SunExpress işe tatil bölgelerine uçuşlarla başladı. Frankfurt ve Antalya’yı ana üs olarak seçti. Çok kısa sürede “En iyi Tatil Havayolu” unvanını birçok değerlendirme kuruluşundan aldı. Ama sonra kabına sığmadı. İzmir ve Ankara’yı da üs yaptı. İstanbul’a hiç uçmadı ama pazar payını hızla büyüttü. THY ile Alman Lufthansa ortaklığı olan şirket ülkeler arasında zaman zaman oluşan gerilimlerden etkilenmedi. Profesyonel yöneticiler SunExpress’i hep konumunda korudular.
#SunexpressSipariş vermekte geciken havayollarının büyüme hızları da düşecek. Havayolu uçağı üreten Boeing, Airbus Embraer gibi şirketler bazı modeller için ancak 2027-2028 tarihlerine rezervasyon yapabiliyorlar. Bazı modeller için fabrika tezgahları 2037’ye kadar dolmaya başladı
#Havayolu ŞirketleriYapılan anketlerde uçak yolcularının yüzde 100’ü sınırlı kotalarda olsa da uçakta internetin ücretsiz olmasını istiyor. Fiyatların dolar bazında yükselmesi değişik ülke havayollarında sıkıntı yaratıyor. Yolcuların büyük kısmı çok hızlı ve uzun süreli internet hizmeti yerine belli kotalarda kesintisiz ama ücretsiz internetin havayolunun rekabetinde önemli olduğunu vurguluyorlar.
#UçakTAV Havalimanları Holding CEO’su Serkan Kaptan Riga Havacılık Forumu’nda gelecek 20 yılda gökyüzünün nasıl kalabalıklaşacağını, havalimanlarının nasıl büyüyeceğini ve çok fazla personele ihtiyaç olacağını anlattı. Kaptan, havacılığın her dalının gelecekte de en cazip mesleklerden olacağını söyledi.
#TAV HavalimanlarıBöyle bir kâr hiç görülmedi. Pandemi tam bitmeden hızlı toparlanma THY’yi rekora koşturdu. Açıkladığı kâr bugün Avrupalı hatta bazı Amerikan havayollarını bile kıskandırdı. Uçak fabrikalarının pandemi dönemindeki sorunları nedeniyle yeterli uçak verememesi, Avrupa havalimanlarında yaşanan kargaşalar olmasa THY belki de bu yılın ilk altı ayının kârını 900 milyon doların üzerine taşıyacaktı.
#Türk Hava YollarıHavalimanı otoriteleri sanki pandemi bitmiş gibi davranıyor. Hijyen şartlarının peşini bıraktılar. Çok yoğun olan havalimanlarında insanlar burun buruna dolaşıyor. Sosyal mesafe tümüyle unutuldu. Sadece yerlerdeki işaretler kaldı. Uçaklarda ise havayolu şirketleri maske zorunluluğu kalktıktan sonra işi gevşetti. Dezenfektan işlemleri savsaklanmaya başladı. Oysa COVID-19’un son varyantlarında bulaşıcılık doruğa çıktı.
#MaskeBoeing’in orta kapasite, dar gövdeli tek koridorlu yeni nesil uçağı 737 MAX sipariş rekorları kırıyor. Başına gelmedik kalmayan uçaktaki tüm hatalar giderildi. Ve belki de artık dünyanın en güvenilir uçaklarından biri oldu. Çünkü havacılık otoriteleri tarafından yüzlerce defa denetlendi. En ufak bir imalat ya da yazılım hatasının gözden kaçmadığı sanılıyor.
#737 MAXBaşkan Prof. Dr. Ahmet Bolat Türk Hava Yolları’nda büyük değişime başladı. Çalışanlardan filo yapısına, Anadolujet’ten ikrama kadar her şeye el atmış. Yakın gelecekte yolcunun memnuniyet ve konforunda büyük gelişmeleri gözleyeceğiz. Liyakatlı, şirketine bağlı en ufak bir olayda kırılmayan, küsmeyen, insanlarla daha başarılı bir yapı ortaya çıkacak. Yani aidiyet duygusunun önemi öne çıkacak.
