Erkan Çelebi: Maliye artık taşıt pulunu da tanıyor

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

Maliye, Motorlu Taşıt Vergisi'nin ödendiğine dair istenen belgelere banka makbuzunun yanı sıra, taşıt pullarını da ekledi. Bunun sonucunda, otomobili satarken ya da araç muayene işlemi yaptırılırken, banka makbuzu ibraz edilemediği için, daha önce ödenen verginin faiziyle birlikte yeniden tahsil edilmesi önlenebilecek.

OTOMOBİL satarken ya da araç muayene işlemi yaptırırken, Motorlu Taşıt Vergisi'nin ödendiğine dair banka makbuzunun yanı sıra artık, taşıt pulları da geçerli olacak. Böylece, banka makbuzu ibraz edilemediği için, daha önce ödenen verginin faiziyle birlikte yeniden tahsil edilmesi önlenecek.

Oysa, daha önce araç sahipleri, ödedikleri halde kayıtlara geçmeyen verginin makbuzunu kaybettikleri taktirde, aynı vergiyi iki kere ödemek zorunda kalıyordu. Üstelik ikinci vergi aylık yüzde 15 faiziyle tahsil ediliyordu. Aksi taktirde, araç satılamıyor, muayene işlemleri de yapılamıyordu. Şimdi ise makbuz kaybedilse dahi, taşıt pulları vergi dairelerince bir dilekçeyle alınarak, bankadan ödendiğine dair bilgi isteniyor. Bankadan gelen bilgi doğrultusunda araç sahibinin işlemi yapılarak, çifte vergilendirmenin önüne geçilebiliyor.

6 MİLYON 30 MİLYON OLDU

Okuyucularımızdan Salim Dizi de, daha önce ödediği 6 milyon liralık Motorlu Taşıt Vergisi'ni makbuz ibra edemediği için cezasıyla birlikte 30 milyon lira olarak yeniden ödemek zorunda kaldı. Dizi, aracının fenni muayenesi için gittiginde, kendisinden Motorlu Taşıt Vergileri'nin tamamının ödendiğine dair belge istendi. Maliye kayıtlarında ise Dizi'nin daha önce bankaya yatırdığı Motorlu Taşıt Vergisi'nin Maliye kayıtlarına geçmediği ortaya çıktı. Bunun üzerine kendisinden 6 milyon liralık verginin ödendiğine dair banka makbuzunu ibra etmesi istendi. Ancak, Dizi saklamadığı için makbuzu gösteremedi. Sakladığı taşıt pulu ise geçerli sayılmadığı için daha önce ödediği vergiyi bu kez faiziyle yeniden ödemek zorunda kaldı.

Arkadaşımız Zeliha Aslan, Dizi'nin şikayetiyle ilgili olarak İstanbul Defterdarı Kadir Boy'la görüştü. Defterdar Kadir Boy, sorunun bankaların bilgileri vergi dairelerine geç ulaştırmalarından kaynaklandığına dikkat çekerek, ‘‘Motorlu Taşıtlar Kanunu'nun 13/d maddesine göre, vergisi ödenmemiş taşıtlara ait fenni muayene yapılamıyor. Bu nedenle mükelleflerimizin araçlarının fenni muayenelerini yaptırabilmeleri için Motorlu Taşıtlar Vergisi borcunun olmadığına dair vergi dairesinden ilişik kesme belgesi alıp, muayene komisyonlarına ibraz etmeleri gerekiyor’’ dedi.

PUL GEÇERLİ

Nakil Vasıtaları Vergi Dairesi'ne bu belgeyi almak için müracaat eden mükelleflerin aslında vergilerini zamanında ödedikleri halde bankalar tarafından tahsil alındılarının vergi dairesi kayıtlarına intikal etmemesi nedeniyle bilgisayarda borçlu görünebildiklerine de dikkat çeken Boy, ‘‘Bu durum, mükelleflerimizin doğal olarak şikayetlerine yol açıyor. İstanbul Defterdarlığı olarak bu şikayetleri en aza indirebilmek amacıyla birikmiş makbuzların süratle bilgisayara kaydedilebilmesi için mevcutlara ek olarak 125 memur daha görevlendirdik. Tüm makbuzlar kayda geçtiğinde mükelleflerimizin şikayetleri en aza inecek’’ diye konuştu.

Bu süreçte kayıtlarda borçlu göründüğü halde makbuz ibraz edemeyen ancak, taşıt pulunu ibraz eden mükelleflerin de başvurularının göz önüne alınacağını söyleyen Boy, ‘‘Artık, vergi daireleri bu taşğıt pullarını bir dilekçe ekinde alıyor. Ardından yazılı olarak bankadan bilgi istiyor ve gelen yanıta göre de işlem yapıyor.’’ dedi.

