Ayşe Şule BİLGİÇ
Son Güncelleme:
Uzun, ince bir yoldayız
Uzun, inceee bir yoldayız... Gidiyoruz gündüz gece... Bilmiyorum ne hallerdeyiz, gidiyoruz gündüz gece, gündüz gece, gündüz geceeee... Hey... Dünyaya geldiğim anda... Motora bindim aynı zamanda... Bu koskocaman dünyada, gidiyoruz gündüz gece, gündüz gece, gündüz gece... Heyy!' Durup durup dilime taktığım, söylemekten, bir de babamdan dinlemekten pek keyif aldığım bir Aşık Veysel hediyesi... 'Ne var canım?' Ben de Aşık Rüzgar olarak olayı birazcık motora adapte ettim, hepsi bu..:)
Üstelik yalan da değil. Gerçekten de uzun ve ince bir yol, motor sevdamızın vücut bulduğu yer. Peki bu uzun ve ince yola çıkmadan önce, bilinçli bir motosiklet sevdalısı olarak neler yapmalıyız, biliyor musunuz? Bilmeyenleri bu taraftan alalım lütfen. Hadi peki peki bilenler de hatırlamak amaçlı okusunlar, siz de buyurun..:)
Motosikletle uzun yola çıkmaya karar vermek, güzel bir maceraya evet demektir aslında. Uzun yola ne zaman çıkılır diye bir soru aklınızdan geçiyorsa hemen cevap vereyim. Motosiklete bindiğinizde o sizi değil de siz onu kullanmaya başladıysanız uzun yola da çıkabilirsiniz demektir. Ama tavsiyem ilk deneyim için 300-500 km'den fazlasını yapmayın. Yani varacağınız nokta çıktığınız noktadan bu kilometreler arasında bir uzaklıkta olsun. Toplamdan bahsetmiyorum. Belli bir süre sonra 'Aman canım, bu kilometrelere de uzun yol mu?' derseniz de şaşırmayın. Tek motor yola çıkmak, özellikle tecrübesizseniz düşünmememiz gereken bir şey..Kendinize uygun, tercihen sizden tecrübeli bir yol arkadaşı bulun. Uygun derken, hani sizin gideceğiniz sürate tahammül edecek, yolda sizi gaza getirmeyecek, olası bir aksilikte de size yardımcı olabilecek bir arkadaş. Yeme de yanında yat cinsinden..:) Peki farz edelim karar verdiniz, en kralından bir yol arkadaşı da buldunuz. Eh canım en kralıysa sorun ona anlatsın size neler yapmanız gerektiğini beni burada uğraştırmayın. Ya dur tamam tamam anlatacağım, dayanamam ki zaten.
Motorunuzun bakımlarını düzenli yaptırıyorsanız işiniz kolay..Ama eğer düzenli bakımlarını ihmal ettirdiyseniz mutlaka yetkili servisinize en az 3-5 gün önce götürüp, 'ben suçluyum, bu çocuğa zamanında yeterince iyi bakmadım, şimdi bir de utanmadan uzun yola çıkmayı düşünüyorum ama küsüp beni yarı yolda bırakmasından korkuyorum'deyin. Onlar gerekenleri yapacaklar ve aranızı düzelteceklerdir.
