Marketlerin kendi markaları için ürettirdikleri ‘private label’ grubundaki ürünlerin tüketicilerde yarattğı ‘ucuz’ imajı, Rekabet Kurumu’nun hızlı tüketim perakende raporunda öne çıktı. Kurumun uzmanları raporda, market markalarıyla diğer markalar arasında ‘Çin Seddi’ olması gerektiği uyarısında bulundu.
#Rekabet KurumuEnflasyonla mücadele eden ülkelerde özel markalı (private label) ürünlere talebin arttığını belirten CarrefourSA İcra Kurulu Üyesi Bulut Batum, “Private label’da yaklaşık 600 ürün çeşidimiz var; bu ürünlerin ciro içindeki payı da yüzde 15’e çıktı. İnanılmaz bir talep var. Bu nedenle ürün çeşidini bine, ciro içindeki payını da yüzde 30’a çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.
#Bulut BatumEsnaf, e-ticarete getirilen 4 kuralın zincir marketlere de uygulanmasını istedi. Bunun için yasa değişikliği öneren Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK), taleplerini hem Ticaret Bakanlığı’na hem de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na iletti.
#Zincir MarketlerPlat Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği tarafından, dün düzenlenen 7. Private Label Zirvesi’nde konuşan BİM İcra Kurulu Üyesi COO ve Gıda Perakendecileri Derneği Başkanı Galip Aykaç, zincir marketlerdeki fiyat tartışmalarıyla ilgili, “‘Sebze meyve satışı perakendeciye yasaklansın zarar etmekten kurtulalım’ diyen dernek üyeleri var. Domatesi sıfır liraya alsanız, markete gelene kadar maliyeti 7.5 liraya çıkıyor. Marketlerin de bir çalışma maliyeti var, kira, elektrik, su, personel, iletişim masrafı var. Bunun sorumlusuymuş gibi bizi göstermeye çalışanlar var. Bunun perakendedeki fiyat gelişiminden sorumlu biz olamayız. Mağazalarımızın yüzde 97’si kira. Kiradan daha fazla elektrik parası öder hale geldik. Bu yanlış algıdan ülkeyi kurtarmak zorundayız. Asıl mesele plansız üretim ve dışa bağımlılık. Ayrıca tedbir alınmazsa süt ve et konusunda 2023 daha zor geçecek” dedi.
#Galip AykaçTüm dünyada makyaj ürünlerinin kullanımı, maskelerin neredeyse tamamen hayatımızdan çıkmasıyla eski günlerine geri döndü. Geçen yılla kıyaslandığında Türkiye’de makyaj kategorisinin yüzde 100’ün de üzerinde büyüdüğünü dile getiren sektör temsilcileri, turizmin de etkisiyle tarihi rekorlar kırdıklarını belirtiyor.
#MakyajTicaret Bakanlığı’nın hazırladığı perakende ticaretin yasasında değişiklik taslağına ilişkin tarafların görüşlerini göndermesi tamamlandı. Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) nüfusu 5 bin nüfusun altında olan yerlerde zincir market açılmamasını, geçen yıl cirosu 50 milyar TL’ye ulaşan özel marka (private label) ürünlerin market satışının yüzde 25 ile sınırlandırılmasını, tüketicide ucuz algısı yaratan gramaj oyunlarına son verilmesi için ambalajların farklılaştırılması şartı getirilmesini önerdi.
#GazetehaberleriMilas Ticaret ve Sanayi Odası, adeta bir imkansızı başararak Milas zeytinyağına AB’den coğrafi işaret almayı başardı. Bu gelişmenin yöre ekonomisine ortalama 160-180 milyon TL veya yaklaşık 25 milyon dolarlık katma değer sağlaması bekleniyor.
#İzmirAdnan Oktar organize suç örgütüne yönelik, aralarında örgütün elebaşı Adnan Oktar'ın da bulunduğu 73'ü tutuklu 226 sanığın yargılandığı davanın 58. duruşmasında etkin pişmanlık hükümlerinden faydalanan tutuksuz sanıkların savunmalarının alınmasına devam edildi. Tutuksuz sanık Ece Koç, "Örgütte bulunduğum her saniye için çok pişmanım. İnşallah maşallah Adnan Oktar'ın talimatı gereği söylenmeye başlandı'' dedi. Adnan Oktar'ın kadınlara sürekli eziyet ettiğini anlatan Koç, "Bana da yaptı. Çok şiddetli tokat atıyordu, tekme atıyordu, saç kesiyordu. Hayvan taklitleri yaptırırdı'' ifadelerini kullandı.
#Adnan OktarTicaret Bakanlığı’nın uzun süredir gündeminde olan Perakende Yasası’nda sona yaklaşıldı. Yeni düzenleme ile zincir ve indirim marketlerine yönelik önemli adımlar atılacak. Özellikle market markalı ürünlere kısıtlama geliyor. Bu ürünlerin üreticileri ise bu kararın sektörü ve tüketiciyi olumsuz etkileyeceğini, enflasyona da olumsuz katkı yapacağını savunuyor.
