Güncelleme Tarihi:
Bu yıl ilk kez yapılan Merkezi Sistem Ortak Sınavı’nda din soruları öğrencileri zorladı, Türkçe ve matematik yüzlerini güldürdü. Uzmanlar, Türkçe ve matematik testlerini her okulda onlarca çocuğun tam yapabileceğini belirtirken, din kültürü sorularının ise eleyeci olduğunu vurguladı. Soruları Hürriyet için değerlendiren eğitimciler, “Sorular 8. sınıf programına uygun, bilgi, kavrama, analiz düzeyinde becerileri ölçecek nitelikte. Anlam bilgisi sağlam, bilgi transferi yapabilen, yorum gücü yüksek öğrencilerin cevaplayacağı özellikte sorulardan oluşan bir sınav” dedi. Uzmanlar, bu yıl ilk kez dilbilgisi sorularının fazla olduğunu vurguladı. Bahçeşehir Koleji eğitim uzmanlarının her üç dalla ilgili değerlendirmeleri şöyle:
FRAKTAL SORUSU ZORLADI
Matematik: Müfredat dışı soru yok. Histogram sorusu gelmedi. Nisan 2014’te yapılacak sınavda gelme ihtimali var. Matematik soruları içerisindeki ‘Fraktal’ sorusunun cevap şıklarında 3 doğru cevap tespit edildi. Ayrıca içerisinde ‘karton’ ifadesi bulunan sorunun da iki farklı cevabının olabileceği yönünde yorumlar alındı. Kartonun ön yüzü düşünüldüğünde cevap 6, arka ve ön olmak üzere iki yüzü de düşünüldüğünde 12 cevabına ulaşılıyor. Soruyla ilgili öğrencilerimizden aldığımız yorum, soru kökünde kesinlik olmadığıdır. Geçen yılki sınava göre bu sınav daha erken yapıldığı için daha az konular içeriyor. Bu nedenle birçok tam net yapabilen öğrencinin olabileceğini düşünüyoruz.”
PARAGRAFLAR KISALDI
Türkçe : Türkçe sınavında sözcükte, cümlede anlam, paragrafta anlam, yazım, noktalama ve MEB tarafından kazanımları özellikle belirtilen fiilimsi ile cümlenin ögeleri konularına yer verilmiş. 20 Türkçe sorusunda 13 okuma ve anlama, 5 dil bilgisi, 2 yazım ve noktalama sorusu bulunuyor. Paragraf sorularının, özellikle önceki sistemin son yıllardaki sorularıyla karşılaştırıldığında, uzunluğunun azalması tüm öğrenciler için bir avantaj sağladı. Ayrıca sınav süresinde bir soruya 2 dakika süre ayrılabilmesi öğrenciler için yine kolaylık sağladı.
HAC VE UMRE ZORDU
Dİn Kültürü ve Ahlak Bİlgİsİ: Sorular MEB’in Merkezi Sistem Ortak Sınavı için belirlediği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmış. Önceki sınav sisteminde de kullanılan yapılandırıcı yaklaşıma uygun. Öğrencilerimizden, okuduğunu yorumlama ve bilgiyi sorgulamaya dayanan sorular da olduğu bilgisi aldık. Hac ve umre ibadeti ile ilgili olan 8’inci soru, sorular arasında ayırt edici olarak belirlenebilir.
İŞTE ZORLAYAN DİN SORUSU
Kimsesiz ve yaşlı bir kadın olan Fatma Hanım, kendisine yardımcı olanlara “Beytullah’a yüz sür evladım!” diye dua ederdi. Fatma Hanım, bu duasıyla aşağıdakilerden hangisini kastetmiş olabilir?
A) Allah kazancını bereketlendirsin!
B) Allah yüzünü ak çıkartsın, utandırmasın!
C) Allah hacca gitmeyi nasip etsin!
D) Allah seni cennette Peygamberimiz’e komşu etsin.
