Ticaret Bakanlığı, AB ve STA ülkeleri dışından ithal edilen elektrikli araçlar için zorlaştırdığı şartların kapsamını genişletti ve şarj edilebilir hibrit (PHEV) araçları da bu kapsama ekledi. Karar en çok uzun menzilli ve uygun fiyatlı PHEV modellerini Türkiye’ye getirmeye başlayan Çinli üreticileri etkileyecek. Çin ve Japonya gibi ülkelerden benzinli ve hibrit motorlu araç dışında araç getirmek zorlaşacak.
#Ticaret BakanlığıTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinBu yıl 100’üncü yılını kutlayan dünyanın en büyük, elektronik, beyaz eşya ve ev aletleri fuarı IFA 2024, başkent Berlin’de kapılarını ziyaretçilere açtı. Fuarın açılışı, Başbakan Olaf Scholz ve Berlin Başbakanı Kai Wegner’in katıldığı bir törenle gerçekleştirildi. Sürdürebilirliğin ve yapay zekânın ön plana çıktığı fuar, 10 Eylül’e kadar açık kalacak.
#AlmanyaTürkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYDDünyada elektrikli araçların payı hızla artarken bu araçların en kritik parçası olan bataryada Çin’e bağımlılık arttı. 2023 yılında 14.3 milyona ulaşan küresel bataryalı elektrikli araç pazarının yüzde 60’ının bataryası Çinli üreticilerden tedarik edildi. Kalan kısmı ise Güney Koreli ve Japon üreticiler paylaştı. Satılan her iki elektrikli araçtan birinin bataryasını Çinli CATL ve BYD üretti.
#Elektrikli OtomobilUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, pandemi nedeniyle verilen dört yıllık aranın ardından dün kapılarını yeniden açtı. Eski görkemli yıllarından eser kalmayan fuara, çoğunluğu Çinli olmak üzere sadece 8 büyük marka katıldı. Fuara katılan tek Avrupalı olan Fransız Renault Grubu, Çinlilerin tam karşısında ‘uygun fiyatlı elektrikli otomobili’ Renault 5’in lansmanını yaptı ve “Bu oyunda biz de varız” mesajı verdi.
#Renault2023’te Türkiye için gaza basan Çinliler, sektörü tam anlamıyla karıştırdı. Herkes Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara getirilen yeni şartları tartışırken Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu’dan, “Çin’den ithal araçların yalnızca yüzde 20’si elektrikli, yüzde 78’si içten yanmalı. Benzer uygulama içten yanmalılar için de olmalı. Biz rekabete ve Çinlilere karşı değiliz ancak yatırım yapmadan pazarı Çinlilere bırakmayı doğru bulmuyoruz” çıkışı geldi. Eroldu, 2.2 milyar dolarlık ithalata karşılık Çin’e sadece 21 milyon dolar ihracat yapıldığını söyledi.
#ÇinHATIRLAYACAĞINIZ üzere Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği ülkeleri ve Serbest Ticaret Anlaşması yapılan 39 ülke dışında kalan Vietnam, Meksika, Japonya ve Çin gibi ülkelerden Türkiye’ye ithal edilecek elektrikli araçlara yönelik yeni bir tebliğ çıkarmıştı.
#Ticaret BakanlığıGeçtiğimiz hafta Almanya’nın Münih şehrinde gerçekleşen “IAA Mobility” otomotiv sektörünün geleceğiyle ilgili önemli mesajlar verdi. İki yıl aradan sonra bu sene tam anlamıyla geri dönen fuardaki katılımcıların yüzde 41’ini, elektrikli dönüşüm rüzgârını arkasına alıp Avrupa’da pazar payını arttırmak isteyen Çinli üreticiler oluşturdu. İçten yanmalı motorlara kademeli olarak veda eden Avrupalı üreticiler ise fuarda tanıttığı yeni modeller ve geleceğe dair önemli ipuçları taşıyan konseptlerle dikkatleri üzerine çekti.
#MünihTürkiye’de fabrika kurmaya ‘yeşil ışık’ yakan Çinli otomotiv devi SAIC Motor’un planları ilave gümrük vergisine takıldı. Şirket yatırımdan tamamen vazgeçmedi ama durumu yeniden gözden geçiriyor. SAIC Motor bünyesindeki MG’nin Türkiye faaliyetlerinin başındaki isim Kağan Dağtekin, “Niyetimiz Türkiye’ye bir yatırım getirip hem buradaki konumumuzu güçlendirmek hem de Avrupa’ya ihracatın kapısını açmaktı. Umudumuz bitmedi, çalışmalarımız sürecek” diye konuştu.
#SAIC MotorÇin’in en büyük otomotiv üreticilerinden Chery, Avrupa pazarlarına açılma stratejisi kapsamında Türkiye’de bir fabrika açmayı düşünüyor. Chery Group Yönetim Kurulu Başkanı Yin Tongyue, “Türkiye için büyük planlarımız var. Üretimi burada yapıp Avrupa’ya satmayı düşünüyoruz. Biz ‘Çin’de Çin için’ sloganını kullanırız. Belki bir gün ‘Türkiye’de Türkiye ve Avrupa için’ diyebiliriz” diye konuştu.
#ÇinMercedes'in son yıldızı AMG Project One, 1000 beygiri aşkın gücüne rağmen, Türkiye'ye düşük ÖTV ile girecek. Formula 1 teknolojili Project One'da 4 elektrikli ve 1600 cc'lik bir benzinli motor var. Motor hacmi nedeniyle Avrupa'da fiyatı 2 milyon Euro'yu bulacak bu muazzam araç, yüzde 60'lık düşük ÖTV dilimine giriyor. AMG Project One için Türkiye'ye tek kota verildi. Vergilerle satış fiyatı 15.5 milyon TL'yi bulacak aracı, işadamı Vural Ak'ın aldığı iddia ediliyor.
#FrankfurtYaklaşık 20 yıl önce Manisa’nın Akhisar ilçesinde seramik üretimine başlayan Graniser, bugün Amerika’dan İsrail’e, İtalya’dan Yunanistan’a 60 ülkeye ihracat yapmaya başladı. Tasarım ve Ar-Ge yatırımlarıyla öne çıkan şirket Avrupa’nın önde gelen konut ve otel projelerinde yer alırken, İtalya’nın önemli markalarının da tahtını sallamayı hedefliyor.
#GraniserTEKNOLOJİ devlerinin 1 yıldan beri üzerinde çalıştığı akıllı telefon modelleri, sonbahar aylarının başlamasıyla tanıtıldı. Rakiplerine fark atmak için yepyeni özellikler sunan akıllı telefon markalarının tek hedefi ise 272 milyar dolarlık pazardan biraz daha fazla pay alabilmek.
Teknoloji devlerinin 1 yıldan beri üzerinde çalıştığı akıllı telefon modelleri, sonbahar aylarının başlamasıyla tanıtıldı. Rakiplerine fark atmak için yepyeni özellikler sunan akıllı telefon markalarının tek hedefi ise 272 milyar dolarlık pazardan biraz daha fazla pay alabilmek.
#Telefon