Güncelleme Tarihi:
1980’LERİN başı Afyonkarahisar’ın Bolvadin ilçesi... İstanbul’da makine mühendisliği bölümünü bitiren Raşit Tabak, üretim yapma hayaliyle memleketine dönmeye karar verir. Üniversite yıllarında okula giderken bir yandan da kalorifer kazanları üreten bir firmada çalışır.
Afyonkarahisar’a dönünce de sanayi sitesinde 200 metrekarelik bir dükkan kiralar ve burada emaye soba borusu imalatına girişir. Ancak 1990’lar yaklaşırken piyasada bu ürünlere olan talep azalır ve emaye mutfak eşyaları üretimine yönelir. Oğlu Murat Tabak’ın da işe koyulmasıyla Avşar Emaye, mutfak eşyalarında yurtdışı pazarlarını araştırmaya başlar. İlk ihracatlar da komşu ülkelere gerçekleşir. Yıllar geçtikçe fabrika büyür ve 20 bin metrekareye ulaşır.
Afyonkarahisar’da 400 kişiyi istihdam ettiklerini belirten Avşar Emaye Genel Müdürü Murat Tabak, şirketin kuruluşunu ve büyüme hikayesini şöyle anlattı:
HEDEF LATİN AMERİKA
“1982 yılında kurulan şirketimiz 36 yıllık süre içerisinde kendisini durmadan yeniledi. Farklı üretim alanlarına yöneldi, ihracat yaptık ve yeni pazarlar keşfettik. Ancak tüm bunları yaparken yenilikçi ve talep edilen ürünleri yakından takip ettik. Mutfak eşyalarında hem teknoloji hem de trendler çok belirleyici oluyor. Tüketici talepleri de sürekli değişiyor. Fabrikamız bu alanda çok verimli çalışmalar gerçekleştirdi. 1992 yılında Fransız bir iş kadınının şirketimizi keşfetmesiyle ihracata yöneldik. Sonra fuarlara katılmaya başladık. Bugün Amerika’nın en büyük süpermarket zincirlerinden Walmart başta olmak üzere Rusya, Avrupa, Güney Amerika ve Afrika ülkelerinde Avşar Emaye’nin ürünleri bulunuyor. Toplamda 40 ülkeye ihracat yapıyoruz. 2019 yılında en büyük hedefimiz ise Latin Amerika pazarı. Ayrıca Güney Kore ve Çin de büyüme fırsatı gördüğümüz pazarlar. 2019 yılı ihracat hedefimiz 20 milyon dolar. Üretimimizin yüzde 70’ine yakınını ihraç ediyoruz.
KÜLTÜRE GÖRE ÜRETİM
Bugün çaydanlıktan yemek setlerine kadar 650’ye yakın ürün çeşitliliğimiz bulunuyor. 2018 yılında Ar-Ge ve tasarım çalışmalarımızın neticesinde emaye olarak masaüstü ve ev aksesuarları ürün gruplarımızı portföyümüze ekledik ve bu ürün gurubumuz sayesinde artık emaye ürünlerin pişirme aracı değil evlerimizi süsleyen bir aksesuar olmasını da sağladık. Şirketimizin en büyük artısı private label (özel markalı) üretim yapabilmesi ve her ülkenin mutfak kültürüne göre tasarımlar ve ürünler üretmesi. Aksesuar ve dekor tasarımına kadar müşterilerimizin istekleri ve ihtiyacına göre üretim gerçekleştiriyoruz. Bu bizi Çin gibi rakip ülkelere göre avantajlı hale getiriyor.”
5 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
SEKTÖRÜN son 10 yılda hızlı bir büyüme yakaladığını dile getiren Murat Tabak, şu değerlendirmeyi yaptı: “Mutfak eşyaları sektörümüz ihracat açısından 2017 yılında 4 milyar dolar yakın ihracat gerçekleştirdi. 2018 yılında 5 milyar dolara yakın ihracat gerçekleştireceğini bekliyoruz. Sektörümüz dünya züccaciye ihracatında 6’ncı sırada ve ihracatı ithalatından daha fazla olan bir sektör. Fakat sektör olarak en büyük sıkıntımız firmalarımızın tasarıma, Ar-Ge’ye ve imalat teknolojilerine gerekli bütçeleri ayıramaması. Sektör olarak daha doğrusu üretici olarak en büyük sorun yaşadığımız konu ara eleman sıkıntısı. Ara eleman sıkıntısı olduğu sürece makineden, tornadan, üretimin içinde olmak isteyen gençler yetiştiremediğimiz sürece sanayimizin gelişme şansı olmadığını görüyorum. Meslek lisesinden mezun olan genç arkadaşlarımıza destek verilmesi ve gençlerimizin meslek liselerine yönlenmesi için devletimizin bazı avantajlar sunması gerektiğine inanıyorum.”