#MarketTicaret Bakanlığı’nın uzun süredir gündeminde olan Perakende Yasası’nda sona yaklaşıldı. Yeni düzenleme ile zincir ve indirim marketlerine yönelik önemli adımlar atılacak. Özellikle market markalı ürünlere kısıtlama geliyor. Bu ürünlerin üreticileri ise bu kararın sektörü ve tüketiciyi olumsuz etkileyeceğini, enflasyona da olumsuz katkı yapacağını savunuyor.
#Ticaret BakanlığıTemelleri 36 yıl önce Afyon’da atılan Avşar Emaye, 2’nci kuşağın başa geçmesiyle hızlı bir büyüme yakaladı. Çaydanlıktan tabaklara, bardaktan tencereye kadar mutfaklarda ihtiyaç duyulan 650 çeşit ürün üreten şirket bugün dünya perakende devi Walmart gibi markalara da üretim yapıyor.
#GazetehaberleriNielsen Perakende Hizmetleri Lideri Tamer Gülsaç, “2018 yılının ocak–ağustos döneminde Türkiye hızlı tüketim ürünleri sektörü yüzde 17 büyürken özel markalı (Markete özel bir markayla satışa sunulan) ürünler sektöründe yüzde 25’lik büyüme gerçekleşti.” bilgisini verdi.
#Nielsen Perakende Hizmetleri Lideri Tamer GülsaçZincir marketlerde satılan marka ürünlerle, market markalı ürünler arasında büyük fiyat farkı var. Yönetmeliklere göre üretilen bu ürünler için ‘kalitesiz’ dememiz doğru olmaz. Ama ambalaj veya içerikleriyle markalı ürünler kadar ‘kaliteli’ dememiz de yanlış olur. En önemlisi tüketicinin kendi beklentisi, bu da ancak bizzat deneyimle anlaşılabilir.
#YazarZincir marketlerde satılan marka ürünlerle, market markalı ürünler arasında büyük fiyat farkı var. Yönetmeliklere göre üretilen bu ürünler için ‘kalitesiz’ dememiz doğru olmaz. Ama ambalaj veya içerikleriyle markalı ürünler kadar ‘kaliteli’ dememiz de yanlış olur. En önemlisi tüketicinin kendi beklentisi, bu da ancak bizzat deneyimle anlaşılabilir.
#Filiz ÇayYaz aylarında temizlik ürünlerindeki fiyat artışları dikkat çekti. Bu ürünler arasında bulaşık ve çamaşır deterjanı, arapsabunu, çamaşır suyu ve yüzey temizleyiciler bulunuyor. Son üç ayda fiyatı en çok artan ürün ise yüzde 36 ile arapsabunu. Üreticiler, “Rafta gördüğünüz bir deterjanın hammaddesinin yüzde 90’ı ithal. Fiyatlar bu yüzden arttı” derken, vatandaş marketler arası fiyat farklılıklarına işaret ediyor.
#Gazetehaberleri1989 yılında Tahtakale’de temelleri atılan Lüx Plastik, İstanbul Silivri’deki fabrikasından 92 ülkeye ürün satıyor. Üretimin yüzde 65’ini ihraç ettiklerini anlatan Lüx Plastik Genel Müdürü Burak Önder, “Mutfaktan banyoya birçok farklı alanda 500 çeşit ürünümüz var. Bu ürünler Meksika’daki Walmart’a bile girdi” dedi.
#Walmart2018’de halka açılmayı planlayan Şok Marketler, bu halka arzdan en az 2.6 milyar lira gelir bekliyor. Bu geliri yatırım olarak kullanacaklarını anlatan Şok Marketler CEO Uğur Demirel, “2015’ten itibaren her gün 3 mağaza açarak büyüdük. 2017 sonunda 5 bin 100 mağaza ulaştık. Bu yıl da her gün 3 mağaza açıyoruz. 2017 ciromuz 9.5 milyar lira oldu” dedi.
#Şok MarketlerYaklaşık 21 yıl önce iki arkadaş Ceyhun Zincirkıran ve Mehmet Gündoğdu tarafından kurulan Sapro Temizlik Ürünleri, bugün ‘Türkiye’nin ilham veren 100 şirketi’ listesinde yer alıyor. 1997 yılında Almanya’dan gelen bir talep üzerine bu işe girdiklerini anlatan Ceyhun Zincirkıran, “Avustralya’dan Çin’e kadar 64 ülkeye ıslak mendil üretiyoruz” şeklinde konuştu.
#Islak MendilDaha önce marketlere özel ürünler üreten Ekici Peynir, 17 yıl önce başlattığı markalaşma çalışmasıyla bugün Türkiye’nin ilk 5 peynir markası arasına girmeyi başardı. 30 çeşit peynir ürettiklerini anlatan Ekici Peynir Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Ekici, “Global bir marka olmak için farklı peynir çeşitleri üretmeye devam edeceğiz” dedi.
#Gazetehaberleri