Filtre taktırdı

araç garantisi bitti

ÜRETİCİ ve ithalatçı firmalar yetkili servis dışında ürüne herhangi bir müdahale yapıldığı ya da orjinal olmayan yedek parça takıldığı takdirde ürünü garanti kapsamından çıkarıyorlar. Doğuş Otomotiv de, Valkswagen marka araçların triger kayışları için verdiği 90 bin kilometre garantisini, araca dışarıdan müdahale edildiği ve orjinal yedek parça kullanılmadığı gerekçesiyle uygulamadı.

Okuyucularımızdan Ayhan Geyik'in Valkswagen marka otomobili, triger kayışının kopması sonucu ağır hasar aldı. Otomobilini yetkili servise götüren Geyik'e, kazaya servisin onayı olmadan takılan hava filtresinin neden olduğu söylenerek aracının iyi niyet garantisi kapsamında onarılamayacağı söylendi. Konuyla ilgili olarak Doğuş Otomotiv Müşteri İlişkileri Sorumlusu Sena Erten'le görüştük. Erten ‘‘Üretici firma olan Valkswagen, araçlara bir yıl garanti veriyor. Geyik'in aracı zaten yıl olarak garanti kapsamı dışında ve müşterimiz tarafından ikinci el olarak satın alınmış. İyi niyet garantisi adı verilen uygulama tamamen isteğe bağlı. Uygulamanın herhangi bir yasal zorunluluğu yok. Yetkili olmayan servislerde müdahale gören veya orjinal olmayan yedek parça kullanan araçlar garanti kapsamı dışında kalıyor. Geyik'in hava filtresinin orjinal olmayan ve standart dışı bir hava filtresi olduğu müşterimiz tarafından da onaylandı. Bu nedenle teknik olarak, bunun araçtaki arızaya neden olup olmayacağına bakılmaksızın araca iyi niyet garantisi uygulanamaz’’ dedi.

Raftaki ürünü eline

alınca bedelini ödedi

Okuyucularımızdan Hakan Kutluata Carrefour Alış-veriş Merkezi'ndeki Pozitif Parafarmacia mağazasında reyonlardaki ürünleri incelerken poşet içindeki bir ürünü eline alarak inceledi. Hemen mağaza görevlisi gelerek o ürünü eline aldığı için fiyatını ödemesi gerektiğini söyledi. Kutluata itiraz etti. Ancak görevli, ürünün çok dikkatli tutulması gerektiğini, poşet sıkıştırıldığında bir daha kullanılamayacağını belirterek ücretini ödemesi konusunda ısrar etti. Konuyla ilgili olarak Pozitif Parafarmacia Genel Müdür Yardımcısı Hakan Alptekin'le görüştük. Alptekin, ürünün çeşitli kas tedavilerinde termofor amacıyla kullanılan, kimyasal reaksiyon sonucunda ısınan sıcak kompresör olduğunu belirterek ‘‘Poşet şeklindeki bu ürün iki el arasında kuvvetlice sıkıştırıldığında poşetin içinderi kanal patlayarak kimyasal reaksiyon oluşturuyor. Poşet kanallarını patlatan basınç, kuvvet sonucunda oluşuyor. Patlatmak o kadar kolay değil. Ürünün üzerinde de uyarı yazısı bulunduğıu için reyonda ayrı bir uyarı yapma gereği duymamıştuk. Bu olaydan sonra reyona da uyarı yazısı koyacağız’’ dedi.

Takasbank komisyonu müşteriden alınıyor

İş Bankası, Takasbank'a ödenen komisyon ücretini artık müşterilerinden alıyor. Banka, Takasbank'a ödediği komisyon ücretinin müşterilerden tahsil ettiği toplam komisyon tutarına yaklaşması nedeniyle bu kararı aldı.

Okuyucularımızdan Oğuzhan Kazım Eryılmaz, TEB'in halka arzı için İş Bankası'na başvurdu. Hesabına kaydedilen hisse senetlerinin miktarından daha fazla para yatıran Eryılmaz, bakiyeyi çekmek için Bankaya başvurdu. Ancak hesabından İş Bankası tarafından Takasbank saklama ücreti adı altında 6 milyon 300 bin lira tahsil edildiğini gördü. İş Bankası yetkilileriyle görüştük. Yetkililer ‘‘Takasbank, saklamakta olduğu hisse senetleri ile ilgili olarak banka ve aracı kurumlardan, müşteri ismine saklama işlem bakım ücreti, saklama komisyonu, temettü tahsil komisyonu, bedelsiz hisse tahsil komisyonu adları altında komisyonlar tahsil ediyor. Takasbank tarafından hesap başına 6 ve 2 dolar tutarındaki müşteri ismine saklama komisyonlarını talep edene kadar, biz Takasbank'a ödediğimiz komisyonları müşterilerimizin hesabına yansıtmadık. Ancak, müşteri ismine saklama komisyonlarının ödenmeye başlanması ve Takasbank'a ödenen komisyon tutarının müşterilerimizden tahsil edilen toplam işlem komisyonu seviyesine yaklaşması üzerine, kaçınılmaz olarak müşterilerimizdenden saklama ücreti alınmasına karar verdik’’ dedi.

Yazarın Tüm Yazıları