Motosiklet geniş bagaj hacmine sahip bir araç değildir. Bu yüzden tatile gider gibi valizler dolusu eşya alabileceğinizi sanmayın. En gerekli ve sadece gerçekten kullanacağınız şeylerin sizle gelmesine izin verin. Mutlaka küçük bir ilk yardım seti, patlamış lastik tamir spreyi, küçük tamirler için gerekebilecek alet edevat setinize yer ayırın. Kabak, çatlamış yani ömrünü doldurmuş lastiklerle uzun yola sakın çıkmayın. Kask, korumalı kıyafetler, bileklikli bot, eldiven vs. leri söylemiyorum bile onlar uzun yol için değil motora binmek için gereken olmazsa olmazlar. Yanınızda bir tane debriyaj teli de bulundurun ve rica edeceğim iyice 'tatlı su motorcusu' olmayın da en azından debriyaj teli değiştirmeyi öğrenin. Çünkü bu meret ummadığınız bir anda çıt diye kopar. Takılması da atla deve değildir. Ha 'ben arkadaşı boşuna mı en tecrübelisinden seçtim o değiştirir canım.' diyorsanız dua edin yalnızken başka bir zaman kopmasın. Uykusuz, yorgunken uzun yola sakın çıkmayın hatta motora binmeyin. Yolda mutlaka, her saat başı bilemedin 1,5 saatte bir durun. Durun ama öyle saatlerce oturmayın. Yolcu yolunda gerek. İki dakika motordan inip biraz yürüyün. Ayaklarınızı ve zihninizi açın sonra da sağ elinizin altındakini..:) Yolda özellikle sollamalara ve sert virajlara çok dikkat edin.
Motorun serviste uzun yol bakımını yaptırsanız bile, siz yine de gözlerinizle de her şeyden emin olun ve uzun yola çıkmak için motora binmeden önce motosikletinizin lastik havalarını, motor yağ, su ile hidrolik seviyelerinin olması gereken noktalarda olup olmadığını, frenlerin normal çalışıp çalışmadığını, yüklediğiniz eşyaları yolda sizi rahatsız etmeyecek ve güvenli bir şekilde yerleştirmeyi becerip beceremediğinizi mutlaka kontrol edin. Sonra da yolun tadını çıkartın.
Motosiklet Eğitimi
Hani hep söylüyorum ya yine söyleyeceğim. Bu işte yolu güvenli ve uzatmadan kat etmek istiyorsanız eğitim şart. 'Tamam kardeşim eğitim şart diyip duruyosun da nerden alıcaz bu eğitimi?' dediğinizi duyar gibi oldum ve sizin için bir dosya hazırlamaya karar verdim. Önümüzdeki haftaya yetiştirmeye çalıştığım dosyada motosiklet sürüş eğitimi alabileceğiniz yerler ve koşulları hakkında merak ettiklerinizi bulabilirsiniz. 'Ben daha size ne yapiim bilemedim ki?' :)
Hangi Markayı Nasıl Bilirsiniz?
Bu haftadan itibaren yeni bir interaktif köşe açıyoruz. Şimdi sizlerden ricam bana kullandığınız motosiklet, motosiklet servis, bakım, aksesuvar, kıyafet, kask (aklınıza motosikletle ilgili ne geliyosa) markalarıyla ilgili kendi tecrübelerinizden yola çıkarak yorum yazmanız. Bunların içinde memnuniyetiniz de olsun, memnuniyetsizlikleriniz de... Ama sebepleriyle beraber. Hadi herkese 'şu böyle marka bu böyle bi marka' demek kolay. İsminizle beraber ruzgarinkizi@hurriyet.com.tr adresine yazın.. 'Aaaman kim uğraşacak, elbet birileri yaziyodur' demeyin.
ASLA YAPMAYIN
Uykulu, aşırı yorgun, alkollü veya dalgın olduğunuz zamanlarda ne olursa olsun, asla motora binmeyin. Zeynep SİNER
'Aman canım 5 dk'lık yol' diye bile olsa kasksız ve kıyafetsiz kimseyi arkanıza almayın. Mert EROĞLU
Ön freni her zaman nazik kullanın, ona özel olduğunu hissettirin, asla kilitleyecek kadar sert sıkmayın. Salih SOFTAN
Motorundaki arızaları küçük dahi olsalar hemen tamir ettir, arızalı şekilde motora asla binme.
