AMERİKA’nın en büyük uluslararası markası nedir? Coca Cola mı, McDonald’s mı? Bilemediniz... En büyük Amerikan markası New York’tur. Ve bu şehrin çok basit bir simgesi var: Elma!
Uluslararası planda öne çıkan Türkiye’nin marka kenti hangisi? Bu soruya İstanbul diye cevap verenler yanılıyor. İstanbul’u çok seviyoruz, Anadolu gözünü İstanbul’a dikmiş. Ancak bizim kafamızdaki algı ile yurtdışındaki imaj örtüşmüyor. İstanbul’un marka değerini, bu kente gelen turist sayısı ele veriyor. Çıtayı yükseğe koymalıyız. İstanbul’a geçen yıl gelen yabancı ziyaretçi sayısını (3.5 milyon) Paris’e giden 45 milyon kişiyle karşılaştırmalıyız.
Bu rakamlar bize İstanbul’un muhteşem potansiyelini yeterince kullanamadığı gösteriyor. Bazen büyük bir kongre, bazen dev bir futbol maçı İstanbul’un yetersizliklerini kafamıza vuruyor. Bu kentte hálá 10 bin kişilik kongre yapılacak bir merkez olmadığı için bu çaptaki işler için çadır kuruyoruz.
* * *
Bugün Türkiye’nin uluslararası marka olmuş tek kenti Antalya. Rusların çok seyredilen ‘Biri Bizi Gözetliyor’ tarzı programının çekimi Antalya’da yapılıyor. Antalya Valisi Alaaddin Yüksel, Moskova’da Cumhurbaşkanı protokolüyle ağırlanıyor.
Almanlar en çok seyredilen TV programlarını Aspendos’tan yayınlıyorlar. Neden Harbiye Açıkhava Tiyatrosu’nda değil de Aspendos’ta? İstanbul’u marka yapma projesine kolları sıvarken soracağımız sorulardan biri de bu.
Rusya’da İstanbul imajını Laleli mahvetti. Laleli, İstanbul’un sınıfını düşürdü. İstanbul bugün alışverişte keşfedilmeyi bekleyen küçük butikleri, özgün takı tasarımcıları, kadın ve erkek giyimindeki üstün kalite fiyat ilişkisi ile Milano ve Paris’le yarışabilecek bir şehir; ama kıstasımız Laleli olursa biz ancak Türkmenistan’daki Çöl Pazarı’nı geçtik diye övünebiliriz.
* * *
Türkiye imajının düzelmesi için İstanbul markasını başarmak zorundayız. İstanbul’u ne Marmara’daki bir adaya dikilecek Fatih Heykeli, ne de İlhan Koman’ın olağanüstü bir eser olan Akdeniz Heykeli kurtarabilir. Akdeniz Heykeli’nin büyük boyda bir kopyasının yapılması fikrini desteklerim; ama bunlar ‘kozmetik’ öneriler. Fatih Heykeli kuşkusuz her Türk’ün gururunu okşayacaktır; ancak iletişim stratejistlerinin Fatih’in tek simge olarak kullanılmasına haklı olarak karşı çıkacaklarına emin olabilirsiniz.
İstanbul’u kurtaracak olan, ortak bilinç oluşmasıdır. Öncelikle İstanbul imajının yerlerde süründüğünü kabul edeceğiz ve bu işi kotaracak bir yapı oluşturacağız. Uzağa gitmeye de gerek yok. Antalya markasının valisiyle, belediyesiyle, sivil toplumuyla, meslek örgütleriyle, jandarma komutanlığıyla, işadamlarıyla, turizmcileriyle, nasıl bir koordinasyon içinde oluştuğunu izlemek yeter. Antalya bu güçlü birlikteliği nasıl yapmışsa, Türkiye’nin diğer şehirleri onu örnek alsın, yeter.