Araç bataryasında uzakdoğu imparatorluğu

Güncelleme Tarihi:

Araç bataryasında uzakdoğu imparatorluğu
Oluşturulma Tarihi: Mart 25, 2024 07:00

Dünyada elektrikli araçların payı hızla artarken bu araçların en kritik parçası olan bataryada Çin’e bağımlılık arttı. 2023 yılında 14.3 milyona ulaşan küresel bataryalı elektrikli araç pazarının yüzde 60’ının bataryası Çinli üreticilerden tedarik edildi. Kalan kısmı ise Güney Koreli ve Japon üreticiler paylaştı. Satılan her iki elektrikli araçtan birinin bataryasını Çinli CATL ve BYD üretti.

Haberin Devamı

Türkiye’de 2023 yılının tamamında 72 bin adedin üzerinde bataryalı elektrikli araç satıldı. Aynı dönemde küresel bataryalı elektrikli araç pazarı yüzde 35 artarak 14.2 milyon adede ulaştı. Elektrikli araç satan yüzlerce marka bulunsa da açıklanan son raporlar, dünyanın bu araçları hareket ettirebilmek için Çin, Güney Kore ve Japonya’ya neredeyse tamamen bağımlı olmaya devam ettiğini ortaya koydu. Öyle ki, 2023 yılında satılan her 10 elektrikli araçtan 6’sının bataryası Çinli markalar tarafından üretildi.

YÜZDE 36’SI TEK ŞİRKETTE

Avrupalı üreticiler elektrikli araç bataryalarında Çin’e olan bağımlılığı azaltmaya çalışsa da Çin’in batarya pazarındaki payı 2023 yılında da arttı. Danışmanlık şirketi EV Volumes’ün son verilerine göre, 2023 yılında yüzde 42 artarak 680 Gigawattsaate (GWh) ulaşan küresel batarya pazarının yüzde 60’ını Çinli üreticiler oluştururken, dünyada satılan her iki elektrikli araçtan birinin bataryasını Çinli CATL ve BYD markaları üretti. Çinlilerin 2022 yılındaki pazar payı yüzde 56 olarak gerçekleşmişti.

Haberin Devamı

2023 yılında pil üretiminde lider açık ara Tesla, BMW ve Volkswagen gibi markalara da tedarik sağlayan CATL oldu. Çinli üretici geçen yıl 243.3 GWh hücre üreterek pazardaki payını yüzde 36’ya çıkardı. İkinci sırada Türkiye’de de satışa başlayan BYD yer aldı. Şirket 115 GWh’lik hücre üreterek pazarın yüzde 17’sini oluşturdu. Üçüncü sırada ise 106.8 GWh hücre üretimi hacmiyle LG Energy Solutions yer aldı. Çinlilerin ardından en büyük üretici olan Güney Koreli markanın pazar payı yüzde 16’ye çıktı.

TOGG’A DA BATARYA SAĞLIYOR

55.8 GWh hücre üretimiyle Japonya’nın en büyük üreticilerinden Panasonic’in pazar payı yüzde 8’e ulaşırken, bu markayı 40.8 GWh’lik hücre üretimi ve yüzde 6’lık pazar payı ile bir başka Güney Koreli üretici SK ON takip etti. Altıncı sırada 35.4 GWh’ye ulaşan üretim hacmi ile Samsung bulunurken, son yılların en hızlı büyüyen batarya üreticilerinden Çinli üretici CALB yüzde 4’lük pazar payı ile yedinci sırada konumlandı. Yerli üretici Togg’a da batarya sağlayan Çinli Farasis’in ise 2023 yılındaki üretim hacmi toplamda18 GWh, pazar payı ise yüzde 3 olarak gerçekleşti.

Haberin Devamı

1 GWH ÜRETİM 20 BİN ARACI BESLİYOR

Elektrikli araçlara pil tedarik eden şirketler toplam üretim değerlerini gigawattsaat (GWh) cinsinden ölçerken, tek bir GWh toplamda bir milyon kilowatsaate (kWh) denk geliyor. kWh birimi, son yıllarda elektrikli araçların batarya kapasitelerini anlatmak için sıklıkla kullanıllıyor. Ortalama bir bir bataryalı elektrikli araçta 50 kWh’lik batarya kapasitesi bulunduğu düşünüldü-ğünde 1 GWh değerindeki piller yaklaşık 20 bin elektrikli aracı besleye-biliyor. Bu arada 50 kWh batarya kapasitesine sahip bir elektrikli otomobil toplamda 250-300 km’lik sürüş menzili sağlıyor.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!