Son Güncelleme:
Londra-Pendik hattında 5 milyon dolarlık kargo
8 AÄŸustos Pazartesi. McLaren ulaÅŸtırma ekibi için en zor ve heyecanlı an olan yüklemenin baÅŸladığı gün. Ä°stanbul’da yarışacak araçlar hazır. Son kontroller yapılıyor. Her biri V10 motora sahip, aerodinamik harikaları özenle elden geçiriliyor. İçeride garaj bölümü sorumluları listeleri son kez kontrol ediyorlar. Kolay deÄŸil, yarış ortasında yedek parçasız kalmak var!Milyar dolarlık McLaren Teknoloji Merkezi’nin arka bahçesinde tatlı bir telaÅŸ var. Yarış otolarını ve yedek parçaları taşıyacak üç TIR yola çıkmaya hazırlanıyor. TIR’lar yıkanıyor, temizleniyor, parlatılıyor. Bu parlatma iÅŸlemi çok ciddiye alınıyor. McLaren ekibinin araçlarını taşıyan kamyonlar ışıl, ışıl parlamalı...KORÄ°DORDAN Ä°TEREK ÇIKARTILIYORYükleme sürerken elinde bir liste ve dokümanlarla ulaÅŸtırma ekibinin lideri Roy Reader ortaya çıkıyor. Kısa boylu, zayıf, 50’li yaÅŸlarında iÅŸini iyi bilen bir profesyonel. Son 8 yıldır McLaren UlaÅŸtırma ekibine o liderlik yapıyor. ArkadaÅŸlarına rotayı ve hangi saatte yola çıkılacağını anlatıyor. Yedek parçalar TIR’lara yüklendikten sonra McLaren Teknoloji Merkezi’nin içinden ilk yarış aracı çıkarılıyor. Yarış aracı sorumlusu tarafından itilerek koridordan geçirilen araç yine aynı kiÅŸi tarafından TIR’a yükleniyor. TIR iki katlı birinci katta yedek parçalar ve yedek motorlar var, ikinci kata ise 3 yarış aracı yerleÅŸecek. Yarış aracına dokunmak yasak. Yükleme iÅŸlemine tanıklık edenler yarış araçlarına kedinin ciÄŸere baktığı gibi bakıyor. Ama ne çare sadece bakıyoruz. Yarış araçları dikkatle TIR’ın vincine yükleniyor ve ikinci kata çıkarılıyor. Her iÅŸlemin sorumlusu var. Üçüncü araç yüklendikten sonra son kontroller yapılıyor. Roy araçların doÄŸru yüklenip yüklenmediÄŸini kontrol ediyor. TIR’ların tekerleklerini ve fren sistemlerini kontrol ediyor. Yarış araçlarını taşıyacak TIR’ın fren sisteminde arıza tespit ediyor. Hemen talimat veriliyor. Fren sisteminde görülen eksiklik giderilecek.TIR’IN FRENÄ° TAMÄ°R EDÄ°LÄ°YORAncak yola çıkma zamanı deÄŸiÅŸmiyor. 8 AÄŸustos Pazartesi günü saat tam 18.00’de yola çıkılacak. Tamiri yapılacak TIR 4 saat sonra hareket edecek ve Calais’te bize ulaÅŸacak. Yarış araçlarını taşıyan TIR’ı kullanacak olan Roy, özel bir araçla hemen hareket ediyor. Roy, Ä°ngiltere ile Fransa’yı birleÅŸtiren ManÅŸ Tüneli’ni kullanacak ve bizden önce Fransa’nın Calais kentinde olacak.Saat tam 18.00’de TIR’lar hareket ediyor. M25 ve M20 otoyollarını takip ederek 2.5 saat içinde Dover’e ulaşılacak. Dover’den feribota binilerek Fransa’nın Calais limanına varılacak. Biz otomobille TIR konvoyunu takip edeceÄŸiz. Hep beraber hareket ediyoruz. Otoyolun iki yanı yeÅŸillikler içinde, aÄŸaçların arasından yol alıyoruz. Birazdan Dover’in beyaz kayalıkları ortaya çıkıyor. Dover’in bir diÄŸer adı da ‘Beyaz Kayalar Ãœlkesi’. Limana yakın bir benzin istasyonuna girip yol arkadaÅŸlarımızı bekliyoruz. Biz McLaren TIR’ları beklerken önümüzden Türk TIR’ları geçiyor. Horoz, Ãœnkar, Denizli, Åžahin... FERÄ°BOTTA ÇEKÄ°M YASAK TIR’lar önce gümrük kontrolüne girecek sonra feribota bineceÄŸiz. Gümrük kontrolü uzadıkça uzuyor. Dover’de güneÅŸ batıyor. Hava 15 derece, yaz ortasında üşüyorum. Bir hatıra fotoÄŸrafı çektiriyorum ve McLaren TIR’lar geçerken bir gece çekimi yapıyorum. Ne yazık ki araçlar feribota binerken çekim yapmak yasak.Sonunda geç saatte feribota biniyoruz. Feribotta biraz kestiriyorum. Calais’e vardığımızda saat sabah 00.30. Bir saat farkı üzerine koyuyoruz. Saat 01.30 oluyor. Saat 2.00 gibi odalarımıza çekiliyoruz. Ertesi gün Roy ile sabah 07.30’da röportajım var. Roy için zaman çok önemli.BU İŞİ HASTASI OLMAYAN YAPAMAZRoy Reader, 34 yıldır McLaren’de çalışıyor. Yarış ekibinde