Recep ERBENLİOĞLU
MUTLAKA YAPIN
Yanınızda her ihtimale karşı mutlaka bir tüp 'patlak lastik tamir fısfısı' bulundurun. Mustafa BİLGİÇ
Düzenli olarak (ama özellikle uzun yola çıkmadan önce) motor yağ ve su seviyeleri ile fren hidrolik seviyesini kontrol edin. Recep ERBENLİOĞLU
Şerit çizgilerinin, asfalt ek yerlerinin ve hayvan pisliklerinin kaygan olduğunu hep hatırlayın. Menderes KABADAYI
(Geçmiş olur inşallah Menderes abicim. Kalbimiz ve dualarımız seninle.)
Gece-gündüz farlarınızı mutlaka açık tutun.
Özlem TUNÇ
Motosikletle uzun yola çıkmaya karar vermek, güzel bir maceraya evet demektir aslında. Uzun yola ne zaman çıkılır diye bir soru aklınızdan geçiyorsa hemen cevap vereyim. Motosiklete bindiğinizde o sizi değil de siz onu kullanmaya başladıysanız uzun yola da çıkabilirsiniz demektir. Ama tavsiyem ilk deneyim için 300-500 km'den fazlasını yapmayın. Yani varacağınız nokta çıktığınız noktadan bu kilometreler arasında bir uzaklıkta olsun. Toplamdan bahsetmiyorum. Belli bir süre sonra 'Aman canım, bu kilometrelere de uzun yol mu?' derseniz de şaşırmayın. Tek motor yola çıkmak, özellikle tecrübesizseniz düşünmememiz gereken bir şey..Kendinize uygun, tercihen sizden tecrübeli bir yol arkadaşı bulun. Uygun derken, hani sizin gideceğiniz sürate tahammül edecek, yolda sizi gaza getirmeyecek, olası bir aksilikte de size yardımcı olabilecek bir arkadaş. Yeme de yanında yat cinsinden..:) Peki farz edelim karar verdiniz, en kralından bir yol arkadaşı da buldunuz. Eh canım en kralıysa sorun ona anlatsın size neler yapmanız gerektiğini beni burada uğraştırmayın. Ya dur tamam tamam anlatacağım, dayanamam ki zaten.
Motorunuzun bakımlarını düzenli yaptırıyorsanız işiniz kolay..Ama eğer düzenli bakımlarını ihmal ettirdiyseniz mutlaka yetkili servisinize en az 3-5 gün önce götürüp, 'ben suçluyum, bu çocuğa zamanında yeterince iyi bakmadım, şimdi bir de utanmadan uzun yola çıkmayı düşünüyorum ama küsüp beni yarı yolda bırakmasından korkuyorum'deyin. Onlar gerekenleri yapacaklar ve aranızı düzelteceklerdir.
Motosiklet geniş bagaj hacmine sahip bir araç değildir. Bu yüzden tatile gider gibi valizler dolusu eşya alabileceğinizi sanmayın. En gerekli ve sadece gerçekten kullanacağınız şeylerin sizle gelmesine izin verin. Mutlaka küçük bir ilk yardım seti, patlamış lastik tamir spreyi, küçük tamirler için gerekebilecek alet edevat setinize yer ayırın. Kabak, çatlamış yani ömrünü doldurmuş lastiklerle uzun yola sakın çıkmayın. Kask, korumalı kıyafetler, bileklikli bot, eldiven vs. leri söylemiyorum bile onlar uzun yol için değil motora binmek için gereken olmazsa olmazlar. Yanınızda bir tane debriyaj teli de bulundurun ve rica edeceğim iyice 'tatlı su motorcusu' olmayın da en azından debriyaj teli değiştirmeyi öğrenin. Çünkü bu meret ummadığınız bir anda çıt diye kopar. Takılması da atla deve değildir. Ha 'ben arkadaşı boşuna mı en tecrübelisinden seçtim o değiştirir canım.' diyorsanız dua edin yalnızken başka bir zaman kopmasın. Uykusuz, yorgunken uzun yola sakın çıkmayın hatta motora binmeyin. Yolda mutlaka, her saat başı bilemedin 1,5 saatte bir durun. Durun ama öyle saatlerce oturmayın. Yolcu yolunda gerek. İki dakika motordan inip biraz yürüyün. Ayaklarınızı ve zihninizi açın sonra da sağ elinizin altındakini..:) Yolda özellikle sollamalara ve sert virajlara çok dikkat edin.
