EKONOMİ Bakanlığı, otomotiv sektörünün tepkisini çeken teşvik sistemine yeni bir kararnameyle ince ayar yaptı. Sektöre büyük moral veren bu düzenlemeye göre otomotiv yatırımları ‘Öncelikli Yatırımlar’ kapsamına alınarak, bölge şartı aranmadan 5’inci bölge imkânlarından yararlanacak. Ayrıca yatırımlarda artık yüzde 40’lık katma değer şartı da aranmayacak.
19 yıldır Fransız Renault’un bünyesinde birçok üst düzey görevde çalışan Merih Tüzün’ün kariyeri ‘İran’ yüzünden sona erdi. Geçtiğimiz yıl Renault İran’a Ticari Operasyon Direk-törü olarak atanan Tüzün, İranlı Genel Müdür’le anlaşamayınca görevi bıraktı. Renault, 3 ay boyunca yeni pozisyon bulamayınca Tüzün’ün şirketle yolları ayrıldı.
Yeni Clio’nun ana üretim merkezi olan Oyak Renault, hem Clio ailesinin diğer üyeleri Grand Tourer ve GT modellerini hem de 234 milyon Euro’luk yatırımla 3 silindirli 898 cc’lik benzinli en küçük motoru üretecek. Bu motor hem Türkiye’nin hem Fransa’nın hem de Renault’nun en küçük motoru olacak.
Oyak Renault’nun ilk elektrikli aracı üretmesinin ardından Japon Toyota da hibrid (melez) araç üretebileceğinin sinyalini verdi. Toyota Türkiye Genel Müdürü Orhan Özer, “Türkiye’de şartlar oluştuğunda bizim hibrid araçlar üretmemizin önünde hiç bir engel yok. Bunu yapacak gücümüz var” dedi.
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, kendileri tarafından teşvik paketinin çok güzel ve olumlu olarak karşılandığını belirterek, “Ama detaylarına indiğimizde bu teşvikin önümüzdeki hedefleri yakalamamız için gerekli alt detaylara sahip olmadığını da yavaş yavaş görmeye başladık” dedi.
Başbakan Erdoğan, OYAK tarafından Türkiye'de üretilen ve Başbakanlık'a hibe edilen Renault Fluence marka otomobili kullanarak, “Ülkemizde çevre dostu bir araç olma noktasında bunlar bizim için çok çok önemli olacak. Hava kirliliği noktasında tabii temiz havayı teneffüs etmede çok çok katkısı olacak” dedi.
Türkiye’de üretilen ve satışa sunulan ilk elektrikli otomobil olan Renault Fluence Z.E.’nin şarjı dikkat çekici bir gelişmeyi ortaya koydu. Renault Mais’in Türkiye genelindeki tüm bayi ve şubelerinde Portekizli ‘Efacec’ isimli şarj istasyonlarını tercih etmesi gözleri bu şirkete çevirdi. Bir haftada kurulup ‘Efacec’i bünyesine katan Eşarj isimli şirketin ortaklarının Renault’nun Büyükçekmece bayisi olması dikkat çekti.
Üretime 1971 yılında 368 kişi ile başlayan Oyak Renault, o süreçte sadece Türk pazarı için 514 otomobil üretiyordu. Şimdilerde 6 bin kişinin çalıştığı fabrikada 4 milyonunucu otomobil banttan indirildi. Kırmızı renkli Megane araba iç pazarda satılacak.
Fransız Renault’un Operasyonlardan Sorumlu Genel Müdürü Carlos Tavares, Fransa Parlementosu’na yaptığı sunumda, “Fransa’nın Flins fabrikasında üretilen Clio, Türkiye’deki Bursa fabrikasından üretilen aynı araçtan 1300 Euro daha pahalıya mal oluyor. Maliyet uçurumu her geçen gün daha can yakıcı noktaya geliyor” dedi.
Renault’nun Fas’a yaptığı 1.1 milyar Euro’luk yatırımla kurulan Dacia fabrikasının başına Tunç Başeğmez atandı. Başeğmez, “Ghosn, fabrikanın hazırlanma aşamasındayken bize sürekli Oyak Renault fabrikasının gösterge olduğunu söyledi” dedi.
Oyak Renault, Fransa Cumhurbaşkanı Sarkozy’nin engelleme çabasına rağmen haziranda 200 milyon Euro’luk yatırımla Bursa’da yeni Clio üretimine başlıyor. Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, “Türkiye’de büyümek için hafif ticari araç üretimine de ilgisiz kalmamız imkansız” dedi.
Oyak Renault tarafından Türkiye’de üretilecek ilk elektrikli araç Fluence Z.E için 6 ay önceden 660 adet sipariş oluştu. Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, “Üretilen ilk aracı isteyen Başbakan Erdoğan’la bu sayı 661’i buluyor. Bu yıl bu rakam 1000’i geçer” dedi.
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, Renault’un bu yıl ve gelecek yıl dünya piyasasına 4 yeni elektrikli modeli sunacağını belirterek, Eylül 2011’den itibaren seri üretilerek ihracatı başlatılacak Fluence ZE’nin Türkiye’de de satışa başlamasının kendileri için son derece önemli ve stratejik olduğunu söyledi.
RENAULT'un Bursa'da Clio 3 ve 5 kapı, Clio Grand Tour, Fluence, Megane HB, Symbol ve Fluence Z.E'den sonra üreteceği 8'inci modelinin ne olacağı kafaları karıştırdı. Yeni Clio'nun Fransa Cumhurbaşkanı Sarkozy'nin korumacılık baskılarına rağmen üretiminin Türkiye'ye verilmesinin ardından Oyak Renault, Clio ailesinden bir modeli daha Bursa'da üreteceğini açıkladı. Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, yeni üretilecek modelin Clio'nun sportif versiyonu olacağını söylemesine rağmen, bugün bazı gazetelerde çıkan farklı haberler kafaları iyice karıştırdı.
Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, “2010’u 307 bin adetlik üretimle kapattık. Bu yıla 320 bin üretim hedefiyle girdik. Böylece 100’lerle ifade edilen yeni istihdam gereği gündeme geldi. Ancak, ithal parça üretim hızımıza yetişemedi. Üretime iki gün mola verdik” dedi.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye'nin ilk elektrik motorlu seri üretim otomobilini test etti. Aracın çok sessiz olduğunu, uygun fiyatla piyasa sürülmesi halinde bunun Türkiye için çok büyük bir fırsat olacağını belirten Erdoğan'ın "Bitirdikleri ilk aracı almak isterim" sözlerine Renault yöneticileri "Memnunuyitle" diyerek karşılık verdi.
Avrupa’da krizin etkisinin devam etmesiyle otomotiv devleri işçi çıkarma planları yaparken, Türkiye’de ise rekor satışlar ve yeni model üretimleri istihdam artışını beraberinde getiriyor. 2011 yılında krizde çıkardığı işçileri geri almaya hazırlanan otomotiv sektörü yan sanayiyle birlikte 5 bin kişiye iş kapısı açacak.