Şantiye devri bitiyor

Tamamlanamayan inşaatlar nedeniyle yıllardır bir türlü toparlanamayan İstanbul Atatürk Havalimanı, şantiye görünümünden kurtuluyor.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’a söz verdiklerini söyleyen Atatürk Havalimanı Başmüdürü İrfan Balta, 2005’e tüm projelerin bitirilmiş gireceklerini açıkladı. Halen Dış Hatlar Terminali’nin inşaat ve işletmesini yapan TAV dışında 14 müteahhit şirketin çalıştığı havalimanında 40 trilyonluk inşaat ve sistem entegrasyonu yapılıyor. 2005’e üçüncü pisti ile girecek Atatürk Havalimanı, mevcut yıllık 26.5 milyonluk yolcu kapasitesi, üç pisti ve yenilenen elektronik altyapısıyla büyümeyi karşılayacak.

ÜÇÜNCÜ PİST

Havalimanının en büyük inşaatı halen çevre ve elektrik işlerinin yapıldığı üçüncü pist. Kullanımdaki 18L-36R pistinin paralelinde inşa edilen pist, ekim ayı içinde açılacak. Pistle ilgili geçmişte Simge İnşaat’tan kalan işler ERS İnşaat tarafından tamamlanıyor. Şirket, pistin çevre yolları, drenaj kanalları, seviye düzeltilmesi, hızlı taksi yolları, apron ve itfaiye karşısında 4 uçaklık ekstra park yerini bitirmek için çalışma yapıyor. İnşaat, kasım sonuna kadar tamamlanacak.

Pistin uçuşa açılması için elektrik yani ışıklandırma sisteminin bitirilmesi gerekiyor. Tüzün İnşaat 15 Ekim’e kadar yaklaşma, merkez, pist kenar, eşik, teker değme ışıkları yani tüm elektrik işlerini tamamlayacak. Ayrıca elektrik sistemlerini ilgilendiren pistin regülatör, Genel Havacılık Apronu’nu trafoları ile nöbet kulelerinin elektrik ve data kablolarının döşenme işlemlerini yapıyor. Üçüncü pistin iki başında da yer alan Aletli İniş Sistemi’nin (ILS) montajı ise ekim sonunda Marconi şirketi tarafından tamamlanacak.

GENEL HAVACILIK

Alfa 14 olarak adlandırılan Genel Havacılık ve Stol Apronu’nda ise inşaat çalışmaları hızla sürüyor. Zeksan İnşaat tarafından yapılan özel terminal binası kasım sonunda hizmete girecek. Binada güvenlik DHMİ tarafından verilirken gümrük memurları da bulunacak. İşletim genel havacılık şirketleri tarafından yapılacak.

Apronun etrafının betonlanması tamamlandıktan sonra haciz gelen ve terk edilmiş uçaklar arkaya çekilerek görüntü kirliliği en aza indirilecek. Bu uçakların ortadan kalkması için çalışmalarını hızlandırdıklarını söyleyen Başmüdür İrfan Balta, çevredeki arazilerinin de düzenleneceğini açıkladı.

Havacılık kuralları gereği 2005 sonuna kadar uluslararası havalimanlarında yaklaşma ışık direklerinin kıralabilir özelliğe sahip karbon-fiber yeni nesil direklerle değiştirilmek zorunda. Bu tür direkler herhangi bir pist dışına çıkma durumunda uçağın daha az zarar görmesini sağlıyor. 12 metreden uzun direklerin sadece üstteki 12 metrelik bölümünün fiberden olması gerekiyor. Atatürk Havalimanı’nda kural gereği yapılacak bu değişiklikte ihaleyi SDG şirketi kazandı. Aynı zamanda tüm ışık sistemini yenileyecek sistemin aralık sonuna kadar tamamlanması planlanıyor.

İÇ HATLAR

Özellikle sabah saatlerinde özel havayollarının da sefere başlaması nedeniyle iç hatlarda ciddi bir karmaşa yaşanıyor. Çok sayıda yolcu güvenlik kontrolü için bekliyor. Bunun önüne geçilmesi için x-ray cihazları biraz geriye alınacak. Yolcular Dış Hatlar Terminali’nde olduğu gibi daha geriye alınarak güvenlik kontrolünden geçirilecek. X-ray cihazı sayısını artırılırken asıl sorun güvenlik elemanı konusunda yaşanıyor. DHMİ kadrosunda Atatürk Havalimanı’nda 245 güvenlik elemanı görev yapıyor. Sayı yetersiz. Bu sorunun özel güvenlik hizmeti ile aşılması planlanıyor.

