Ekoturizm ve doğaya kaçış yükseliyor
Dünyanın önemli turizm fuarlarından biri olan WTM London’dan bildiriyoruz. İyi haber, gelecek yıl Türkiye’ye İngiltere’den gelecek turist sayısında yüzde 35 artış bekleniyor. “Biz nereye gidiyoruz?” diye soracak olursanız, küçük doğa maceraları ve eko-turizm yükselişte... Erdal İPEKEŞEN
Kimse bu kadar kısa zamanda düzelmesini beklemiyordu ama Türkiye, turizm pazarında mucizevi yükseliş yaşadı. Bunun somut örneklerinden birini WTM Londra Turizm Fuarı’nda gördük. İngilizler, ülkemizde Ruslar ve Almanlardan sonra üçüncülüğe yerleşti. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un verdiği rakamlara göre, Türkiye 2019’da yaklaşık 50 milyon turiste ev sahipliği yapacak. Türkiye’ye gelen İngiliz turist sayısında yüzde 30-35 arası artış gözleniyor. Gelecek yıl ise toplamda yüzde 23 artış bekleniyor.
Türkiye, İngilizlerin geçen yıl seyahat ettiği ülkeler arasında ilk 10’da. İlk sırada yüzde 32 oranıyla İspanya var. Ardından yüzde 18 ile Fransa ve yüzde 12 ile İtalya geliyor. Britanyalıların ülkemizde en fazla ziyaret ettiği il ise Muğla. Brexit’ten en büyük zarar görecek ülkenin İspanya olacağı söyleniyor. Turizm payını artıramayan tek kıta, Afrika. Yeni İstanbul Havalimanı’nın Afrika turizmi için yeni bir fırsat olduğu belirtiliyor. Afrikalı turizmciler, “Türk Hava Yolları kıtamızda zaten beklenmedik bir mucize yarattı. Afrika’da THY’nin henüz uçmadığı noktalar piyasalara girmekte çok zorlanıyor” diyor.
Peru öncülüğünde yumuşak macera
Bu yıl WTM’de rağbet gören yeni turizm yaklaşımlarından biri, Peru’nun öncülüğünü yaptığı ‘soft adventure-yumuşak macera’ temasıydı. ‘Soft adventure’, düşük riskli, pek fazla tecrübe gerektirmeyen doğa-macera turizmine verilen isim. Dünyanın gürültüsünden kaçanlar için sunulan sessiz villalar ile butik oteller de yükselişte. Doğa odaklı turizm trendi giderek güçleniyor, lüks seyahat sektörü de buna tepkisiz kalmıyor. Şehir içindeki oteller bile yeşil otel kategorisine girmek için yarışıyor. Yeni tüketici ekoturizme önem veriyor. Doğaya saygı, geri dönüşüm, karbon salınımı onlar için önemli kriterler.
Ünlü tasarımcı ve mimarların dokunduğu oteller, bulunduğu bölgeyi seyahat destinasyonu yapmaya yetecek kadar güçlenebiliyor. Büyük tesisler bu yarışa özel villalarıyla giriyor; özel havuzlar, plajlardaki kişiye özel gazebolar ve konsept restoranlarla öne çıkıyor.
Telefon uygulamaları başrolde
WTM bir taraftan da IT bilişim merkezine dönüştü. Turizmin mimar ve mühendisleri hep bir ağızdan “Teknoloji olmadan artık dünya turizmi büyüyemez” diyor. Wi-fi’ın tüm otellerde ücretsiz olması artık kaçınılmaz. Her türlü işimizi akıllı telefonlardan yaptığımız bir dönemde, artık uçaktaki koltuğumuzu, oteldeki odamızı, manzarasını, gideceğimiz restoranların dekorunu, hatta mönüsünü bile canlı olarak izleyip seçiyoruz. Seyahat sektörü, Uber’inki gibi akıllı interaktif modelleri benimsemiş görünüyor. “Uber’in esnek çalışma sistemi sektörümüz için büyük fırsat olabilir” diyenlerin sayısı da bir hayli artmış.
Tempo Travel Türkiye’yi tanıttı
Tempo Travel dergisi ITB Berlin, MİTT Moskova, ATM Dubai ve WTM Londra fuarları için Almanca, Rusça ve İngilizce dergiler hazırlıyor. Londra fuarına yönelik yayımlanan dergi de Türkiye stantlarında ücretsiz olarak dağıtıldı. Bu sayıların içeriği tamamen Türkiye’nin doğal ve tarihi güzelliklerini tanıtıcı nitelikte hazırlanıyor. Türkiye’nin A-plus hedef kitleye hitap eden tek gezi-seyahat dergisi Tempo Travel, yılda dört sayı Türkiye için yayın yapıyor, dört de yabancı dilde özel sayı çıkarıyor. Bu özel sayılar fuarların ardından Türkiye’de bir yıl boyunca satışa sunuluyor.