Özgür Bolat

Ceza çocuklara nasıl zarar veriyor?

21 Şubat 2013
Ceza, çocuklara iş yaptırmak için sıkça kullanılan bir yöntem.

Peki, ceza gerçekten işe yarar mı? Ceza, çocukları motive eder mi?

MEŞRULAŞTIRMA

Ceza çoğu durumda bırakın çocuğu motive etmeyi, istenmeyen davranışı daha da pekiştirir. Çünkü istenmeyen davranışı meşrulaştırır.

Örneğin, ‘Dersini yapmazsan, bilgisayarı açamazsın’ dediğimiz an çocuğa dersini yapmama hakkını vermiş oluruz.

Ders yapmama meşrulaşır.

‘Neyse parası öderiz.’ diyerek sigara içen kişilerin yaptığı gibi.

CEZA GERÇEK SEBEBİ GÖZARDI EDER

Cezayla iş yaptırmak, aynı zamanda gerçek sorunu gözardı etmektir.

Yazının Devamını Oku

Empati ne zaman zararlıdır?

14 Şubat 2013
Empati becerisi olmayan kişilerin, diğer insanlar ile sağlıklı bir ilişki kurması mümkün değil.

Hatta topluluk içinde yaşayan insanoğlu için empati o kadar önemli ki; beynimizde bu mekanizmayı mümkün kılan, diğer canlılarda olmayan ‘ayna nöronlar’ var.

Ama empatinin zararlı olduğu durumlar da mevcut.

Yüksek empati, zararlarını hem iş dünyasında, hem çoçuk yetiştirmede, hem de ilişkilerde gösteriyor.

EMPATİ YETENEĞİ YÜKSEK OLAN MÜDÜRLER

Tahmin edilenin aksine, empati yeteneği çok yüksek olan müdürler, daha az başarılı oluyor.

Bunun birçok nedeni var.

İlk olarak empati yeteneği yüksek olan müdürler, çalışanlarının dertlerini dinliyor, onlara anlayış gösteriyor ve tüm çalışanlara mümkün olduğu kadar yardımcı oluyor.

(Zaten çoğu zaman insan empati sonucu hissettiği acıyı dindirmek için yardım etmek zorunda hisseder.)

Yazının Devamını Oku

Eğitimciler kendilerini mi kandırıyor?

7 Şubat 2013
Eğitimcilerin davranışları çoğu zaman okulların doğal yapısıyla zıt düşüyor.

Okullarda birbiriyle paralel çalışan iki farklı yapı/sistem var: Modüler yapı ve bağlı yapı.

İkisi arasında büyük bir fark var.

Bağlı yapılarda, bir sistemin tüm bileşenleri birbirine bağlı. Bir bileşen bozulduğu zaman tüm sistem çöküyor.

Örneğin, televizyonda bir parça bozulduğu zaman, televizyon çalışmaz. Bir şirkette üretim olmazsa, satış olmaz. Sistem bağımlıdır.

Modüler yapılarda ise sistem birbirine çok bağlı değil. Her parça arasında ilişki var ama parçalar bağımsız.

Örneğin, okulda rehberlik birimi kaldırılsa, eğitim devam eder.

Müdürsüz okullar var. Bir öğretmen gitse, diğer öğretmenler derse girer. Tüm öğretmenler gitse bile, müdür büyük öğrenciler ile küçük öğrencileri eşleştirebilir.

OKULUN YAPISI

Yazının Devamını Oku

Olumsuz düşünerek nasıl mutlu olursunuz?

31 Ocak 2013
Çoğu insan olumsuz duyguları görmezden gelerek, onlardan kaçarak ya da onları bastırarak mutlu olabileceğini zannediyor.

Daha da kötüsü etrafındaki insanların da olumsuz duygularını bastırmasına sebep oluyor. 

Örneğin, çocuğuna ‘Üzülme çocuğum, bir dahakine başarırsın.’ , ‘Senin gibi bir çocuk üzülür mü?’ ya da ‘Buna da üzülünür mü?’ diyebiliyor.

Bu şekilde duygularını sahiplenmeyen ve dolayısıyla mutlu olamayan çocuklar yetişiyor.

OLUMSUZ DUYGULARDAN KAÇMAK

Olumsuz duygulardan kaçmaya çalışmak büyük bir sorun.

Kısa vadede çözüm getirse de uzun vadede mutsuzluk getiriyor.

Örneğin, uzun süreli ilişkilere girmeyen bir insan, terkedilmek korkusundan kendisini koruyabilir ama uzun vadede ait olmamanın ve yalnızlığın acısını çekecektir.

OLUMSUZ DUYGULARDAN KAÇILMAZ

Yazının Devamını Oku

Karne notunu söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim

24 Ocak 2013
Cuma günü karneler verilecek.

Çocuklar üç gruba ayrılacak: takdir belgesi alanlar, teşekkür belgesi alanlar ve hiçbir belge alamayanlar.

Çocukların değeri de grubuna göre belirlenecek.

Bakın o gün neler yaşanacak?

TAKDİR ALANLAR

Takdir” alanlar en değerli grup olacak.

Bu grup kürsüye çıkartılacak ve karne töreni ile belgeleri kendilerine takdim edilecek.

Sen başarılı olduğun için değerlisin.” denecek.

Yazının Devamını Oku

Özgür BOLAT

17 Ocak 2013

Yazarımız yurtdışı seyahatinde olduğu için bugünkü yazısını yazamamıştır.

 

Yazının Devamını Oku

Okullar gerçekte ne öğretiyor?

10 Ocak 2013
Aslında çoçuklar bizim tahmin ettiklerimizden çok farklı şeyler öğreniyorlar okulda.

Derste konuları öğrenmiyorlar mı?

Öğrenme, yaşantı ve derin incelemeler sonucunda meydana gelir. Ama çocuklar konuları derinlemesine incelemediği ve çok azını yaşadığı için, konuları biliyor ama öğrenmiyor.

12 yılını okulda geçiren çocuk, konuları bilmekten ziyade okulda var olmayı öğreniyor.

İşte bunlar da bizim farkında olmadığımız öğretiler.

Nedir bu öğretiler?

KOPUK HAYATLAR

Çocuklar, birbirleriyle ilişkisi olmayan yetişkinlerden, birbirleriyle ilişkisi olmayan konuları dinlediği için, hayata bir bütün olarak bakmayı öğrenemiyor.

Onun yerine kopuk hayatları öğreniyor.

Yazının Devamını Oku

Çocuklar, güvenilmez midir?

3 Ocak 2013
2008 yılında devlet okullarında bir araştırma yaptık.

Etkili öğretmenler ile etkisiz öğretmenler arasındaki farka baktık.
Aralarında çok önemli bir fark bulduk. Daha doğrusu gizli bir bakış açısı. Bu fark tüm öğretmenliklerini etkiliyordu. Aynı yapıyı ailelerde de gözlemledik.
Neydi bu fark?

ÇOCUK ÜZERİNDE KONTROL

Etkili öğretmenler çocuklara güvenirken, etkisiz öğretmenler güvenmiyordu.
Etkisiz öğretmenlerin çoğu, ‘Çocuklar serbest bırakılmaya gelmez’, diyordu. ‘Serbest bırakılırsa; çalışmazlar, yaramazlık yaparlar, dersi kaynatırlar’ diye düşünüyordu.
Bu güvenmeme dürtüsünün altında tehlikeli bir düşünce var. O da şu: İnsanlar özünde bencildir ve çıkarcıdır. Onları kontrol etmek gerekir.

Yazının Devamını Oku