Motorun serviste uzun yol bakımını yaptırsanız bile, siz yine de gözlerinizle de her şeyden emin olun ve uzun yola çıkmak için motora binmeden önce motosikletinizin lastik havalarını, motor yağ, su ile hidrolik seviyelerinin olması gereken noktalarda olup olmadığını, frenlerin normal çalışıp çalışmadığını, yüklediğiniz eşyaları yolda sizi rahatsız etmeyecek ve güvenli bir şekilde yerleştirmeyi becerip beceremediğinizi mutlaka kontrol edin. Sonra da yolun tadını çıkartın.
Motosiklet Eğitimi
Hani hep söylüyorum ya yine söyleyeceğim. Bu işte yolu güvenli ve uzatmadan kat etmek istiyorsanız eğitim şart. 'Tamam kardeşim eğitim şart diyip duruyosun da nerden alıcaz bu eğitimi?' dediğinizi duyar gibi oldum ve sizin için bir dosya hazırlamaya karar verdim. Önümüzdeki haftaya yetiştirmeye çalıştığım dosyada motosiklet sürüş eğitimi alabileceğiniz yerler ve koşulları hakkında merak ettiklerinizi bulabilirsiniz. 'Ben daha size ne yapiim bilemedim ki?' :)
Hangi Markayı Nasıl Bilirsiniz?
Bu haftadan itibaren yeni bir interaktif köşe açıyoruz. Şimdi sizlerden ricam bana kullandığınız motosiklet, motosiklet servis, bakım, aksesuvar, kıyafet, kask (aklınıza motosikletle ilgili ne geliyosa) markalarıyla ilgili kendi tecrübelerinizden yola çıkarak yorum yazmanız. Bunların içinde memnuniyetiniz de olsun, memnuniyetsizlikleriniz de... Ama sebepleriyle beraber. Hadi herkese 'şu böyle marka bu böyle bi marka' demek kolay. İsminizle beraber ruzgarinkizi@hurriyet.com.tr adresine yazın.. 'Aaaman kim uğraşacak, elbet birileri yaziyodur' demeyin.
ASLA YAPMAYIN
Uykulu, aşırı yorgun, alkollü veya dalgın olduğunuz zamanlarda ne olursa olsun, asla motora binmeyin. Zeynep SİNER
'Aman canım 5 dk'lık yol' diye bile olsa kasksız ve kıyafetsiz kimseyi arkanıza almayın. Mert EROĞLU
Ön freni her zaman nazik kullanın, ona özel olduğunu hissettirin, asla kilitleyecek kadar sert sıkmayın. Salih SOFTAN
Motorundaki arızaları küçük dahi olsalar hemen tamir ettir, arızalı şekilde motora asla binme.
Recep ERBENLİOĞLU
MUTLAKA YAPIN
Yanınızda her ihtimale karşı mutlaka bir tüp 'patlak lastik tamir fısfısı' bulundurun. Mustafa BİLGİÇ
Düzenli olarak (ama özellikle uzun yola çıkmadan önce) motor yağ ve su seviyeleri ile fren hidrolik seviyesini kontrol edin. Recep ERBENLİOĞLU
Şerit çizgilerinin, asfalt ek yerlerinin ve hayvan pisliklerinin kaygan olduğunu hep hatırlayın. Menderes KABADAYI
(Geçmiş olur inşallah Menderes abicim. Kalbimiz ve dualarımız seninle.)
Gece-gündüz farlarınızı mutlaka açık tutun.
Özlem TUNÇ