#THYTHY-Lufthansa ortak şirketi SunExpress çok başarılı bir operasyon sunuyor. Türk-Alman ilişkilerinde zaman zaman meydana gelen inişli çıkışlı ilişkilerden her zaman korunmuş bir havayolu. Anadolu içinde ve Avrupa arasında ağırlıklı bir hava köprüsü oluşturdu ve çapraz uçuşlar için en iyi olanakları sundu. Şirket geçen yılı ise 75 milyon Euro kâr ile kapattı.
#SunexpressÖzellikle yurtdışında internet üzerinden uçak bileti satan çok sayıda e-acente var. Bunların büyük kısmı ne yazık ki dolandırıcı. Size çok ucuz uçak bileti fiyatları öneriyorlar. Kartınızla ödemeyi yaptığınızda, üzerine devlet vergileri geldi diyerek neredeyse iki katı para çekiyorlar. Bir nedenle bileti iade edeceğinizi söylerseniz, artık aylarca onlara ulaşamıyorsunuz. Ve yapacağınız hiçbir şey yok.
#AcentaBoeing’in eski baş test pilotuna, 2018 ve 2019 yıllarındaki uçak kazalarında toplam 346 kişinin ölümüne neden olan 737 Max modelinin uçuş kontrolleriyle ilgili federal yetkilileri yanılttığı iddiasıyla dava açıldı.
#BoeingBirbiri ardına ölümlü kazalar yapmış bir uçağın benzerlerine binerken elbette insanlar tedirgin olurlar. Ama uçağın başına gelenler Boeing’i bana göre daha da güçlendirdi. Dikkatleri çok daha fazla yoğunlaştı. 737 MAX’in adının değiştirilmesi de düşünüldü. Ama sonra vazgeçildi. Tek koridorlu uçakların pandemide şanslarının parladığı bir dönemde MAX’lerin devreye girebilmeleri belki de bir şans oldu.
#737 MAXTürk Hava Yolları (THY), uçuş emniyeti gerekçesiyle iki yılı aşkın süredir yerde olan Boeing 737 MAX tipi uçaklarıyla test uçuşlarına başladı. Uçuşa elverişlilik koşulları sağlanan filodaki ’MAX’lerden TC-LCE tescilli THY uçağı bir saatlik test uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi.
#THYUlaştırma ve Altyapı Bakanlığı, uçuş emniyeti gerekçesiyle uçuşlarını durdurulmasının kararını aldığı ve iki yıldır park halinde bekletilen Boeing 737 MAX 8 tipi uçaklar yeniden seferlere başlıyor. Türk Hava Yolları Nisan ayı itibariyle iki uçağı seferlere başlayacak.
#THYAjansların son dakika olarak geçtiği habere göre Endonezya'nın başkenti Cakarta'dan havalanan Sriwijaya'ya ait bir yolcu uçağı radardan kayboldu. Uçakta mürettebatla birlikte 62 kişi olduğu bildirildi. Endonezya’da irtibatın kesildiği yolcu uçağının denize düştüğü açıklandı. CNN TÜRK'e konuşan Endonezya Büyükelçisi Mahmut Erol Kılıç, düşen uçakta Türk yolcunun bulunmadığını duyurdu.
#ENDONEZYATam 20 aydır yerde bekleyen Boeing 737 MAX uçakları uçuşa hazır hale geldi. Değişik ülkelerdeki uçaklarda gerekli işlemler yapılacak. Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi (FAA) güvenli uçuş için onay verdi. Daha az yakıt ve daha fazla yolcu taşıyacak olan tek koridorlu uçaklar gökyüzü için artık gün sayıyor. Pilotlar kısa bir eğitimden sonra kokpitteki yerlerini alacaklar.
#YAZARBoeing’in 737 MAX uçaklarındaki hatalar bulundu. İki kazada 346 kişi bu uçaklarda hayatlarını kaybetmişti. Uçakların yeniden uçabilirlik sertifikası alabilmeleri için kısa adı FAA olan Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi ile ciddi bir yol alındı. Böyle giderse yerde hazır bekleyen yüzlerce 737 MAX uçağı yılbaşından önce ya da biraz sonra havalanabilecek. Ama korona vurgunu yemiş havayolları bu uçakları nasıl devreye alacak. Bu soru cevabını arıyor…
#YAZAR