GeriSeyahat Eğer bitirebilirsen ilk kutlama San Carlos’taÇöl Kaplanı'nın 2010 günlüğü
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Eğer bitirebilirsen ilk kutlama San Carlos’taÇöl Kaplanı'nın 2010 günlüğü

Eğer bitirebilirsen ilk kutlama San Carlos’taÇöl Kaplanı'nın 2010 günlüğü

Efsane ralli Dakar, Afrika’daki terör nedeniyle bu yıl Arjantin ve Şili topraklarında. 1 Ocak’ta başlayacak rallide 16 günde 9 bin kilometre yol yapılacak. 33 ülkeden 161 motosiklet, 29 ATV, 140 otomobil ve 52 kamyonun yarışacağı 32. Dakar Rallisi’nde Türkiye’yi bir motosiklet temsil ediyor. Kutlu Torunlar ve Çöl Kaplanı lakaplı Kemal Merkit’le ralli raconunu ve bu işin bütçesini konuştuk.

YILLARCA ANTRENMAN VE 90 BİN EURO GEREKİYOR

Ralliye katılacaklar nasıl belirleniyor? Türk takımı unvanı almak için başvurmak yeterli mi?

- Kayıtlar 6 ay öncesinden yapılıyor. Ama “Türk Takımı” unvanını almak için başvurmak yeterli değil. Organizasyon, tecrübesiz yarışçıları hayati tehlikeden uzak tutmak için, katılacaklara eğitim verme yetkisini sadece uzmanlaşmış ekiplere veriyor. Dakar Rallisi’ne katılabilmek için ya Dakar serisi yarışlara ya da Uluslararası Motosiklet Federasyonu FIM’in düzenlediği cross-country yarışlarına katılmış olmak gerek. Bunun için ulusal federasyondan yeterlilik belgesi ve izin belgesi almak gerekiyor. Sportworks şu anda Dakar’a katılacak herhangi bir Türk sporcusuna yeterlilik belgesi vermeye ehil.

Yarışlara nasıl hazırlanılıyor?
- Dakar Rallisi motor sporlarının zirve yarışı olmakla birlikte sadece motora binmek demek değil. Sporda karşılaşabileceğiniz en zorlu koşulların bu yarışta yaşanacağını bilen sporcular, fiziksel ve mental olarak senelere yayılmış, uzun soluklu bir hazırlık yapıyor. Bu yarışlara katılmayı hayal eden arkadaşlarımıza tavsiyemiz enduro tarzında, yani arazide, bol bol antrenman yapmaları, yeni trendleri takip etmeleri ve kendilerine yatırım yapmaları. Yarışçılar, birer dünya insanı olmak, mekanik bilgi sahibi olmak gibi birçok faktörü bir araya koymak zorunda.

Bu işin bütçesi ne kadar?
- Kayıt parası, yol masrafları, motosiklet ve benzin masrafları en alt limitte yapıldığı takdirde bile 40-45 bin Euro. İletişim planı, güvenlik donanımlı, üstün vasıflı yarış motosikleti, servis elemanı gibi birtakım masrafları da eklersek bir motosikletçinin Dakar’da yarışması 80-90 bin Euro’yu bulur.

Sponsor bulamadığınız doğru mu? Dünyanın her yerinde böyle zor mudur Dakar rallisi için sponsor bulmak?
- 2010 Dakar Rallisi için ana sponsor bulamadık. Petrol Ofisi, Galata Taşımacılık, THY, Pirelli, Adidas, MAC Spor, Num Num ve donald.hypermart.net tedarik desteğinde bulundular. Kendi kendimize sponsor olduk, ana sponsorumuz Sportworks. Bu sene global ekonomik kriz dolayısıyla aynı koşullar tüm dünyada yaşanıyor. Dakar gibi bir yarışın çok yaygın bir izleyici kitlesine sahip olmasına rağmen.

Türkiye çöl olmadığı için ancak internetten takip edilebilir

Yarışlar nasıl takip ediliyor?

- Dakar’ın resmi sitesi dakar.com tüm bilgileri yayınlıyor. Ayrıca Eurosport Dakar’ın resmi televizyon kanalı. eurosport.yahoo.com’dan yarışı an be an izleyebiliyorsunuz.

Yarışlar terör nedeniyle Güney Amerika’ya alındı, bir gün Türkiye’de de yapılabilir mi?
- Dakar bugüne kadar 25 farklı ülkede yapıldı ama bu rallide yüzlerce kilometrelik çöller gerekiyor. O yüzden uzak bir ihtimal.