2005’te ana projeler bitirildikten sonra çevre düzenlemelerine önem verilecek. Pist ile taksi yolları arasında kalan bölgeler yeşillendirilecek. Bazı bölümlere ise çiçek ekilecek. Bu ay sonunda ise havalimanının 11 kilometre uzunluğunda çevre tel örgüsü ihalesi gerçekleştiriliyor. Altı beton, üstü demirli yeni tel örgüler, şehrin dokusuna uygun hale getirilecek.

Tolga ÖZBEK

PROJELER

Kule, eski VIP salonunun arkasına taşınacak. Yeni nesil hava kontrol sistemlerinin kara tarafına yapılacak kulede devreye girecek. Hava trafik kontrolörleri, yeni nesil sistemde renkli ekranlardan trafiği takip edecek. Kulenin taşınmasıyla arazi uçak park sahası olarak değerlendirilecek. Halen havalimanındaki uçak park kapasitesi 86.

Hızla gelişen kargo pazarı nedeniyle kargo terminalin büyütülmesi öngörülüyor. Bunun için Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), askeri alandan yer alınmasının yanı sıra havalimanı sınırlarının Ataköy’e doğru büyütülmesi planlanıyor.

Her ne kadar inşaatlar bitse de, 2005 yılı Atatürk Havalimanı için hareketli geçecek. İlk etapta üçüncü pistin açılmasıyla 1974’ten bu yana hizmet veren 18L-36R pisti ve ara taksi yolları bakıma alınacak.

Şirketlere özel program

Lufthansa Alman Havayolları’nın, şirketlere özel avantaj sağlayan ‘Partner Plus Benefit’ online programı Türkiye’de hizmete girdi. Lufthansa’nın Türkçe hazırladığı program sayesinde, yurtdışı yolculuklarında şirketler Lufthansa ve Lufthansa Regional üyesi havayolları ile yaptıkları her uçuşta kazandıkları puanla bedava bilet, upgrade veya nakit indirim kazanabilecek. Sistem gelecek yıldan itibaren Star Alliance havayolu ortaklıkları için de geçerli olacak. Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Sadık Elmas, şirketlerin programdan yararlanmaları için lufthansappbturkey.com adresinden ücretsiz üye olmaları gerektiğini söyledi. Lufthansa, 2005 sonuna kadar sisteme 300 şirketi üye yapmayı, toplam cirosunda Partner Plus Benefit’in payını da yüzde 20’ye ulaştırmayı hedefliyor.

Yeni promosyonlar

Emirates, Türkçe hazırladığı Emirates.com.tr adresinden işlem yapan yolculara cazip avantajlar sunuyor. Biletlerini 31 Ekim’e kadar Türkçe web sitesinden satın alan yolcular yüzde 10 indirim kazanıyor. Web sitesinden 4 business veya 6 ekonomi sınıfı bilet satın alan yolcular bir Dubai; Mauritius, Johannesburg, Hong Kong, Singapur, Osaka, Melbourne veya Sidney’e web sitesinden ekonomi sınıfı 2 bilet satın alan tüm yolcular da Dubai’ye bir gidiş-dönüş bilet sahibi olabiliyor.

Alman Germanwings Havayolları, 10 Ekim’e kadar sürecek Bonn’daki Bethoven Festivali’nin taşıyıcı sponsorluğunu üstlendi. Germanwings İstanbul’dan Köln ve Bonn’a çarşamba hariç haftanın her günü Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan uçuyor.

Türkiye uçuşlarının 75’inci yılını kutlayan Hollanda Kraliyet Havayolları KLM, Antillere 31 Aralık tarihine kadar özel bir kampanya düzenliyor. Amsterdam üzerinden aktarmalı gerçekleştirilen seferlerde vergiler hariç ekonomi sınıfı gidiş-dönüş bilet ücreti 750 dolardan başlıyor

AtlasJet’ten otomatik check-in

Türkiye’de THY’den sonra ikinci IATA (Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği) üyesi havayolu olan AtlasJet, iç hatlarda otomatik check-in işlemine başladı. Check-in işleminde yolculara verilen ‘boarding card’ yani uçuş kartı ve bagaj etiketleri bilgisayarda hazırlanıyor. Havayolu bu sistemi önümüzdeki aylarda yurtdışı bağlantılı iç hat uçuşlarında da kullanacak. IATA üyeliği sayesinde dünyadaki sisteme üye tüm acenteler, AtlasJet bileti kesebilecek. Havayolu, kasım ayında ‘e-bilet’ olarak adlandırılan elektronik bilet sistemine geçmek üzere hazırlıklarını sürdürüyor. Sistemle yolcular, biletlerini İnternet’ten alabilecek. E-bilet’in bir sonraki aşamasında havalimanlarına otomatik check-in makineleri konulacak. Yolcular sıraya girmeden işlemlerini hızla yapabilecek.
Yazarın Tüm Yazıları