‘Efsane Kasım’ indirimlerinde ilk iki hafta geride kaldı. Kampanyalar özellikle e-ticaret üzerinden yapılan alışverişlerde dikkat çekici bir artış yarattı. Sektör temsilcileri ise “Son kartımızı çekmedik, bu daha başlangıç” dedi. Asıl büyük indirimin kasımın son haftasında yapılacağını belirten BMD Başkanı Öncel, “Enflasyonla mücadelede ‘efsane cuma’nın önemli bir etkisi olacak” iddiasında.
#Efsane KasımTürkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), 2022 Şubat ayı ihracat verilerini açıkladı. İhracat ailesi Şubat ayında da tarihi bir performans göstererek rekora ulaştı. Şubat ayında ihracat, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 25’lik artışla, 20 milyar dolar oldu. Bu rakamla beraber, tarihin en yüksek şubat ayı ihracat rakamına ulaşıldı. Firmaların ihracata duyduğu yoğun ilgi, şubat ayında da ihracatçı firma sayısına yansımaya devam etti.
#İhracatİhracat rakamları açıklandığı zaman, Bursa ve Kocaeli arasındaki durum hep ilgi çekmiştir. Son 10 yılda başlayan ve son beş yılda da Kocaeli’nin atağa kalkmasıyla dikkat çeken yarışı, geçen yıl da Kocaeli 2. sırada Bursa’nın önünde bitirdi. Gelin buradan yola çıkıp, kısa bir değerlendirme yapalım.
#BursaTürkiye ekonomisinde güçlenme sanayi ve ihracat öncülüğünde devam ediyor. Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracat rakamlarına ulaşan Türkiye ekonomisine ilişkin uzmanlar değerlendirmeler de bulundu. Prof. Dr. Sefer Şener, ihracatta 3-5 yıl içinde 400 milyar dolar seviyesinin görülebileceğini belirtti. Tera Yatırım Baş Ekonomisti Enver Erkan da "İmalat sanayiinin üretim kapasitesi de iyi seyrediyor. Geçen yıla göre güçlenen momentum devam ediyor. İç ve talep koşullarındaki değişimler, firmaların daha çok ihracata yönelen bir strateji geliştirmelerini sağlayabilir" yorumunda bulundu.
#İhracatTürkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, nisanın, Mart 2021'den sonra Cumhuriyet tarihinde en yüksek ihracat gerçekleştirdikleri ikinci ay olduğunu belirterek, "Rakamlar gösteriyor ki inşallah yıllık ihracat hedefimiz olan 184 milyar dolardan çok daha yüksek rakamlara, 200 milyarın doların da üstüne çalışarak ulaşacağız." dedi.
#Türkiye İhracatçılar MeclisiSanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank "KOSGEB vasıtasıyla yürüttüğümüz KOBİGEL programı kapsamında 2020 yılında ilan ettiğimiz çağrıyla, dijital dönüşüm odaklı 396 projeye 158 milyon lira katkıda bulunduk. KOBİGEL'in dijitalleşme odaklı yeni çağrısını da yakında ilan edeceğiz" dedi.
#Sanayi Ve Teknoloji BakanıVan, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının "Cazibe Merkezlerini Destekleme Programı" çerçevesinde başlatılan Tekstilkent Projesi sayesinde, tekstilin yeni üssü olma yolunda emin adımlarla ilerlerken, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank da burasının kadın ve gençlerin istihdama katılmasında öncü rol üstleneceğini bildirdi.
#KoronavirüsPANDEMi sonrası Avrupa ülkeleri yönünü Türkiye’ye çevirirken, Türkiye tekstilde yeniden odak noktası oldu. Hindistan ve Bangladeş gibi ülkelerden Türkiye’ye kayan tekstil talebinin büyük bölümünü ise Cazibe Merkezlerini Destekleme Programı avantajlarından faydalanan Van, karşılamaya başladı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, “Van Tekstil Kent, hali hazırdaki rekabet gücümüzü daha da yukarıya çekmemize yarayacak bir yatırım” dedi.
