otomotiv üreticileri haberleri sayfasında otomotiv üreticileri hakkında son dakika haberler ve güncel bilgiler bulunmaktadır. Toplam 1088 otomotiv üreticileri haberi, videosu, fotoğrafı ve yazar yazısı yer almaktadır. Geçmişte ve bugün yeni yayımlanan son durum gelişmeleri ile pek çok haber sayfamızdan takip edilebilir.
Türkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriGeçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük VergiAvrupa’nın 2025 itibarıyla devreye alacağı Euro 7 emisyon standartları, otomotiv üreticilerinin de sürücülerin de canını sıkacak. Araştırmalara göre, yeni standartlar üretim maliyetlerini otomobil başına 2 bin Euro, kamyon başına 12 bin Euro artıracak. Maliyetler tüketiciye daha çok yansıyacak. Yeni motorların yakıt tüketimi de yüzde 3.5 daha fazla olacak. Uzmanlar, yüksek maliyetlerden ötürü 2025’ten sonra içten yanmalı motorlu araç bulmanın zorlaşacağını belirtiyor.
#Euro 7Tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını nedeniyle üretime ara vermek zorunda kalan büyük otomotiv üreticileri, bu dönemde salgınla mücadeleye destek amacıyla solunum cihazı (vantilatör) ve medikal ürün üretmeye sıcak bakıyor.
#KoronavirüsAlmanya Ekonomi ve İklim Koruma Bakanı Robert Habeck, Alman otomobil üreticisi Volkswagen’den daha ucuz elektrikli otomobiller üretmesini isteyerek, “20 bin Euro’ya bir elektrikli araba üretin. Adınız lüks araba değil, halk arabası (Volkswagen)” dedi.
#AlmanyaTürkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriAlmanya’nın en güçlü endüstrilerinden biri olan otomotiv sektörü krize mi giriyor? Mercedes-Benz, Çin pazarında 2023 yılı kâr tahminlerini aşağı çekti. Volkswagen’in 30 bin kişiyi işten çıkarması konuşuluyor. Almanya Ekonomi Bakanı Robert Habeck ise bu kritik dönemde sektördeki krizi değerlendirmek için bir ‘otomotiv zirvesi’ düzenleme kararı aldı.
#ALMANYA1 milyar dolarlık yatırım planıyla Manisa’ya Ar-Ge merkezi kuracak olan BYD’nin ardından Chery’den de haber bekleniyor. Çinli üreticinin daha önce açıkladığı ve Türkiye’de kuracağı Ar-Ge merkezinin detaylarını yakında paylaşacağı belirtildi. Yeni yatırımlarla otomotivde Ar-Ge merkezi sayısı 17’ye çıkacak. Hedef Türkiye’nin otomotiv teknolojileri geliştirilen ihraç edilen bir merkez haline getirilmesi.
#ManisaTürkiye’nin gümrük tarifelerini artırması ve yatırım sözü verenleri ilave gümrük maliyetlerinden muaf tutacağını açıklamasının hemen ardından Çinli otomotiv üreticilerinin görüşmeleri hızlandı. İlk olarak, Çinli BYD’nin Manisa’da Volkwagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edeceğini duyurması bekleniyor.
#CHERYTürkiye’nin ilave gümrük vergisi kararı Çin’de gündemden düşmüyor. Çin Elektrik ve Makine Sanayi Ticaret Odası (CCCME), ‘Çin otomotiv endüstrisi’ adına yaptığı açıklamada ülkedeki markaların Türkiye’de yaşayacağı kayıplar için tazminat talep edeceklerini belirtirken, karardan önce siparişi verilen otomobillerin yüzde 40’lık ek vergiden muaf tutulmasını istedi. Ayrıca, gümrüğe takılan elektrikli araçlar için de çözüm istendi.
