Türkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriElektrikli araçların geniş kitlelere yayılmasını sağlayacak, uygun fiyatlı ve uzun menzilli modeller geliyor. 2025 itibarıyla B segmentinde birçok yeni nesil modelin piyasaya sürülmesi beklenirken markaların Türkiye’deki ilk hedefi, araçlarını yüzde 10 ÖTV dilimine sokabilmek. Kia Türkiye Genel Müdürü Can Ağyel, kasımda düşük ÖTV diliminde satışa çıkarmayı planladıkları 605 km menzile sahip EV3 ile ilgili, “Fiyat doğru noktada durursa 2025’in önemli elektrikli oyuncularından bir tanesi olur” dedi.
#Elektrikli Araçlarİnsan bir kraliyet ailesinin üyesi olarak dünyaya geldiğinde sayısız ayrıcalığa da sahip olur. Üstelik daha annesinin karnından çıkar çıkmaz... İngiliz kraliyet ailesinin gözde çifti Galler Prensi William ve Galler Prensesi Kate Middleton'ın üç çocuğunun en büyüğü olan George da "ağzında gümüş kaşıkla" dünyaya gelen o ayrıcalıklı çocuklardan biri.
#Prens GeorgeTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinŞarj edilebilir hibrit araçlara ÖTV avantajı getiren düzenleme yürürlüğe girdi. Bu kapsamda CO2 emisyonu 25 gramın altında olup elektrikli sürüş menzili 70 km ve üzerinde olan şarj edilebilir hibritler artık, motor hacmi ve vergi öncesi fiyatına göre yüzde 30, 60 veya 70’lik ÖTV dilimlerine girebilecek. Türkiye’de satılan 23 şarjlı hibrit modelden üçünün faydalanabildiği vergi avantajında şu an için yüzde 30’luk dilime sadece BYD’nin bir modeli girebiliyor.
#Hibrit AraçHaziran ayında, Avrupa’da yeni tescil edilen elektrikli araçların sayısı geçen yılın aynı ayına göre yüzde bir düştü. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) verilerine göre 13 ülkede satışlar gerilerken, elektrikli araçların pazar payı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15.1’den yüzde 14.4’e geriledi.
#ALMANYATürkiye’nin iş dünyası, köklü aile şirketleriyle dolu. Her biri, bir başarı hikayesi, bir emek öyküsü. Ama ne yazık ki bu öyküler çoğu zaman ikinci ya da üçüncü nesle geldiğinde tatsız sonlarla noktalanıyor. Özellikle de Ege Bölgesi’nde birçok şirketin böyle kötü sonlarına tanıklık ettik.
#1Türkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYDDünyanın en büyük otomobil fuarı Uluslararası Pekin Otomobil Fuarı kapılarını açtı. Neredeyse adım atılacak yer olmayan fuarda çoğunluğu elektrikli 117 yeni model tanıtılarak bu alanda inanılması güç bir rekor kırıldı. Chery’nin 2025 yılında Türkiye’de de satışa sunmayı planladığı 1400 km menzilli Tiggo 9 PHEV, Xiaomi’nin ilk elektriklisi SU7, BYD’nin sportif konsepti Ocean M ve Mercedes-Benz’in elektrikli G Serisi şovun en çok dikkat çeken araçlarıydı.
#CheryFederal Motorlu Taşımacılık Kurumu’nun (KBA) verilerine göre, bu yıl mart ayında trafiğe çıkan elektrikli otomobil sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 29 azalarak yaklaşık 31 bin 400 oldu. Genel otomobil satışlarına bakıldığında mart ayında Almanya’da trafiğe açılan yeni otomobil sayısı da azaldı.