30 YILDIR BİRLİKTEYİZ YAPMADIĞIMIZ SPOR KALMADI

Nasıl tanıştınız? Arkadaşlığınızı anlatır mısınız? Yarışlar dışında nasıl bir sosyalliğiniz var?

KUTLU TORUNLAR: Dostluğumuz sporla doğdu, sporla beslendi. 80’li yıllardaki windsurf yarışlarında arkadaş olduk, snowboard’la devam etti. Sonra Camel Trophy dönemi başladı.
KEMAL MERKİT: Ben 1994’te yarıştım, Kutlu ise 1998 Camel Trophy Türk takımında yer aldı. Sonra beraber çalışmaya da karar verip Sportworks’ü kurduk. Sonuçta hem işte, hem hobilerimizde, hem de Dakar Rallisi’nde birlikteyiz.

Çöl Kaplanı lakabı nereden geliyor? Bu lakap dünyanın en kurak çölünde işe yarayacak mı?
KUTLU TORUNLAR: Kemal’in Çöl Kaplanı lakabı bir gazete haberinin başlığından kaldı. Asya, Afrika ve Amerika çöllerinde yarışmış olan Kemal’e de çok uydu.
KEMAL MERKİT: Valla bu lakap geçen sene Şili’nin Atakama Çölü’nde sınandı, başarılı oldu. Bu yıl da şans getireceğine inanıyorum.

Bugüne kadar geçirdiğiniz en zorlu ralli hangisiydi?
KUTLU TORUNLAR: Şöyle bir düşününce galiba 2007’de yine Kemal’le birlikte yarıştığımız Lizbon-Dakar Rallisi’ydi.
KEMAL MERKİT: O öyle sanmaya devam etsin! Valla en zorlandığım, 2002’de Fransa’nın kuzeyinde Arras’dan başlayıp Dakar’da biten yarıştı.

BUENOS AIRES-COLON 1 OCAK CUMA 317 KİLOMETRE

2 OCAK COLON-CORDOBA, 652 km: Kaygan zemin sever tekerlek virtüözleri kendilerini ispatlayacak, hazırlıklı ol.
3 OCAK CORDOBA-LA RIOJA, 626 km: Aldatmacalı manevralara dikkat. Kör rampalı, kayalık ve yabani bir parkur.
4 OCAK LA RIOJA-FIAMBALA, 441 km: 30 metrelik kum tepeleri. Sık rastlanan çöl fırtınası çıkabilir.
5 OCAK FIAMBALA-CAPIAPO, 629 km: Atakama’ya hoş geldiniz. Aman üşütme, Ant Dağları’nda rakım 4000 metre.
6 OCAK CAPIAPO-ANTOFAGASTA, 670 km: Antofagasta bölgesi altın ve bakır madenleriyle meşhur.
7 OCAK ANTOFAGASTA-IQUIQUE, 598 km: En büyük rakip toz. Ufukta okyanusu göreceksin, şaşırma.
8 OCAK IQUIQUE-ANTOFAGASTA, 641 km: Rallinin en uzun etabı. Kurumuş tuz tepesi hızı 10 km’nin altına düşürecek.

DİNLENME 9 OCAK CUMARTESİ

9 OCAK ANTOFAGASTA-COPIAPO, 568 km: 100 kilometreye yakın sisli bölge. Görüş mesafesi hazırlığı yap.
10 OCAK COPIAPO-LA SERANA, 547 km: Sıralama her an değişebilir. La Serana’ya varan en zor kısmı tamamlamış olacak.
11 OCAK LA SERANA-SANTIAG, 586 km: Sık orman örtüsü. Yapacak en ufak hata dakikalara hatta saatlere mal olabilir.
12 OCAK SANTIAGO-SAN JUAN, 434 km: San Juan’a ulaşmak için dağların arasından bir yol bulmak gerek. Frenlere dikkat.
13 OCAK SAN JUAN-SAN RAFAEL, 297 km: Dinozor alanı. Koruma alanına zarar vermemek için normal yolu kullan.
14 OCAK SAN RAFAEL-SANTA ROSA, 725 km: Sıralama hâlâ değişebilir. Maksimum hız denemek için iyi fırsat.
15 OCAK SANTA ROSA-BUENOS AIRES, 707 km: Yarışı bitirebilirsen ilk kutlamalar San Carlos de Bolivar’da.
False