GeriSeyahat 400 milyon Euro yatırımla otomobili Almanya’nın turizm merkezi yaptılar
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
400 milyon Euro yatırımla otomobili Almanya’nın turizm merkezi yaptılar

400 milyon Euro yatırımla otomobili Almanya’nın turizm merkezi yaptılar

Geçtiğimiz hafta işle eğlencenin karışık olduğu bir seyahat gerçekleştirdik. Olayın iş boyutu Volkswagen markasının doğduğu ve şu an kalbi olan Almanya’nın Wolfsburg şehrine ziyaretti. Eğlence boyutu (her ne kadar eğlence hüzne dönüşse de) ise Fenerbahçe’nin Shalke 04 ile yaptığı Şampiyonlar Ligi maçıydı. Maçla ilgili gelişmeleri yakından bildiğiniz için ben size biraz Volkswagen tarafından yaratılan Wolfsburg şehrini anlatmak istiyorum.

Otomotiv devi Volkswagen Grubu’nun kuruluşundan bu yana yönetimden üretime, satıştan pazarlamaya kadar en önemli üssü olan Wolfsburg (Kurtlar Kalesi) tam bir otomobil şehri. Efsanevi Beetle modelinin de doğduğu bu şehir son 5 yıl öncesine kadar sadece Volkswagen için önemliyken, artık Almanya için de büyük önem taşıyor. Çünkü Volkswagen’in üretim tesislerinin arasına kurduğu ‘Autostadt’ isimli dev otomotiv kompleksi, bugün Almanya’nın en önemli turizm merkezlerinden biri haline gelmiş durumda.

İSTANBUL’DA KÜÇÜĞÜ VAR

400 milyon Euro yatırımla 2000 yılında kapılarını ziyaretçilere açan kompleksi net bir ifadeyle anlatmak gerekirse, grubun dünyadaki en büyük ‘showroom’u diyebiliriz (Bir küçük kopyasını 25 milyon dolar yatırımla Doğuş Grubu İstanbul Haramidere’de kurdu). Bir taraftan Volkswagen markalı binek ve ticari araçların satıldığı, diğer taraftan grubun Bentley, Lamborghini, Audi, Seat ve Skoda markalarının ayrı ayrı şovlar ve alanlar eşlinde sergilendiği bu dev otomotiv parkının içinde müzeler, otel, alışveriş merkezi, restoranlar, sinemalar, yani yok yok... Otelin Almanya’da yer alan iki Ritz Carlton’dan biri olduğunu söylersem tesislerin büyüklüğünü de tahmin edebilirsiniz.

Yıllık 2 milyondan fazla ziyaretçiye teknoloji ve tasarımdaki en son gelişmeleri, çeşitli şovlar ve ilginç sunumlarla anlatan bu kompleks, sıkı durun, bugüne kadar 10 milyonun üzerinde ziyaretçiyi ağırlamış.

Bu da ortalama giriş ücreti 10 Euro olarak hesaplandığında daha 5 yılda 100 milyon Euro’luk bir gelir anlamına geliyor. Tabii ki sadece bununla kalmıyor, bu kompleks otomobillerin teslim edildiği en büyük uluslararası merkez haline de dönüşmüş durumda. Bugün Almanya’daki her üç Volkswagen müşterisinden biri aracını buradan teslim alıyormuş. Edindiğim bilgilere göre açıldığından beri 1 milyona yakın Volkswagen, sahiplerine burada teslim edilmiş. Bunda kompleksin dışında burayı gelenlere yapılan özel indirimlerin de etkisi var (indirimler 1000 Euro’dan başlıyor).

Açıkçası Volkswagen Grubu’nun merkezinde bulunan Autostadt bir iletişim platformu olarak insanların grubun ve markalarının değerlerini ve vizyonunu görmesine olanak tanıyor. Aslında Autostadt projesi 1995’te Wolfsburg bölgesinde yapısal bir değişiklik başlatmış ve bölgeyi daha çok endüstriyel bir bölgeden bir hizmet sektörüne dönüştürmüş. Bunun sonucunda da 1000’den fazla yeni iş kolu yaratılmış.

Volkswagen tarafından yapılan araştırmalara göre Audostadt’a ziyaretçilerin çoğu başlangıçta 100 kilometre çapındaki bir alandan geliyormuş. Ama sonra bu değişmiş ve bugün Autostadt’a ziyaretçilerin yüzde 45’i Almanya’nın diğer bölgelerinden ve komşu ülkelerden geliyor. Bu nedenle Autostadt, Almanya’nın kuzeyinde en çok ziyaret edilen turistik yer olurken, ülkenin de ikinci en fazla ziyaret edilen yeri olmuş.

TURİZM MERKEZİ OLMUŞ

Autostadt bir otomotiv şirketi için klasik iletişim araçlarını tamamlayıcı bir araç olarak kendine sağlam bir yer edinirken, kısa sürede otomotivi Almanya’nın turizm merkezi yapmayı becermiş. Tesisi gezerken hava yağmurlu olduğu için etrafta kimsecikler yoktu ve biz de ‘böyle devasa bir yere gerek var mıydı’ diye kendi kendimize sorduk. Ama sonra rakamları öğrenince sadece Volkswagen için değil Almanya için böyle bir tesisin şart olduğunu gördük. Umarım Doğuş Grubu da Haramidere’de kurduğu küçük Autostadt’ı canlandırıp, İstanbul ve çevresini bu tesise çekebilir.

55 yılda 21.5 milyon Kaplumbağa üretilmiş

Autostadt’ı gezerken, ilk üretilen Beetle’dan, Golf’e, Volkswagen tarihinin önemli modellerini yeniden görme fırsatı bulduk. Bu arada Volkswagen’dan bahsetmişken tarihi rakamları da vermek gerekir. İlk 55 Volkswagen (elbette ünlü Beetle modeli) Aralık 1945’te Wolfsburg’da üretilirken, 1946 yılında aylık Beetle üretim adedi 1000’e çıkartılmış. 1955 yılına gelindiğinde üretilen Volkswagen sayısı 1 milyonu bulurken, 50 yıl sonra bir rekora imza atılarak 100 milyonuncu Volkswagen (Touran), Mayıs 2005’te Wolfsburg’da üretim hattından çıkmış.

Peki bu sayıya nasıl ulaşılmış. Bu rekordaki en büyük pay bizde ki ismiyle ‘Kaplumbağa’ (Beetle) modelinde. 30 Temmuz 2003’e kadar toplam 21 milyon 529 bin 540 adet Kaplumbağa üretilmiş. Ancak Beetle’nin başarısı 1974’ten itibaren Golf’ün gerisinde kalmaya başlamış. Şu an 5’inci jenerasyonu piyasada olan Golf’ten 23.6 milyon adet üretilmiş ve üretilmeye devam ediyor. Sonuçta bu iki model 100 milyonun yarısını zaten oluşturmuş durumda. Bu iki modeli 13.2 milyon adetle şu an piyasada 6’ncı jenerasyonu olan Passat/Santana izliyor. Sıralamada dördüncü sırayı 9.4 milyon adetle Camper alırken, 8.7 milyon adet üretilen Polo ancak 5’inci sırada yer alıyor. Bu modelleri Gol, Apollo, Pointer ve Logus gibi egzotik isimlere sahip Volkswagen modelleri takip ediyor.
False