#Federal Motorlu Taşımacılık Kurumu2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B SegmentiGeçtiğimiz yıla damgasını vuran üretken yapay zekâ uygulamaları 2024’ün ortalarından itibaren artık otomobillerde de yaygın olarak kullanılmaya başlayacak. İlk aşamada mevcut sesli asistanların yerini alacak yapay zekâ sürüş alışkanlıklarımızı takip edecek, sesimizi tanıyacak, klima ve koltuk gibi kişisel ayarlarımızı öğrenecek, dinleyeceğimiz müzikleri tahmin edecek ve rota oluşturmada yardımcı olacak. Mevcut asistanların aksine ‘konuşan bir araba’ hissi verecek yapay zekânın gelecekte ise otonom sürüşü kolaylaştırması bekleniyor.
#Skoda Chatgpt2023 yılını bir önceki yıla göre yüzde 39.2 artarak 265 bin 294 adetle tamamlayan hafif ticari araç pazarı, 2024 yılında büyük bir rekabete sahne olmaya hazırlanıyor. Ancak bu rekabet uzun yılların ardından yerli yani Türkiye’de üretilen modeller arasında değil Avrupa’da üretilip Türkiye’ye ithal edilen modeller arasında geçecek. Çünkü, Tofaş’ta Doblo üretimi sona erdi, Fiorino modellerinin üretimi sona ermek üzere. Ford ise Tourneo ve Transit Couirer’in üretimini artık Türkiye yerine Romanya’da satın aldığı Craiova fabrikasında gerçekleştiriyor. Yerlilerin çekildiği pazarda Stellantis Grubu Peugeot Rifter, Opel Combo, Citroen Berlingo ve Fiat Doblo ile Volkswagen ise Caddy’si ile pay arttırmaya çalışacak.
# Ford Transit CourierTogg, Las Vegas’taki CES 2024’te gelecek yıl satışa çıkacak ikinci modeli T10F’i tanıttı. Beklenenin aksine Sedan yerine Fastback otomobil tanıtan Togg, yüzde 100 elektrikli bu modelin 600 km’ye kadar sürüş menziline sahip olacağını açıkladı. Togg’un Sedan yerine Fastback gövde tipine sahip bir model tercih etmesinin sebebi ise; elektrikli otomobillerle birlikte rüzgâr direnci daha düşük olan yani sürüş menzilini artıran Fastback tasarımlara dönülmesi ve bu modellerin Sedan ihtiyacını da karşılayabilmesi.
#TOGGYeni vergi ve harç tutarlarıyla birlikte sürücülerin 2024 yılında ödeyeceği MTV, kasko, sigorta ve yakıt gibi 4 önemli gider kaleminde değişiklikler oldu. Biz de bu sene sürücülerin motor türlerine göre hangi otomobili tercih ederse en az ne kadar bütçe ayırması gerektiğini hesapladık. Buna göre, Türkiye’nin en çok satan otomobili Fiat Egea’yı kullanmanın sürücülere maliyeti en az 59 bin TL’yi bulacak. En çok satan elektrikli otomobil Togg T10X’i kullanmanın maliyeti sadece hızlı şarj istasyonları kullanıldığında 59 bin 402 TL, evden şarj edildiğinde 44 bin 796 TL olacak. Hibritler ise yakıt konusunda önemli avantajlar sağlıyor.
#MTVGeçtiğimiz haftalarda dünyanın önde gelen spor otomobil üreticilerinden Maserati tarafından Hürriyet’e bir davet geçildi. Davette, İtalya’nın Bormio ve Livigno şehirleri arasında Maserati’nin güçlü V8 motorlarının kullanıldığı otomobilleri test edebileceğimiz belirtiliyordu.
#MaseratiRenault, Türkiye’ye dair iddialı planlarını duyurdu. Marka, Türkiye’deki iş ortağı OYAK ile 400 milyon Euro’nun üzerinde yatırımla 2027 yılına kadar 4 yeni Renault modelini Bursa’da üretecek. Üçü SUV olacak modellerin ilki 2024 yılının ikinci yarısında satışa çıkacak yeni Duster olacak. Duster, Türkiye’de ‘Renault’ logosoyla üretilecek. Renault’un hedefi pazarda liderlik ve Türkiye’yi Avrupa dışında 50 potansiyel ülkeye de ihracat yapan bir merkez haline getirmek.
#Renault