“GARP TEKNİĞİ VE GARBIN MODERN İMKANLARI”NI GETİREN MARKA
Arçelik markasının doğuş öyküsü 1950’li yılların başına kadar uzanır. O yıllar, henüz buzdolabı kavramının çok yaygın bilinmediği bir dönemdir. O tarihlerde yiyecek ve içecek evlerin kilerinde veya tel dolaplarda saklanır.
Büyük kentlerde tek tük evde bulunan yiyecek saklamaya yarayan soğutucu alete “frigidaire” dendiği günlerdir. Tıraş bıçağına Gillette markasının jilet adını vermesi gibi, Amerikan Frigidaire markası da adını buzdolabına vermiştir.
“RENAULT 12’NİZLE SİZ MUTLU OLACAKSINIZ.”
Türkiye’de binek otomobil talebi, 1960`lı yıllarda hızla artıyordu. Ancak talebi karşılamak için yapılan ithalat hem otomobillerin aşırı pahalı fiyatlarla satılmasına neden oluyor hem de yedek parça temininde sorun yaratıyordu.
Mevcut talebi göz önüne alan Ordu Yardımlaşma Kurumu (Oyak), aynı dönemde yerli üretim amacıyla çeşitli yabancı otomobil firmalarıyla görüşmeye başlar. 1960`lı yılların ortalarında Fransız Renault, Alman Opel, İtalyan Fiat ve İsveçli Volvo’nun aralarında bulunduğu bir grup firma, Türkiye`de fabrika kurmak için Sanayi Bakanlığı`na başvuruda bulunur. Bakanlık tarafından yapılan inceleme sonucunda Fiat ve Volvo firmalarının teklifleri 1968’de kabul edilir, Opel ve Renault’nun teklifleri reddedilir.
MUCİZEVİ MİNİK MAVİ HAP
Dünyada şeklinden ve renginden tanınan belki de tek ilaç, baklava şeklindeki minik mavi Viagra olabilir. Pfizer tarafından üretilen Viagra, yeterli cinsel performans için gerekli penil ereksiyonun sağlanamaması veya sürdürülememesi olarak tanımlanan erektil disfonksiyonun tedavisinde kullanılıyor. Yani, erkeklerde sertleşme sorununu gideriyor. Piyasaya ilk çıktığı dönemde Türkiye’de doktor heyeti raporu ile alınabilen Viagra bugün artık reçetesiz satılan bir ilaç.
Viagra’nın meşhur olmasında cinsellikle ve ereksiyon sorunuyla doğrudan ilgilisi bulunmasında elbette büyük payı var. Konu aynı zamanda reklamcı için de çeşitli metaforlar kullanabileceği bir alan yaratıyor.
UNILEVER’İN 55 YILLIK “SİZİN İÇİN ÇALIŞIYORLAR” KAMPANYASI
Dünyanın en büyük hızlı tüketim ürünleri şirketlerinden biri olan Unilever’in geçmişi, 19. Yüzyıl’ın sonuna kadar uzanır.
YALINLIKLA ELDE EDİLEN YARATICILIK
Basın reklamları geleneksel olarak tüketiciye bilgi ve detay vermek için kullanılır. Basın reklamlarına yüklenen bu fonksiyon, çoğu zaman gazete ve dergi reklamlarının yaratıcılıkları üzerinde kısıtlayıcı etkide bulunur. Bu kısıtlama ve zorluğa rağmen reklamcılar basında da son derece yaratıcı işler çıkarmayı başarırlar. Aşağıda yer alan reklamlar, hem yaratıcı özellikleri hem de bu özelliği yalın bir şekilde başarmaları ile öne çıkan örnekler.
1. WWF
Doğal Hayatı Koruma Vakfı’nın ilanlarında “Sıra sende” denilerek doğayı koruma veya yok etme hamlesinin okurda olduğu vurgulanıyor.
UNIROYAL SAYIN HALKIMIZA “BİLEN ŞOFÖR”Ü TAKDİM EDİYOR!
US Royal Lastikleri’nin reklam geçmişi 1950’lere kadar gidiyor. Hürriyet’te Ağustos 1953’te yayınlanan bir ilan markayı, “Dünyanın en mükemmel kamyon lastikleri” olarak sunar. Markanın Ekim 1956 tarihli ilanının içeriği ise binek otomobil lastiğidir. Bu ilanların ikisinde de bir diğer ilginç detay ise, US Royal Lastikleri’nin Türkiye temsilcisinin Motör Ltd. Şti olduğu ancak Ankara ve Eskişehir’de satışının Koç Ticaret T.A.Ş. tarafından yapıldığının yer almasıdır.
KADINLARIN KARŞI KOYAMADIKLARI ERKEK DEODORANTI
Unilever’in internet sayfasında şöyle yazıyor: “Dünyanın en popüler erkek bakım markalarından biri olan havalı ve macerasever Axe, erkekleri flört oyununda bir adım önde tutmak üzere tasarlanmıştır.
Bu tanıtım cümlesi, reklam endüstrisinin gelmiş geçmiş en iddialı sloganlarından biri olan “Axe etkisi”nin arkasındaki konumlandırma stratejisini de açıklar: “Axe kullanın, kadınlar cazibenize dayanamasın.”
Piyasaya Fransa’da 1983 yılında çıkan Axe, bugün 60’dan fazla ülkede satılıyor. Markanın 2010 yılında açılan Facebook sayfasının bugün üç milyondan fazla takipçisi var. YouTube üzerindeki Axe kanalını izleyenlerin sayısı ise 18 milyonu aşmış durumda.
Avustralya, Birleşik Krallık
“RÜYALARINIZIN GERÇEK OLMASI İÇİN”
Bazı reklamlar tarihe geçer. Bunlar, reklamcılar tarafından “tüm zamanların en iyisi” olarak tanımlanmanın ötesinde, popüler kültürde bıraktıkları izler ve reklamcılık anlayışına yeni bakış açısı getirmekle bilinirler.
Bugün DDB olarak bilinen Doyle Dane Bernbach isimli ajansın hazırladığı 1950’lerde yayınlanan “Küçük düşün” başlıklı Volkswagen kampanyası veya Apple bilgisayarın lansmanı için Chiat/Day (bugün TBWA\Chiat\Day) isimli reklam ajansı tarafından hazırlanan ve 22 Ocak 1984 tarihinde tek bir kez yayınlanan , yönetmenliğini Ridley Scott’ın yaptığı “1984” isimli reklam filmi bu tür işlere örnektir.