiv markası bu yılın ağustos ayında da sırasıyla Volkswagen (VW), Renault ve Ford olurken otomobil kategorisinde en çok VW'nin Passat ve hafif ticaride de en Fiat'ın Doblo modeli satıldı.
#İkinci El Otomobilİkinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında geçen yıl en çok tercih edilen otomotiv markası, Türkiye'de herhangi bir üretim tesisi bulunmayan Volkswagen (VW) oldu. Geçen yıl en çok satılan 10 markanın satışları, ikinci el online araç pazarının yüzde 77'sini oluşturdu. Binek otomobilde en çok tercih edilen model Passat, ticaride Doblo olarak belirlendi.
#İkinci ElGeçen hafta, Kibar Holding’in hisselerini devrederek Hyundai yönetiminden çıkacağını açıklaması ile birlikte otomotivde yerli sermaye yeniden gündeme geldi. Geçmişte başka Uzak Doğu firmaları da Güney Koreli Hyundai gibi Türk sermayesinden ayrılmıştı. Peki, Türkiye’de üretim yapan Fiat, Renault, Ford, Toyota, Mercedes gibi dünya devi firmaların hangileri ne kadar yerli sermayeli ortaklıklara sahip, üretilen araçların hangisi ne kadar yerli?
#GazetehaberleriTürkiye’de üretim yapan 6 otomotiv markası kredi paketi kapsamından çıkartıldı. Fiyat artışı yaptıkları gerekçesi ile kredi paketi kapsamından çıkartılan Honda, Hyundai, Ford, Fiat, Renault ve Toyota’nın yerli modellerine son 6 ayda yaptığı zammı mercek altına aldık. Tüketici talebi arttırdıkça markaların da fiyat arttırdığı göze çarptı.
#GazetehaberleriTürk otomotiv sanayisini 2001 krizinden çıkarıp, ihracata yönelten ve Avrupa’nın üretim üssü olmasını sağlayan hafif ticari araçların iç pazardaki kan kaybı her yıl artarak devam ediyor. ÖTV avantajıyla 2002’de toplam pazarda yüzde 41.97’lik paya sahip hafif ticari araç satışları 2018’de yüzde 21.68’e, bu yılın 7 ayında ise yüzde 19.38’e kadar geriledi. Bu gerilemede ekonomik sebepler kadar muayene sıkıntısı, SRC belgesi zorunluluğu ve köprü geçiş yasakları da etkili oldu.
#GazetehaberleriAVRUPA’da son yıllarda otomotiv sektöründe iki sınıfın yıldızı parlıyor. Bunlardan ilki kuşkusuz SUV sınıfı. Otomobil satışlarında SUV’ların payı her geçen gün artarken aldıkları pay 2019 yılında yüzde 36.8’e kadar yükseldi. Bu da Avrupa’da her satılan 100 otomobilden 37’sinin SUV olduğunu gösteriyor. SUV satışları artarken MPV (Multi Purpose Vehicle) yani çok amaçlı araç sınıfının payı ise son 6-7 yılda yüzde 14’lerden yüzde 4.6’lara kadar geriledi. Bu sınıfta artık yeni modeller devreye alınmazken, yakın zamanda tamamen ortadan kalkacağı konuşuluyor.
#YazarKentte kurulu Ford Otosan, Hyundai Assan, Honda Türkiye ve Anadolu Isuzu'nun tesislerinde geçen yıl 613 bin 718 araç üretim bandından indirildi. Hafif ticari araçlarda Türkiye'nin üretim ve ihracat üssü olan kentte, bu dönemde üretilen her 100 araçtan 87'sinin varış noktası yurt dışı lokasyonlar olarak kayda geçti. Türkiye'den ihraç edilen her 100 araçtan 40'ı Kocaeli'deki fabrikalardan çıktı. Kocaeli'deki iki ayrı fabrikada Transit, Custom ve Courier modellerinin üretimini yapan Ford Otosan, bu dönemde hem üretim hem de ihracat kategorisinde ilk sırada yer aldı.
#İhracat