#Çinİlave gümrük vergisi kararı sonrası Çinli otomotiv markaları Türkiye’de vites küçültmeye hazırlanıyor. SAIC bünyesindeki MG’nin Türkiye distribütörü Doğan Trend Otomotiv’in CEO’su Kağan Dağtekin, “Türkiye tavrını en başta ve net şekilde koyarak ‘üretiyormuş gibi yapıp montaj yapacaksınız gelmeyin, hayallere kapılmayın’ dedi. Bu işimize bazen gelmese de ülke açısından 30-35 yıllık birikimimizi kaybetmememiz lazım. Şimdi Türkiye’de üretim yapana veya farklı ülkelerden araç getirene kadar 1-2 sene vites küçültüp yola devam edeceğiz” dedi.
#OtomotivSanayi Bakanı Kacır, BYD ve Chery’nin Türkiye’ye yatırım görüşmelerin ileri aşamada olduğunu açıkladı. Somut gelişmelerin yaz aylarında netleşmesini beklediklerini de belirten Kacır, “4 farklı Çinli markayla görüşüyoruz” derken BYD ve Chery’nin Avrupa’daki yatırım kararları hakkında, “Bu yatırımlar Türkiye’nin alternatifi değil” dedi. Kacır’ın açıkladığı iki marka dışında MG’nin sahibi SAIC Motor ile temaslar sürüyor. Türkiye’de satış yapmayan Great Wall ise şimdilik en uzak ihtimal.
#BYDOtomotiv üreticileri elektrik çağını Off-Road araçları için fırsata dönüştürdü. Alman üretici Mercedes-Benz 45 yıllık ikonik modeli G-Serisi’nin tamamen elektrikli versiyonunun ilk test sürüşünü gerçekleştirdiği etkinlikte, elektrikli G 580’nin benzinli ve dizel G-Serileri’ne göre daha kabiliyetli olduğunu dünyaya ispatladı. Eylül’de Türkiye’ye gelecek G 580 elektrikli olmasının avantajıyla G 63 AMG’nin neredeyse yarı fiyatına satılacak.
#Off-Road AraçlarıGeçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük VergiElektrik dönüşümüyle birlikte otomobillerde yazılımın önemi arttı. Bulut servisleri, nesnelerin interneti (IoT) ve yapay zekâ (AI) araçlara girmeye başladı. Bu alanda dünyanın önde gelen isimlerinden AWS Başkan Yardımcısı Yasser Alsaied, IoT’un otomotiv sektörünü nasıl değiştireceğini Hürriyet’e anlattı. Alsaied’e göre, tıpkı elimizdeki akıllı telefonlar gibi kullanabileceğimiz otomobiller çok yakında hayatımıza girecek ve Togg’da onlardan birisi olacak.
#DolarPandeminin ardından patlak veren küresel çip krizi otomotiv üreticileri için neredeyse bitti. 2021 yılında dünya çapında 9.5 milyon, 2022 yılında ise 3 milyon adet aracın üretilmemesine neden olan kriz, 2023 yılının ocak-haziran döneminde yalnızca 524 bin aracı etkiledi. Otomobillerdeki teknolojilerin giderek daha karmaşık hale geldiğini vurgulayan uzmanlar ise 2020’de araç başına 500 dolar olan çip maliyetinin 2028 yılında 1400 dolara (37 bin TL) kadar çıkabileceğini belirtiyor.
#OtomobilAvrupa’nın 2025 itibarıyla devreye alacağı Euro 7 emisyon standartları, otomotiv üreticilerinin de sürücülerin de canını sıkacak. Araştırmalara göre, yeni standartlar üretim maliyetlerini otomobil başına 2 bin Euro, kamyon başına 12 bin Euro artıracak. Maliyetler tüketiciye daha çok yansıyacak. Yeni motorların yakıt tüketimi de yüzde 3.5 daha fazla olacak. Uzmanlar, yüksek maliyetlerden ötürü 2025’ten sonra içten yanmalı motorlu araç bulmanın zorlaşacağını belirtiyor.
#Euro 7Otomobillerini giderek daha da ‘akıllı’ hale getiren üreticiler, sürücülere teknoloji şirketleri gibi aylık abonelik dayatmaya başladı. Alman BMW aracın üzerinde gelen ön koltuk ısıtmasını açmak için aylık 18 dolar, Mercedes-Benz 60 beygir ekstra güç için aylık 60 dolar istiyor. ABD’li Tesla, Türkiye’de de sunmayı planladığı ileri seviye otonom sürüşü 15 bin dolara açıyor. Togg’un da önümüzdeki dönemde bazı özellikleri ücretli olarak kullanıma açması bekleniyor.