GÖZDE LİSELERE YIĞILMA OLABİLİR
Uğur Dershaneleri uzmanları Türkçe testi için şu değerlendirmede bulundu: “Müfredata uygun. Senaryolaştırma, grafik, resim gibi unsurlar yapılandırmacı eğitimin bir parçası olan ve aynı ortak metne sorulara yer verilmemiş. Ayırt edici, zor diye nitelenebilecek bir soru olmadığı için soruların tamamını doğru yapan öğrenci sayısı çok fazla olacak. Bunun için de Robert Koleji, Galatasaray Lisesi gibi liseler için yarışan öğrenciler için ayırt edici olmayacaktır. Üst grup öğrencilerin liselere yerleştirilmesinde yığılmaya neden olabilir.”
ZOR DİN SORULARI AZINLIKLARA YARAR
Din kültürü dersinin sorularının zorluğu azınlık okullarının öğrencilerinin işine yarayacak. Bu ders kolay olsaydı azınlık okulu öğrencilerinin yaklaşık 10 puan kaybı olacaktı. Azınlık okulu yöneticileri, öğrencilerin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi sınavına girmediklerini belirterek, “Azınlık okuyanların puanlama hesaplaması yapılırken 5 teDİN kültürü dersinin sorularının zorluğu azınlık okullarının öğrencilerinin işine yarayacak. Bu ders kolay olsaydı azınlık okulu öğrencilerinin yaklaşık 10 puan kaybı olacaktı. Azınlık okulu yöneticileri, öğrencilerin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi sınavına girmediklerini belirterek, “Azınlık okuyanların puanlama hesaplaması yapılırken 5 teste girdikleri için 6 yerine puanları 5’e bölünecek” dedi.ste girdikleri için 6 yerine puanları 5’e bölünecek” dedi.
2. DÖNEM SINAVLARI NİSANDA
Ortaokul öğrencileri, ikinci dönem ise 28-29 Nisan tarihlerinde aynı derslerden sınava girecek. Telafi sınavları da 10-11 Mayıs’ta uygulanacak. Ortak sınavlarda alınan puanlar yılsonu başarı puanı hesaplamasına dahil edilecek.
PUANLAMA
Ağırlıklandırılmış puanların hesaplanmasında Türkçe, matematik, fen ve teknoloji dersleri için 4, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük, yabancı dil ve din kültürü ve ahlâk bilgisi için 2 katsayısı o dersin puanı ile çarpılarak her bir dersin ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı hesaplanacak. Puanlama 700 tam üzerinden yapılacak. Ortaöğretime yerleştirmeye esas puan hesaplamasında, öğrencilerin 6, 7 ve 8’inci sınıf yılsonu başarı puanları ile 8’inci sınıf ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı toplanacak, elde edilen toplam ikiye bölünerek merkezi sistemle öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirmeye esas puan hesaplamasında kullanılacak. Puanlama 500 tam puan üzerinden yapılacak.
Bugün fen ve yabancı dil sınavları yapılacak
8’inci sınıfta okuyan 1 milyon 290 bin öğrenci, iyi bir liseye geçmek için, dün ilk kez yapılan Merkezi Sistem Ortak Sınavı’na girdi. 3 oturumda düzenlenen sınavda öğrenciler Türkçe, matematik ve din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinden, her oturumda verilen 40’ar dakikada, 20’şer soruya yanıt verdiler. Özel eğitim öğrencilerine ise 15 dakika ek süre tanındı. Her sınav arasında öğrenciler 30 dakika dinlendi. Merkezi Ortak Sınavı’nda bugün öğrenciler fen ve teknoloji, inkılap tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil sınavlarında ter dökecekler. Bu sınavlara katılamayanlar 14-15 Aralık’ta mazeret sınavına girebilecek. Mazeret sınavları da her gün 3 olmak üzere 6 oturum halinde Bakanlık tarafından belirlenecek okullarda düzenlenecek. İlk dönem sınav sonuçları ocak, ikinci dönem sonuçları ise haziran ayında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından e-okul üzerinden yayımlanacak.