Son Güncelleme:
Türkiye'nin lunapark ressamı
Lunapark resimcisi Ufuk Ãœsterman alanında belki de Türkiye'deki tek isim. 30 yıldır lunapark resimleri yapıyor.Sanatını ‘‘Nesnelerin bütünü bir tümceyi kuruyor. Böylece görünürle görünmeyeni, okunurla okunmayanı ayırabiliyoruz’’ türünden derinliÄŸini kavraması zor cümlelerle anlatıyor. 1958, Ä°stanbul doÄŸumlu. Güzel Sanatlar Akademisi'nde resim ve dekor okudu. Marmara Ãœniversitesi'nde sinema-semioloji (göstergebilim) hocalığı yaptı. Telefon, masa gibi konularda deneme, sinema ve edebiyat yazıları yazdı. Ä°nsanların portrelerini yapıp kendilerine hediye ediyor. Åžehir Tiyatroları'nda on yıl dekoratörlükle meÅŸgul oldu. Åžimdi KasımpaÅŸa'daki atölyesinde özel tiyatrolar ve TV kanalları için dekor hazırlıyor. Levent'teki Proje-4 Güncel Sanat Merkezi'nde 7 meslektaşıyla birlikte 22 Kasım'a kadar sürecek bir karma sergisi var. Dolmabahçe Küçükçiftlik Lunaparkı, Ä°zmir Fuarı Parkı, Çayırova Lunaparkı ve Feshane'de rengarenk resimlerine rastlamışsınızdır. Lunapark resmi ile nasıl tanıştınız?- 12-13 yaÅŸlarında. Dolmabahçe Parkı'nda baÅŸladı lunaparkla ilk iliÅŸkim. 30 yıldır sürüyor. Dört büyük parkın çalışmalarını ben yaptım.Lunapark resmi nasıl yapılır? Ne kadar sürer?- Çok hızlı, bir-iki günde bitmelidir. Sezondan sezona yenilenir bu resimler. Metal üzerine sentetik yaÄŸlı boya olarak yapılır.Lunapark resmi nasıl olmalıdır? Modası var mıdır?- Çocuksu ve gerçeklik duygusuna sahip olmalı. Renkler canlı ve çarpıcı olmalı. Moda ise ani ve açık deÄŸiÅŸimlerle kendini tekrarlayarak yerini alıyor. Modanın ahlakı yok ama resmin var. Modanın istediÄŸi gibi oynayamadığı ÅŸey resimdir.Biraz açar mısınız?- Tren, gemi gibi heterotopik (kaygan) mekanlarda resim yapmanın güçlüğünü düşünün. Hiçbir ÅŸey kalıcı olmayabilir. Duvar resmi, trenin üstündeki ve altındaki resim gibi kayıp gidiyor.Lunapark resimlerine bakılmamasını mı kastediyorsunuz?- Evet, duvar resmi ile tuval resmi arasındaki fark tarihle mitoloji arasındaki fark gibi. Aradaki fark söz olmak'la sözü söylemek farkı. Resmin talihsizliÄŸi bakılmak için yapılmış olması. Ama bir kez bakılınca ne yazık ki ölüyor. Ölümün elinden kurtulmak için resmin başına gerçeklikten illüzyona kadar gelmedik kalmadı.Lunapark resimlerinin arkasında böyle bir felsefenin yattığını pek çok kiÅŸi bilmiyor...- Çok doÄŸru bir yere geldiniz, bravo. Lunapark resmi bakılmak için deÄŸil, birlikte olunmak için yapılıyor. O yüzden aramızda bulunuyor ve ölmüyor.Ama her sezon yenileniyor?- Ä°ÅŸte geçiciliÄŸi de bunun tezatı. HerÅŸey sonuçta herÅŸey bir söz, bir yazı olmak için var. Kısa kesitli anlar... Her bir nesne bir harfe karşılık geliyor. Nesnelerin bütünü bir tümceyi kuruyor. Böylece görünürle görünmeyeni, okunurla okunmayanı ayırabiliyoruz. Tuvalin tam tersi olarak kamuya açılan resimler planlı resmin geleneksel sınırlarını aÅŸan bir pratikle yapılıyor.Anlattıklarınızdan lunapark resmi yapmanın insanı sınırlardan kurtarıp özgürleÅŸtirdiÄŸini mi anlamalıyız?- Ne özgürleÅŸtiriyor, ne kısıtlıyor. Ritmle uyum saÄŸlama meselesi, müzik dinler gibi. Resimde söz verme, söz tutma, yakalama ve restleÅŸme sözkonusu oluyor. Bana göre sanat tarihi içermeyen bir 'burada' ve 'ÅŸimdi' olabilir.Lunapark resimlerinde imzanız yok?- Ä°mza atmıyorum. Kendisi imza oluyor.Â