Güncelleme Tarihi:
Pandemiyle birlikte son 2 yıldır hayatımıza giren maske kullanım zorunluluğu, pandemi etkilerinin azalmasıyla ortadan kalktı. Hızla eski alışkanlıklarımıza dönmeye devam ederken, geçtiğimiz 2 yılda durgunluk dönemine giren makyaj ürünlerinin kullanımı da yılın ilk yarısında pandemi öncesi seviyelerin bile üstüne çıktı. Sektör temsilcileri makyaj ürünlerinin en hızlı büyüyen kategorilerden biri olduğunu belirtiyor ve 2021’le kıyaslandığında büyümenin yüzde 100’ün üzerinde olduğunu ifade ediyor. PLAT Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği Başkanı ve İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Başkan Yardımcısı İmer Özer, maskelerin hayatımızdan çıkması ve sosyalleşmeyle birlikte kozmetik ürünlerinin tüketiminin de arttığını belirterek, “Özellikle ilk 3 ayda kozmetik ürünleriyle alakalı private label ürünler yüzde 80 büyüdü. Ekonomide yaşanan gelişmeler ve enflasyon nedeniyle tüketiciler, kozmetik tercihlerini market markalı ürünlere yöneltti” dedi.
TURİZM ETKİSİ
Maske zorunluluğunun kalkmasıyla güzellik ürünlerine güçlü bir dönüş olduğunu söyleyen Watsons Türkiye Genel Müdürü Mete Yurddaş, turistlerin harcamalarının da 2019 seviyesini geçmeye başladığı bilgisini verdi. “Kozmetik satışlarımız bu yılın ilk yarısında diğer kategorilerden çok daha hızlı büyüdü. Maske kullanım zorunluluğu kalktıktan sonra AVM’lerde ziyaret sayıları da arttı. 2021 yılı makyaj satışları ortalaması ile 2022 yılının ilk 6 ayını karşılaştıracak olursak yüzde 100’ün üzerinde bir büyümeden söz edebiliriz.” Sephora Türkiye CMO’su Ayça Kaya ise “2021’le kıyasladığımızda renkli kozmetikte ruj satışları 3 kat artarken; fondöten ve maskara gibi ürünlerin satışı ise 2 katına çıktı. Güzellik ve kozmetik sektörü yıllardır kendisine güvenen, sadık bir tüketici kitlesi yarattı. Her birey kendine uygun bir bakım kültürü oluştururken, bu kültürü sürdürebilmek için ekonomideki gelişmelere rağmen çaba sarf etmeyi önemsiyor. Bu eğilimin Türkiye’de olduğu gibi globalde de benzer olduğunu görüyoruz” diye konuştu.
TÜKETİCİLER KAMPANYAYA ODAKLANDI
Ürün fiyatlarına yansıyan kurdaki yükseliş ve artan maliyetler sebebiyle tüketicilerin satın alma tercihlerinin değiştiğini belirten Mete Yurddaş, “Tüketiciler biraz daha fiyat ve kampanya odaklı alışveriş yapmaya, kampanyalara daha yoğun bir şekilde ilgi göstermeye başladılar. Bu davranış değişikliği beraberinde marka sadakatinin azalmasını getirdi. Tüketiciler uygun fiyatlı ürün alabilmek için ya marka değiştiriyorlar ya ürün stokluyorlar ya da kampanyalı ürünleri satın almayı tercih ediyorlar” değerlendirmesini yaptı.
‘35 YILLIK TARİHİMİZDE REKOR BÜYÜME’
Pandemide kapanmalarla makyaj ve parfüm kategorilerinde yavaşlama olduğunu; cilt bakımı, saç boyaları ve saç bakımı ürünlerinin de yükselişe geçtiğini söyleyen L’Oréal Türkiye Genel Müdürü Sinem Sandıkçı Gökçen, “Pandemi öncesi büyüme hızı yüzde 15 civarlarında olan sektör, 2020’yi hiç büyümeden geçirdi ama 2021’de yüzde 30 büyüyerek, büyümediği yılı da telafi etmiş oldu. Bulunduğumuz pazarlarda 2022’nin ilk 4 ayındaki büyüme yüzde 70’lerde. Özellikle makyaj kategorisi yüzde 120 büyümeyle ana kategorilerden birisi haline geldi. 2021’de pazar büyümesinin 2 katından daha fazla büyüyerek, 35 yıllık tarihimizin en büyük büyüme oranına ulaştık” açıklamasında bulundu.