Paylaş
“RÜYALARINIZIN GERÇEK OLMASI İÇİN”
Bazı reklamlar tarihe geçer. Bunlar, reklamcılar tarafından “tüm zamanların en iyisi” olarak tanımlanmanın ötesinde, popüler kültürde bıraktıkları izler ve reklamcılık anlayışına yeni bakış açısı getirmekle bilinirler.
Bugün DDB olarak bilinen Doyle Dane Bernbach isimli ajansın hazırladığı 1950’lerde yayınlanan “Küçük düşün” başlıklı Volkswagen kampanyası veya Apple bilgisayarın lansmanı için Chiat/Day (bugün TBWA\Chiat\Day) isimli reklam ajansı tarafından hazırlanan ve 22 Ocak 1984 tarihinde tek bir kez yayınlanan , yönetmenliğini Ridley Scott’ın yaptığı “1984” isimli reklam filmi bu tür işlere örnektir.
Türk reklamcılığının da tarihe geçmiş bu tür örnekleri vardır. Manajans’ın (bugün Manajans/JWT) 1970 tarihli Shell “Posbıyık” kampanyası, Ajans Ada’nın 1976 tarihli Efes Pilsen “Bira bu kapağın altındadır” kampanyası, Merkez Ajans’ın 1993 tarihli Yapı Kredi “Pardon” kampanyası ilk akla gelenler arasındadır.
Şair, tiyatro ve sinema oyuncusu, reklamcıEge Ernart(1937-2002), Marketing Türkiye dergisinin 1 Ağustos 1991 tarihli sayında yayınlanan söyleşide, çağdaş Türk reklamcılığının evriminde üç kampanyanın önemli yeri olduğunu söyler. Bunlar Shell “Posbıyık”, Uniroyal “Bilen Şoför” ve Murat 124 lansman kampanyalarıdır.
MURAT 124 LANSMANI
Fiat 124 üretecek Türk Otomobil Fabrikaları Anonim Şirketi’nin (TOFAŞ) kurulduğu, 24 Temmuz 1968 tarihli Hürriyet’te, şirket sözleşmesinin Büyük Ankara Oteli’nde düzenlenen bir törenle Internationale Holding Fiat S.A., MKE, Koç Holding, T. İş Bankası ve Ege Petrol T.A.Ş. ortaklığında imzalandığı haberi ile yer alır.
Şirketin kurulduğu haberinden 29 ay sonra Ocak 1971’de yayınlanan tam sayfa ilanla Tofaş fabrikasının üretime başladığı kamuoyuna duyurulur. Manajans imzalı ilanda, 22 ayda tamamlanan fabrikanın 400 milyon liraya mâl olduğu belirtilerek Türk ekonomisine sağlayacağı katkılar anlatılır ve okurların ertesi gün yayınlanacak ilanda Murat 124’le tanışacakları söylenir.
Tofaş fabrikasını duyuran ilanları, Murat 124’ü tanıtan kurumsal imaj yerine marka içerikli ilanların yayını takip eder.
Fabrikanın tamamlandığını bildiren kurumsal ilanlar ve ardından Murat 124 marka ilanlarına rağmen üretim henüz başlamamıştır. Tüketiciye piyasada henüz bulunmayan bir otomobil satılmaktatır, yani ön sipariş alınmaktadır. Üretimin başladığı, 12 Şubat 1971 tarihli Hürriyet’te advertorial tarzında, tam sayfa bir haberle açıklanır.
Önce Tofaş, ardından Murat 124 imzalı ilanlarla belli bir bilinirliğin yaratılmasını takiben iletişimde sessiz döneme girilir. Yaklaşık 15 gün süren sessizlik Hürriyet’in başlattığı promosyon kampanyası ile sona erer. Muhtemelen Hürriyet ile Tofaş arasında bir barter anlaşması yapılmıştır. Hürriyet, okurların 30 kupon biriktirerek katılabilecekleri Murat 124 çekilişi promosyon kampanyasını başlatır.
Promosyon kampanyasının birinci etabı olan, Murat 124 çekiliş kampanyasının ilk 7 talihlisi Hürriyet’te büyük bir haberle duyurulur. Bu haberden kısa bir süre sonra da Manajans’ın hazırladığı Murat 124 kampanyası tüm hızı ile start alır.
MURAT 124’ÜN 1971’DE YAYINLANAN REKLAMLARI
1972 KAMPANYASI
1973 KAMPANYASI
Yazarın son yazıları |
#17 Temmuz 2013 Sigarayı bıraktıran reklamlar
#14 Temmuz 2013 Türk reklamcılığının dönüm noktası bir kampanya
#10 Temmuz 2013En yaratıcı basın reklamları
#7 Temmuz 2013İlk yerli otomobil lansmanı
#3 Temmuz 2013Açık hava reklamlarının en iyileri
#30 Haziran 2013Gay Reklamlar
Paylaş