100 BİNİN ÜZERİNDE SATAN KİTAPLAR
Refik Erduran, Ertem Eğilmez ve Haldun Sel’in 1953 yılında ortaklaşa kurdukları Çağlayan Yayınevi, renkli ve film karesini andıran illüstrasyon kapaklı, cep kitabı boyutunda ve düşük fiyatlı, popüler romanlar yayımlamaya başlar.
RİSKLİ BİR İLETİŞİM YÖNTEMİ
Reklamcılığın kendisi kadar eskidir “seks sattırır” söylemi. Ne de olsa, cinsellik en çok ilgi çeken konulardan bir tanesi. Reklamcılar da bu ilgiyi kullanarak tüketicinin zihninde reklamını yaptıkları ürün veya hizmete iyi bir yer edinmeye çalışırlar.
Ancak tüketicinin dikkatini çekmek için cinselliği kullanmanın riskli yanları da var. Aşağıda örnekleri bulunan, patates kızartması, bilgisayar, meşrubat gibi cinsellikle hiçbir alakası olmayan ürünlerin reklamına çıplaklık veya cinsellikle dikkat çekmek geri tepebiliyor. Okur kandırılmış, aptal yerine konmuş hissedebiliyor.
Reklamcının hassas davranması gereken bir diğer konu da ne derecede çıplaklığın kabul sınırları içinde kalacağına karar vermesi. Aşırı çıplaklık ilgi çekmenin ötesinde rahatsız edici görülebiliyor.
Boyner’lerin öyküsü, 1870 doğumlu, Kastamonu Tosyalı Osman Feyzi Boyner’in meşhur Ankara Tiftik keçisinden elde ettiği tiftiğin ticaretine girmesiyle başlar.
Osman Feyzi Boyner’in çocuklarından Hasan ve Fazıl Boyner kardeşler, 1943'te Türkiye'de ilk özelleştirme projelerine bir örnek olarak Tosya Çeltik Fabrikası'nı Sümerbank aracılığı ile aldı. Ticaretin yanında sanayiye de yönelerek, Ahmet Sadıkoğlu, Hasan Boyner ve Ali Osman Boyner ile birlikte ileride birçok ilke imza atacak olan Altınyıldız'ı kurdular.
Bugün bir Boyner Holding kuruluşu olan Altınyıldız Mensucat ve Konfeksiyon Fabrikaları A.Ş., 26 Ocak 1952 tarihinde 1,5 milyon lira sermaye ile kuruldu. Türk kumaşını dünyaya tanıtan marka olma hedefiyle kurulan şirket ilk ihracatını 1956 yılında gerçekleştirdi.
ALTINYILDIZ İMZALI İLANLAR (1963)
RAHATSIZ EDEN REKLAMLAR
Reklamın temel görevi, öncelikle hedef kitlesinin dikkatini çekmek ve bunu başardıktan sonra mesajını en etkili şekilde vermek olarak özetlenebilir. Basın reklamlarında hedef kitlenin dikkatini çekmekte kullanılan ana araç, doğal olarak görsel unsurdur. Ne var ki kimi zaman görsel unsura yüklenen dikkat çekme görevinde sınır aşılabilir ve ortaya hedef kitleyi rahatsız edici sonuçlar çıkabilir. Kimi zamansa hedef kitleyi rahatsız etmek, reklamın mesajını verebilmesi için en etkili yöntemdir. Aşağıda bazısı gerekli bazısı gereksiz ama hepsi rahatsız ederek dikkat çeken reklamlara çeşitli örnekler görebilirsiniz.
1. SIVI SABUN
REKLAMDA ÜNLÜ KULLANIMINA İLK ÖRNEKLERDEN
Necip Akar, Cumhuriyet döneminin ilk girişimcilerinden biridir. Nizip’te 1904 yılında doğmuş, ailesiyle birlikte 1909 yılında İstanbul’a gelmiş ve Vefa Lisesi’ni bitirdikten sonra eczacılık eğitimi almıştır.
Eczacılık okuluna devam ederken bir yandan da çalıştı. O yıllarda her eczanenin ilaç üretimi için kendine ait bir laboratuvarı bulunurdu. Eczacılık okulunda edindiği bilgiyi çalıştığı eczanede kazandığı pratikle ilerleten Necip Akar’ın, özellikle krem ve diş macunu yapımı konusunda edindiği bilgi gelecekte çok işine yarayacaktı.
Eczacılık okulunu 1924 yılında bitirdikten sonra ağabeyi Cemil Bey’le ortak şampuan, krem ve diş macunu üretimine başladı. İlk markaları, Şampuan Cemil, Necip Bey Kremi ve Necip Diş Macunu oldu.
BİR BANKANIN ÖYKÜSÜ
II. Dünya Savaşı’ndan sonra hızla sanayileşen ve gelişen Türkiye’de, bir grup işadamı Adana’da bir banka kurmaya karar verirler. Bölgenin pamuk üreticilerine finansman sağlamayı amaçlayan bu işadamlarının hepsi Adana’da yaşayan Kayserili işadamlarıdır.
Hacı Ömer Sabancı, Adanalı sanayici Ahmet Sapmaz ve Bekir Sapmaz kardeşler, Adana’nın sanayi kuruluşu Milli Mensucat’ın sahipleri dört işadamı Nuh Naci Yazgan, Nuri Has, Mustafa Özgür ve Seyit Tekin ortaklığında 30 Ocak 1948’de Adana-Kayseri Bankası adıyla kurulur.
Banka, iki şehrin baş harfleri nedeniyle
AÇIK HAVADA YARATICILIK
1. SÜPER YUMUŞAK
Reklam Ajansı: Saatchi & Saatchi, Dubai, BAE
HER ŞEY BİR REKLAM ARACI OLABİLİR
Medya ve reklamcılık jargonuna 1990’ların sonunda giren bir kavram “ambient media.” Kesin bir tanımı olmamakla birlikte “ev dışı” ve geleneksel reklam araçları dışında, alternatif mecraları ve uygulamaları tarif etmek için kullanılıyor. Ambient reklam, geleneksel mecralarla birlikte çalıştığı gibi gibi tek başına da uygulanabiliyor.
Televizyon ve basın gibi geleneksel medyanın giderek gücünü yitirdiği günümüzde ambient medya veya reklam, satış noktası odaklı ve doğrudan hedef kitleye yönelik olma özellikleriyle öne çıkıyor. Tabii ki çok yönlülüğü ve her şeyi ticari iletişim mecrasına dönüştürme yetisi, ambient medyayı ve reklamcılığı cazip kılıyor.