İki gün önce bir e-mail düştü ekranıma, ‘Ressam Çılgın Ergin’ konu başlığıyla. Yıllar önce bir sergisi vesilesiyle buluşup röportaj yaptığım Ergin Atlıhan’ın çok sevdiği ve kendine yakıştırdığı lakabıydı ‘çılgın’. Sergi açacağı zaman arayıp bilgi verirdi ama uzun süredir kendisinden haber almamıştım.
#Ergin AtılhanDünyanın dört bir yanından farklı sesleri ve sanatın binlerce yüzünü seyircisiyle buluşturan İş Sanat, 20 yıllık sahne geçmişinden bir seçki yi ‘Hatırlıyorum: İş Sanat’ın İlk 20 Yılı’ başlıklı sanal sergiyle sanatseverlerin ilgisine sunuyor.
#İş SanatErtuğ Uçar’ın yazdıklarını severim, hemen tüm kitaplarını okudum. ‘Ayrılığın Haritası’, Ada romanı, mavi-beyaz oluşu bundan. Yine de bana bir oda romanı gibi geldi. Kullandığı ölçekler, uzaklaştırmalar, yakınlaştırmalar, eskizler, taslaklar, her şey, kitabın başındaki cümleyi doğruluyor: “Nereye ada dediğine göre değişir.”
#Ertuğ Uçarİş Bankası’nın Beyoğlu’ndaki tarihi binasında restorasyon başlıyor. İstiklal Caddesi’nde Odakule’nin hemen yanında bulunan, 1953-2016 yılları arasında İş Bankası’nın Beyoğlu Şubesi olarak hizmet veren tarihi eser statüsündeki bina resim müzesine dönüştürülecek.
#İş BankasıKıraathane İstanbul Edebiyat Evi’nde açılan ve kurgusu Bahar Turkay’a, yapımı Manifold’a ait ‘Boş Bir Oda Kendi Fonksiyonunu Yaratır’ başlıklı sergi, ünlü mimar ve tasarımcıların ‘Saatleri Ayarlama Enstitüsü’ yorumlarını bir araya araya getiriyor.
#Saatleri Ayarlama EnstitüsüMimarlık tarihçisi ve İstanbul Şehir Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Dekanı Uğur Tanyeli’yle son kitabı ‘Mütereddit Modernler: Dünyada ve Türkiye’de Mimar İdeologlar’dan yola çıkarak güncel meseleler, ‘alçak mimarlık tartışması’, Türkiye’deki arsaya yönelik spekülatif basınç, yıkılan AKM, Emek Sineması gibi yapılar ve öne çıkan yeni kuşak mimarlar üzerine söyleştik…
#Uğur VardanKüratör Jan Boelen, ‘Okullar Okulu’ başlığıyla yarın açılacak 4. İstanbul Tasarım Bienali’ni anlattı: “Bienaller gibi sergilere bu çağda ihtiyacımız var mı? Belki de ihtiyacımız olan başka bir şey. Tasarım eğitimi, küresel olarak bir tür krizde. Neyi nasıl ürettiğimizi, tasarım eğitiminin nasıl olması gerektiğini yeniden düşünmeliyiz.”
#Jan Boelen‘En İyi 100 Türk Filmi’, ‘En İyi 100 Albüm’, ‘En İyi 100 Türk Romanı’ derken sıra geldi ‘En İyi 100 Mimari Eser’e... Hürriyet Pazar, ‘soruşturma klasikleri’nde yeni bir kapıyı daha aralıyor. 100 kişilik jürimize geniş bir hareket alanı tanıdık ve tanım aralığını, ilk yerleşmelerden biri olarak kabul edilen “Göbeklitepe’den Günümüze” parantezinde tuttuk. Daha önceki soruşturmalarımızda jüri üyelerinden ‘En iyi 10’larını istemiştik, bu kez tanım aralığının genişliğinden dolayı seçkimiz ‘En iyi 20’lik listelerden oluştu. Ve nihayetinde akademisyenlerden, mimarlardan, kültür sanat insanlarından oluşan bir seçici kurul, ‘Türkiye toprakları üzerindeki en iyi 100 mimari eser’i belirledi. İşte jüri üyelerinin madde madde en iyi 20 seçimleri...
