Sanat sahillerinde define avı
Güney Fransa’nın ‘Mavi Koylar’ı Côte d’Azur, yıllarca en önemli sanatçıları çekmiş almış ılık koynuna. Matisse, Picasso, Chagall, Cocteau, Meissonier ve daha niceleri... Bu seneki ziyaretimde çok güzel bir oyun oynadım. Bu haftaki yazım, oynadığım oyun ‘Plastik Sanatlar’ üzerine... Antibes Belediyesi müthiş bir sunum hazırlamış. Meşhur ressamların şövalelerini (sehpalarını) kurup, resimlerini yarattığı dokuz ayrı bölgede, metal bir kaide üzerinde, orada yaratılan tablonun kopyalarını koymuş. Elimde bir harita ve dokuz numara işaretli. Düştüm yollara....
İLKİ PAZARIN KÖŞESİNDE
Şimdi oyunumuza başlıyoruz. Haritamız elimizde, ilk işaretli ‘#1’ bulmaya çalışıyoruz. İşte orada, pazarın köşesinde merdivenlerin başında. Heyecanlanıyoruz. Emile Charles Dameron’un tablosu ‘Le Marché du Cours Massena a Antibes’ (Massena Avlusu Pazarı) 19’uncu yüzyıl sonu suluboya tablo, şu an Nis Cessole Kütüphanesi’nde. Dikkatle bakıyoruz tabloda ağaçlar var, 1800’lerin sonuna kadar pazarın üstü kapalı değil. Tam arkamdaki merdivene tırabzanlar ilave edilmiş, o kadar...
PICASSO'NUN BALIKÇILARI
Sıradaki deniz kıyısında. Peşine düşüyoruz, çok keyifli bir oyun; define avı gibi. Buluyoruz en favori tablomu. 1939 tarihli bir Picasso. ‘Antibes’te gece balık avı’... Bakar mısınız kübist akımın kurucusu Picasso nasıl görüyor balıkçıları, hastasıyım.
ROMANTİK KUMSAL
Fransız resim sanatının büyüklerinden Ernest Meissonier’in yağlıboyası. Burada beton kadırımlar yok, kumsalda at binenler var (kendi ve oğlu).
AŞIKLAR
Fransız karikatürist Peynet’in 1908-1999 karakterleri ‘âşıklar’ resmedilmiş.
BARBİZON EKOLÜ
Henri-Joseph Harpignies (1819-1916) Barbizon ekolü. 64 yaşından sonra kışlarını buralarda geçirirmiş.
İŞTE TAM BURADA
Henri Edmond Cross 1856-1910. Yağlıboya tablosunu 1908 yılında, tam burada yapmış.
PALMİYELER SONRADAN
Eugene Boudin, 1824-1898 empresyonist Fransız Ressamı. Gökyüzü ve deniz ressamı olarak tanınıyor. Burada dikkat ediniz; palmiyeler 1800’lerin sonuna kadar bu kıyılarda yok. Buraların bitkisi değil çünki. Dekoratif mahiyette 1870 yıllarında dikilmeye başlanmış. 1960-80 arası ilave edilen çirkin binalar mevcut ama 1990’dan sona yapılan yeni yapı, AVM, rezidans yok.
O AĞACIN ALTI
Caude Monet’e ait iki resim var. Çok yorulmama rağmen tur bitiyor. Ağacın altına çöküyorum.
BANA BİR MÜZE VERİN
Define avında ne kadar yürüdük bilmiyorum ama önce meşhur Picasso Müzesi’nden bahsedeyim. Picasso, bir Antibes ziyaretinde, sahilde Paris sanat çevrelerinden tanıdığı, Dor De Souchére ile buluşur.
Souchére, şato da Picasso’ya sanat karşılığı geniş bir stüdyo vermeyi teklif eder. Picasso’ya üç anahtar teslim eder. Pablo ilk iş, alır eline kara kömürü ve duvara üç figür çizer. Yıl 1946. Yeni stüdyosunun ve tutkularının anahtarı bunlar. Şimdi bu üç figürün karşısındayız. Kale duvarının bu kısmının üstü kapanmış ve sergi salonu olmuş ve bu ilk eser, üç anahtar da tablolardan biri olmuş. “Bana bir müze verin doldurayım” diyen Picasso sözünde durmuş. Altı ay boyunca, orada yaptığı eserlerin çoğunu müzeye bırakmış.