#Mustafa VarankTürkiye’nin bu zorlu süreçte güvenilir tedarikteki gücünü en iyi şekilde gösterdiğini vurgulayan BUİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eroğlu, “Ticaret pazarlarında her geçen gün Türk malı algısının geliştiğini ve Türkiye’ye olan güvenin arttığını görüyoruz. Pandemi sürecinde Türkiye doğru strateji ile güvenilir liman olduğunu ispatladı” dedi.
#BursaTekstil sektörünün toparlanma sürecinde olduğunu söyleyen UTİB Yönetim Kurulu Başkanı Pınar Taşdelen Engin, iyileşmede birçok etkenin bulunduğunu kaydetti. Bu süreçte bir takım fırsatların da doğduğuna işaret eden Engin, antimikrobiyal ve antiviral iplik ile kumaş; koruyucu ekipmanın yanı sıra maske üretiminin öne çıktığını kaydetti. Teknik tekstile önem verdikleri açıklayan Engin, diğer alanları da ihmal etmeyeceklerini ekledi. Dünyada hareketli ve değişken şartların yaşandığına dikkat çeken Engin, “Yüksek teknolojili koruyucu ürünlere talep sürekli olarak artacak görünüyor” dedi.
#BursaKoronavirüsün ülkemizde görülmesinin ardından çalışma hayatı, üretim, satış durma noktasına geldi. Bu dönemde ihracat rakamları da düştü. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre Bursa’dan geçen yıl Nisan ayında 1 milyar 248 milyon dolar ihracat yapılırken, bu yıl aynı ayda 436 milyon dolar ihracat gerçekleşti. Geçen yıl Mayıs’ta 1 milyar 447 milyon dolarlık ihracat, bu yıl aynı dönemde 574 milyon dolara geriledi. Haziran’da ise 1 milyar 65 milyon dolardan, 930 milyon dolara düştü. Temmuz ayında nispeten daha iyi bir oran gerçekleşti. Geçen yılın aynı ayına göre yüzde 12,14’lük düşüş ile 1 milyar 155 milyon dolar ihracat yapıldı. Temmuz ayı Bursa ihracatında, otomotiv ilk sırada yer aldı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 24 düşüş yaşayan otomotiv, 579 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Bu sektörü aynı dönemde yüzde 3 gerileme yaşayıp, 141 milyon dolar ihracat yapan hazır giyim ve konfeksiyon takip etti. Yüzde 5 düşüş ile 85 milyon dolar ihracat yapan tekstil ve hammaddeleri ise üçüncü sırada yer aldı.Yılın 7 aylık performansında ise 35 milyar 494 milyon dolar ihracat gerçekleştiren İstanbul ilk sıradaki yerini korurken; Bursa, aynı dönemde 6 milyar 662 milyon dolarlık ihracat hayata geçirdi. İş dünyası temsilcilerine ihracat oranlarındaki gelişmeleri sorduk. Hızlı bir geri dönüş mü oluyor? En iyi dönüşler hangi sektörlerde yaşandı? Hangi sektörler daha yavaş toparlanıyor? Önümüzdeki dönem ile ilgili düşünceleri neler? İşte ihracat ile ilgili değerlendirmeleri…
#BursaAkdeniz Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (AHKİB) Covid-19 sonrası haziran ayı ile başlayan yeni normalde geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 177 artış yakalayıp, 51,8 milyon dolar ihracat başarısı elde etti. Akdeniz İhracatçı Birlikleri’ne (AKİB) bağlı 8 sektör içinde haziran ayının şampiyonu olan AHKİB, bu dönemde en çok konfeksiyon ihraç ederken, en fazla dış satımı Hollanda’ya gerçekleştirdi.
#Akdeniz Hazır Giyim Ve Konfeksiyon İhracatçıları BirliğiATO Başkanı Gürsel Baran, “Ankara, civarındaki şehirlerde yaşayan 15 milyonluk bir nüfusun 2 saatlik yolculukla ulaşarak alışveriş yapabileceği bir kent haline geldi. Bu avantaj doğru kullanılmalı” dedi. Koronavirüs nedeniyle sektörün zor bir dönemden geçtiğini söyleyen Baran, konfeksiyon ve hazır giyim sektörünün ekonomideki payını büyütmek için teşvik talep ettiklerini belirtti.
#ANKARA