#Mimari‘En İyi 100 Türk Filmi’, ‘En İyi 100 Albüm’, ‘En İyi 100 Türk Romanı’ derken sıra geldi ‘En İyi 100 Mimari Eser’e... Hürriyet Pazar, ‘soruşturma klasikleri’nde yeni bir kapıyı daha aralıyor. Mimarlık, tarihsel açıdan uğradığımız bütün duraklardan çok çok daha eski. İnsanın varlığıyla birlikte etrafını inşa etme çabası, dokunuşu upuzun bir sürecin ifadesi. Doğanın fiziksel koşullarından korunma çabası, başını sokacak bir mekân arayışı, sonrasında malzemelerin ve bilimin gelişimi derken basit ihtiyaçlardan ihtişama, işlevsellikten estetiğe, günü kurtarmaktan tarihe tanıklık etmeye onca yapı insanların, toplulukların, ait oldukları coğrafyaların da bir ifade biçimine dönüştü. Üzerinde yaşadığımız Anadolu da sayısız medeniyetin tanığı. Dolayısıyla mimarlık serüveninin de... Bu açıdan ‘En İyi 100 Mimari Eser’ soruşturmamızda 100 kişilik jürimize geniş bir hareket alanı tanıdık ve tanım aralığını, ilk yerleşmelerden biri olarak kabul edilen “Göbeklitepe’den Günümüze” parantezinde tuttuk. Bu parantezin içinde antik çağ, Roma, Selçuklu, Osmanlı ve tabii ki Cumhuriyet dönemi mimarisi vardı. Jüri bu çağların ifadesi olan yapıları (tek ya da çoğul) kendi mimarlık anlayışları ve beğenileri doğrultusunda seçti. Daha önceki soruşturmalarımızda jüri üyelerinden ‘En iyi 10’larını istemiştik, bu kez tanım aralığının genişliğinden dolayı seçkimiz ‘En iyi 20’lik listelerden oluştu. Ve nihayetinde akademisyenlerden, mimarlardan, kültür sanat insanlarından oluşan bir seçici kurul, ‘Türkiye toprakları üzerindeki en iyi 100 mimari eser’i belirledi. Biz de onların seçimlerini sayfalarımıza taşıyarak tarihe özel bir not daha düştük... Kültür hayatımıza ışık tutmasını dilediğimiz bu soruşturmayı da umarız öncekiler gibi beğenirsiniz diyelim... Not: Soruşturmamızda çeşitli nedenlerden dolayı hatıralarımızdan olmasa da fiziksel çevreden silinmiş, yıkılmış, hayatı sona ermiş yapılar yer almadı. 100’lük tablo, varlığını hali hazırda sürdüren yapılardan oluştu.
#Türkiye'deki En İyi 100 Mimari Eserİstanbul Modern'in yeni sergisi "LİMAN", ilk haftasında rekor ziyaretçi sayısına ulaştı.İstanbul Modern'in açıklamasına göre, İstanbul Modern'in, kentin deniz ve limanlarla ilişkisini resmeden yeni sergisi açılır açılmaz sanatseverlerin yoğun ilgisini çekti.
#Çelenk BafraİZMİR'in simge yapılarında biri olması beklenen, İzmir Opera Binası'nın ihalesi 15 Aralık Perşembe günü yapılacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi, 2010 yılında yapılan yarışmanın birincisi projenin inşaatına 2017 yılında başlayacak. 3.5 yıl sürecek inşaat 2020 yılının ortalarında tamamlayacak.
#İzmirTarihte yakın ilişki içinde bulunmuş iki kent, Venedik ve İstanbul. O tarihi ilişki şimdi ‘Baştarda’ teknesiyle yeniden gündemde. Çünkü, yarın başlayacak Uluslararası Venedik Mimarlık Bienali’ndeki Türkiye Pavyonu’nda sergileniyor ‘Baştarda’. 15. Uluslararası Mimarlık Sergisi Türkiye Pavyonu’nda yer alan ‘Darzana’ başlıklı proje, tersane kentleri olan Venedik ve İstanbul arasındaki ortak kültürel ve mimari mirasa da dikkat çekiyor.
#Bienal