pilotluk hariç her görevde bulunmuÅŸ. Test pilotluÄŸundan yarış sahasında hizmet veren bakım ekibine kadar her yerde görev almış. Son 4 yıldır test pilotluÄŸu ve ulaÅŸtırma ekibi liderliÄŸi yapıyor. Karşımda canlı McLaren tarihi duruyor. ‘Altı ay evden ayrı yollardayız bu iÅŸin hastası olmayan devam edemez’ diyor. Hala sabahın 2’sinde kalkıp Formula 1’in sezon açılış yarışlarını seyrediyor. Ömrü yollarda geçiyor. Bazen karadan, bazen denizden, bazen havadan ulaşıyorlar yarış pistine. Yarış hangi ülkede olursa olsun varılacak piste nasıl ulaşılacağına Roy ve ekibi karar veriyor. Rotaya son halini Roy veriyor. GeçiÅŸ noktalarını saptıyor, otelleri, feribotları ayarlıyor. UlaÅŸtırma iÅŸleminin her dakikasında bulunuyor, sonra Londra’ya dönerek bir baÅŸka yarışa hazırlanıyor.MEKSÄ°KA HAZIRLIKLARI ŞİMDÄ°DEN BAÅžLADITürkiye Avrupa’daki en uzak nokta, bu nedenle yolculuk uzun sürecek. Roy iÅŸin en zor yanının zaman olduÄŸunu söylüyor. Yarışlar arasında 10-15 gün süre var. Bir yarış sürerken, diÄŸer yarışın planlamasını yapmak gerekiyor. Bu planlama sırasında McLaren Merkezi’nde testler ve hazırlıklar devam ediyor. Roy, Türkiye’den sonra Meksika’ya gidileceÄŸini, Meksika yolculuÄŸunun hazırlıklarının ÅŸimdiden baÅŸladığını belirtiyor. Roy ile yarışlardan geçmiÅŸten konuÅŸuyoruz. GeçmiÅŸten söz edildiÄŸinde Roy heyecanlanıyor. Anlaşılan Roy tüm ekibin birlikte yatıp kalktığı, pistlerde dayanışmanın en üst düzeyde yaÅŸandığı günlere özlem duyuyor.5 MÄ°LYON DOLARLIK EKÄ°PMANRoy sabaha karşı 05.15’te gelen 3’üncü TIR’ın sesine uyanmış bir daha da uyuyamamış. Bu yarış araçlarının yüklü olduÄŸu, frenleri bir kez daha kontrolden geçen kamyon. Roy yarın bu TIR’ı kullanacak. Kolay deÄŸil, 3 yarış aracı ve 4 motor bu TIR’la taşınıyor. Bu da kamyonda en az 5 milyon dolarlık mal var demek. Saat tam 10’da Calais’ten yola çıkılıyor. YolculuÄŸun en yorucu etabı bu olacak. Bu gün TIR’lar 13 saat yol alacak. Her bir kamyonda çift sürücü var. Avrupa BirliÄŸi (AB) yasalarına göre bir sürücü günde 8 saatten fazla araç kullanamıyor. Bugün Fransa’da Calais, Reim, Metz Saarbruken ve Almanya’da Manheim, Karlsruhe, Stuttgart geçilecek ve Münih’in güneyine ulaşılacak.4 saatte bir sandviç yiyorlarKısa bir kahvaltının ardından yola çıkılıyor. Dün geceden beri sürücüler sadece sandviç yiyor. Bugün de sandviç yiyecekler. Her 4 saate bir benzin istasyonlarında durularak mola veriliyor. TIR’lar Calais, Rem hattında saatte 60, daha sonra en fazla 100 kilometre sürat yapabiliyor. Ertesi sabah erken saatte Münih’e ulaÅŸmak çok önemli, aksi taktirde ÇarÅŸamba günü Trieste limanına vaktinde yetiÅŸilemez. Sabaha karşı 01.00’de Münih’e varılırsa, ÇarÅŸamba günü sabah 10.00’da hareket edilebilir ve öğleden sonra 15-16.00 gibi Trieste’ye ulaşılabilir. Yol önümüzde uzuyor. Kavisi, iniÅŸi, çıkışı olmayan iki yanı aÄŸaçlık dümdüz bir yol. Sadece gidiyoruz. Mola yeri randevusu veriyoruz. Benzincide araçların bakımı yapılıyor, mazot alınıyor ve bir ÅŸeyler atıştırılıyor. Saarburken’den Almanya’ya girilirken, bir benzincide durup yol vergisi ödüyoruz. Ekip mola yerlerinde neÅŸeli görünüyor. Yorgunluklarına raÄŸmen birbirleriyle ÅŸakalaşıyorlar. AB’de sınırlar kalkmış, hangi ülkede olduÄŸumuzu yol tabelalarından anlıyoruz. Tabelalardaki sözcükler Fransızca’dan Almanca’ya dönüyor. Åžehirleri geçiyoruz, ancak hiç birini görmüyoruz. Otoyolların hepsi birbirinin benzeri. Yolumuz bitmek bilmiyor. Stuttgart yakınlarında yemek için mola veriyoruz. McLaren ekibi 24 saattir ilk kez doÄŸru dürüst yemek yiyor. Yemek üstü birer sigara, tekrar yoldayız. Münih’in güneyine sabaha karşı 01.00’de ulaşıyoruz. Herkes çok yorgun, herkes doÄŸrudan yataÄŸa gidiyor. Ertesi gün yolculuk sona erecek. Bu düşünce herkesi rahatlatıyor.Â