Bine yakın işletmenin üye olduğu Eskişehir Sanayi Odası ve dünyanın en büyük dijital pazarlama ve reklamcılık sektörü derneği İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Eskişehirli işletmelerin dijital pazarlamanın sunduğu imkanlardan faydalanarak rekabette öne çıkmaları ile önemli bir iş birliğine imza attılar.
#IABTürkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, bazı elektrikli araçların ithalinde, kapsamı genişletilen tebliği tüketicinin korunması, hizmet kalitesinin sağlanması, otomotiv sanayiinin rekabetçiliğinin gözetilmesi ve ekonomi açısından olumlu değerlendirdiklerini söyledi.
#Elektrikli AraçTicaret Bakanlığı, AB ve STA ülkeleri dışından ithal edilen elektrikli araçlar için zorlaştırdığı şartların kapsamını genişletti ve şarj edilebilir hibrit (PHEV) araçları da bu kapsama ekledi. Karar en çok uzun menzilli ve uygun fiyatlı PHEV modellerini Türkiye’ye getirmeye başlayan Çinli üreticileri etkileyecek. Çin ve Japonya gibi ülkelerden benzinli ve hibrit motorlu araç dışında araç getirmek zorlaşacak.
#Ticaret BakanlığıElektrikli ve haricen şarj edilebilir hibrit araçların ithalinde değişikliğe gidildi. Geçtiğimiz Kasım ayında sadece elektrikli araçlara getirilen şartlar plug-in hybrid araçlar için de geçerli oldu.
#Elektrikli Otomobil200 bin kişiyi evsiz bırakan, binlerce insanın hayatını kaybettiği, yaralandığı 17 Ağustos 1999 Gölcük depreminin üzerinden 25 yıl geçti. O dönem depremin yaralarını sarmaya uğraşırken bir yandan da olası İstanbul depremi konuşulmaya başladı. Resmi kurumlar projeler hazırlıyor, çalıştaylar düzenleniyor. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, ilçe belediyeleri kentsel dönüşüme odaklandı; kamu binaları, köprüler, viyadükler güçlendiriliyor. Vatandaş riskli binasını yenilesin diye mali destek kampanyaları yapılıyor. Ama dönüşüm, olması gereken hızda değil. “İstanbul depreme hazır mı, neler yapıldı, yapılmalı” diye işin uzmanlarına, yetkililere sorduk.
#Necla BayraktarTicaret Bakanı Ömer Bolat "Emlakta, ilan sitelerinde doğrulanmış ilan dönemine geçilecek. Böylece ilan sitelerinde gördüğünüz ilanların hiçbiri katakulli ya da tüketiciyi aldatmaya yönelik olmayacak. Otomotivde de aynı sistemi getireceğiz" dedi. Bolat, Çin'den ucuza ürün getirenler için de kararların yakında açıklanacağını söyledi.
#GayrimenkulBYD’nin yatırım kararı ve aldığı teşvikler, Togg da dahil olmak üzere yerli üreticilerin satışlarını etkileyeceği tartışmalarını beraberinde getirmişti. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Çinlilerin Türkiye’de yapacakları üretimle rekabet edebiliriz. Adil şartlardaki bir rekabette bizim Çin ile bir derdimiz olmaz” diye konuştu.
#Otomotiv Sanayii DerneğiDünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD’nin Türkiye’de yatırım yapması için imzalar atıldı. 1 milyar dolarlık yatırım kapsamında BYD, yıllık 150 bin adetlik elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç üretim tesisi ile Ar-Ge merkezi kuracak. İlk üretime 2026 sonunda başlayacak ve 5 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayacak.
#BYDDünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında, BYD’nin Türkiye’de yatırım yapmasına yönelik anlaşma imzalandı. Çinli otomotiv deviyle imzalar, Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde atıldı.
#Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ErdoğanTürkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYDKargo sektörünün önemli oyuncularından biri olan Sürat Kargo’nun Genel Müdürü Cem Oğuz, insan kaynakları teknolojilerine yatırım yaptıklarını belirtti. Oğuz, “Çalışanların eğitim ve gelişimini desteklemek için çevrimiçi e-eğitim platformlarını hayata geçiriyoruz. Gelecekteki esnek çalışma modellerini desteklemek için mobil uygulamalara ve dijital işyeri araçlarına yatırım yaparak, çalışanların hibrit ve uzaktan çalışma gibi yeni çalışma modellerine adapte olmalarını kolaylaştırmayı hedefliyoruz” dedi.
#Cem OğuzTürkiye’nin ilave gümrük vergisi kararı Çin’de gündemden düşmüyor. Çin Elektrik ve Makine Sanayi Ticaret Odası (CCCME), ‘Çin otomotiv endüstrisi’ adına yaptığı açıklamada ülkedeki markaların Türkiye’de yaşayacağı kayıplar için tazminat talep edeceklerini belirtirken, karardan önce siparişi verilen otomobillerin yüzde 40’lık ek vergiden muaf tutulmasını istedi. Ayrıca, gümrüğe takılan elektrikli araçlar için de çözüm istendi.
#ÇinGEÇENLERDE İzmir Ekonomi Üniversitesi’nin Güzelbahçe Kampüsü’nün temel atma törenine gittim. Konuşmalar devam ederken ben eskilere; 2000’lerin başına gittim. Ahmet Piriştina büyükşehir belediye başkanı seçilmişti. 99’da seçim stratejisini hazırlarken bizler de gazeteci olarak şahit oluyorduk. Piriştina’nın aklında İzmir’i yeniden cazibe merkezi haline getirmek vardı. Bunun için birçok proje planlandı. Turizmde kenti öne çıkarak organizasyonlar düşünüldü. Üniversite Oyunları örneğin onlardan biriydi. Kente mimari dokunuşların yetmeyeceğinin farkındaydı Piriştina… Sağlıkta, eğitimde, sporda bazı adımlar atılması gerektiğini de düşünüyordu. O günkü konuşmalar bugün gibi aklımda, hafızamda...
#1Zorlu finansman koşulları ve stokları eritmek isteyen markaların sıfır otomobillerde kampanyanın dozunu artırması vatandaşları ikinci el otomobilden uzaklaştırdı. İkinci el otomobil pazarı yılın ilk dört ayında bir önceki yıla kıyasla yüzde 15 daraldı. Yıllık bazda daralma yüzde 28’i buldu. Uzmanlara göre araç almak isteyenler artık daha ekonomik sıfır otomobilleri veya daha düşük kilometreli ikinci elleri tercih ediyor.
#İkinci ElTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli OtomobilTürkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanı Numan Kurtulmuş, yeni anayasanın Türkiye için elzem olduğunu belirterek, “Bütün partilerin yeni anayasaya ilişkin hazırlıklar yapmalarını bekliyorum. Seçimden sonraki dönemde yeni anayasa meselesini başta grubu bulunan siyasi partilerle görüşerek takip edeceğim" dedi.
#Numan KurtulmuşSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, "Önümüzdeki dönemde havacılıkta, savunma sanayisinde nasıl başarı hikayeleri yazmışsak, uzay bilimi ve teknolojilerinde de benzer bir başarı hikayesi yazacağız. Bugün savunma sanayisinde 80 binden fazla Türk mühendisi, teknisyeni milli projelere omuz veriyor" dedi.
#Mehmet Fatih KacırSıfır araçlara büyük talep devam ediyor. Satışlar rekor seviyelere yükseldi 2024 yılı Ocak-Şubat döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 40,6 oranında arttı. Döviz kurlarındaki volatiliteden kaynaklı otomobillere Mart ayı itibarıyla zam yapıldı.
#Otomobil2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B Segmenti