#OtomobilAvrupa’nın en büyük halka arzlarından birisi dün Alman spor otomobil üreticisi Porsche’nin borsaya girmesiyle, Frankfurt Menkul Kıymetler Borsası’nda gerçekleşti. İkonik 911 modellerini üreten şirket, 75 milyar dolar piyasa değerine ulaşarak dünyanın en değerli otomotiv üreticileri sıralamasına 5’inci sıradan girdi. Uzmanlar 82.50 Euro’dan açılış yapan Porsche hisselerinin uzun vadede gücünü koruyacağını belirtti.
#AvrupaKış ayları için doğalgaz depolarını dolduran Avrupa’da, otomotiv üreticileri asıl sıkıntının 2023 itibarıyla yaşanacağını öngörüyor. Rusya ile krizin çözülmemesi halinde 6-7 ay sonra doğalgaz bulamamaktan endişe eden BMW, Mercedes ve Volkswagen gibi Alman devler önlemlerini hızlandırdı. Mercedes, tedarik parçalarının üretimini arttırıp ABD ve Çin’de stok yapmaya başlarken Volkswagen üretimi Almanya dışına kaydırmayı değerlendiriyor.
#OtomotivOtomotiv sektörü yeterli sayıda araç üretemezken, tüketici de istediği aracı istediği zaman bulamamaktan şikâyet ediyor. Aradığı aracı galeride gören ise “Nasıl oluyor?” diye soruyor. Biz de bu sorunun yanıtını aramak için sıfır araç satan galerileri gezdik. Galericiler, ortada illegal bir durum olmadığını, sıraya girip araçları aldıklarını söylerken, aralarında “kötü niyetli” satıcıların olduğunu da belirtti. Galerileri dolaşırken bazı dükkanların önünde 20’ye yakın farklı modelden sıfır otomobil olması ise dikkatimizi çekti.
#Sıfır AraçOtomotiv yan sanayi temsilcileri, ortaya koydukları çözüm önerilerini ve stratejik yaklaşımlarını paylaştı. Tedarik sıkıntısı yaşadıklarını açıklayan firma temsilcileri, üretim ritmindeki sıkıntıların giderilip, faaliyetlerini sürdürmek istediklerini dile getirdi. Temsilciler, üretimdeki duraksalamalar ve belirsizlik ortamının uzaması halinde daha kötü senaryoların yaşanabileceğine dikkat çekti.
#BursaRusya’nın, Ukrayna’ya açtığı savaş, çip, yani yarı iletken krizini yeniden büyütmeye başladı. Krizde yaz aylarına doğru rahatlama bekleyen yerli üreticiler için ilk kötü haber geldi. Başta Çinli şirketler olmak üzere ABD ve Avrupalı yarı iletken üreticileri, Türkiye için planladıkları yarı iletken siparişlerinin 1-2 ay gecikeceğini bildirdi.
#ÇipRusya’nın işgali otomotiv sektöründe de endişe yarattı. Emtia fiyatlarının artması sektör üzerinde baskı kurmaya başladı. Üretimde kullanılan paladyum ve nikel gibi değerli metallerin önemli bölümü Rusya’dan tedarik ediliyor. Geçen yıl Rusya’ya 705 milyon dolar ihracat gerçekleştiren Türkiye otomotiv sanayisi için henüz risk yok. Ancak artan maliyetler tüketici için daha pahalı araçlar anlamına gelebilir.
#RusyaKüresel çapta çip, hammadde ve nakliye krizleriyle boğuşan otomotiv sektöründe yedek parça sorunu büyüyor. Çip krizi ve Uzakdoğu’da yaşanan enerji problemleri nedeniyle ülkemize giren yedek parça sayısı iyice azaldı. Yedek parça bekleme sürelerinin 6 ayın üzerine çıkabileceğini belirten uzmanlar, sürücüleri, araçlarını dikkatli kullanma ve hafif bakımlarını aksatmamaları konusunda uyardı.
#Çip Krizi