“Tren İstanbul’dan kalkıp Selanik’e mi gidiyor, yoksa Selanik’ten kalkıp İstanbul’a mı gidiyor?” Türk ve Yunanlı yetkililerin bu basit soru üzerine anlaşamaması, İskeçe’deki bir öğrencinin aylarca kitapsız kalmasına sebep olabiliyordu! Tarih Vakfı, ‘Lozan’dan Günümüze Batı Trakya Azınlık Okulları’ üzerine yaptığı araştırmayla bu okulların bilinmeyenlerini irdeledi. Dört yıllık çalışma, aynı isimle kitaplaştı.
#Tarih VakfıTürkiye’de 24 azınlık okulu ayakta kalmaya çalışıyor. En çarpıcı örneklerden biri Büyükada’daki Rum İlkokulu. Bir zamanlar onlarca öğrencinin bahçesinde koşuşturup oynadığı okulda bugün sadece üç öğrenci var. Türkiye’deki azınlık okullarının temsilcileri Hürriyet’e konuştu.
#Azınlık OkullarıOrtaokul 8. sınıfta okuyan yaklaşık 1 milyon 287 bin öğrenci, 26-27 Kasım’daki Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavında iyi bir liseye girmek için ter dökmeye hazırlanırken, özel okullarla ilgili belirsizlikler netleşmedi. Özel okulların geçen yılki gibi mi yoksa bu yıl farklı kriterlere göre mi öğrenci kabul edeceği henüz bilinmiyor. Çünkü, özel okulların önerilerine bakanlık henüz yanıt vermedi. Ancak, özellikle yüksek puanlı özel okulların farklı derslere göre öğrenci alma hazırlıklarında olduğu duyumları var.
26-27 Kasım’da Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG) yapılacak. Ancak özel okulların nasıl öğrenci alacağı henüz belli değil. Bazı kolejler puan hesaplarken dikkate aldıkları ders sayısını arttırmayı planlıyor. Bazıları ise altı ders ve başarı ortalamasıyla oluşan YEP’le öğrenci almayı düşünüyor. Milli Eğitim Bakanlığı’ndan henüz karar çıkmadı.
ÇANAKKALE’nin Gökçeada İlçesi’ne bağlı Zeytinli Köyü’nde, Milli Eğitim Bakanlığı’nın izni ile 49 yıl sonra 2013- 2014 eğitim öğretim yılında açılan Özel Gökçeada Rum İlkokulu’nda (Aya Todori İlk Mektebi), 2014- 2015 eğitim öğretim yılının ilk ders zili bu sabah çaldı. İlk yılında 4 öğrenciyle eğitim- öğretime başlayan okulda bu yıl öğrenci sayısı 2’ye düştü.
#ÇanakkaleOrtaokul son sınıf öğrencileri, bu yıl ilk kez düzenlenen Merkezi Sistem Ortak Sınavı’nda ter döktüler; din, Türkçe ve matematik sorularını yanıtladılar. Hürriyet için soruları değerlendiren uzmanlara göre, Türkçe ve matematik soruları her küçüğün yapabileceği düzeyde, din kültürü soruları ise hayli zorlayıcıydı...
#TürkçeDemokratikleşme paketiyle farklı dil ve lehçelerde özel okul açılabilmesi kararı, bu özel okulların hangi statüde olacağını gündeme getirdi. Türkiye Özel Okullar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Gülan, ”Yabancı okullar ve bir kısım Türk özel okullarında, bazı derslerin öğretimi yabancı dille yapılıyor. Bu ilkokul ve ortaokul bölümlerinde değil, sadece lise bölümünde yapılabiliyor. Kararda yapılan tanım, azınlık okulu tanımına giriyor. Yabancı dil ve lehçelerde yapılan eğitim azınlık okullarında yapılan eğitimle açıklanabilir. Doğru adres özel okullar değil” dedi.
Tarih Vakfı'nın Ekim 2011-Mayıs 2013 arasında Global Dialogue mali desteğiyle yürüttüğü "Geçmişten Günümüze Azınlık Okulları: Sorunlar ve Çözümler" raporu açıklandı. Raporda 1894'te Osmanlı Devleti bünyesinde 6 bin 437 gayrimüslim okulu bulunduğu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında 23 azınlık okulunun öğretime devam ettiği belirtildi.