Paylaş
Körfez'de ihale kavgası
Radikal'ın dünkü 'Körfez'i Kokutan İhale' başlıklı haberini okurken, Başbakan, bakanlar ve parti liderlerine gönderilen 289 sayfalık bir ihale dosyası elimize ulaştı. Kapağında ‘‘İzmit Körfez Geçişi Projesi ihalesi ile ilgili usul ve esasa ilişkin hukuka aykırılıkları ortaya koyan bilgi, belge ve kanıtlar’’ yazıyordu. İmzalar ise; Manş Tüneli gibi dünyanın en önemli projesini gerçekleştiren, ünlü Normandiya Köprüsü'nü yapan dünyaca ünlü Fransız Bouygues ile Ali Haydar Veziroğlu'nun VİNSAN Konsorsiyumu'na aitti.
Veziroğlu, davalar sürerken Bayındırlık Bakanı Yaşar Topçu'nun ihaleyi yargıdan kaçırarak alelacele temel atmak istediğini söylüyordu. ‘‘Bu ihale benim hakkımdır’’ diyordu.
İzmit Körfez geçişiyle ilgili 1995 yılında Erman Şahin'in bakanlığı döneminde yapılan ilk ihaleyi VİNSAN kazanmıştı. Ancak, diğerlerinin 'tahkim' koşuluna uymamaları nedeniyle Başbakanlık ihaleyi iptal etmişti. İkinci ihaleyi ise ENKA kazanırken, VİNSAN üçüncü ilan edilmişti.
Veziroğlu ile konuşuyoruz:
- Konuyu bugün niye gündeme getiriyorsunuz?
- Yargıya intikal etmiş olması nedeniyle hiçbir açıklamada bulunmak istemedim. Ancak, sayın bakanın haksız, usulsüz, hukuk dışı ve pervasız girişimleri nedeniyle bugünden itibaren kamuoyunun gündemine taşıyacağım.
YARGIYA BASKI
- Hangi bakan?
- Bayındırlık ve İskân Bakanı Yaşar Topçu... Bakanın yargı ve konu ile ilgili bürokrasi üzerinde büyük baskı kurduğunu biliyorum. Bakanlık, İdare Mahkemeleri'nin istediği bilgi ve belgeleri bu mahkemelere vermiyor. Örneğin; Ankara 4. İdare Mahkemesi'nden, ihale tarihinden itibaren konsorsiyumların tüm belge ve bilgileri istendi, maalesef Karayolları tarafından verilmedi. Sayıştay'a vize için bilgi ve belgeler eksik ve içi boş taslak verilmiştir.
- Ne gibi?..
- Davalar devam ederken Topçu, Danıştay 1. Daire Başkanlığı'ndan içi boş ve ekleri olmayan, kredisi temin edilmemiş bir taslak sözleşme ile 'vize' almak istiyor. Yangından mal kaçırırcasına, yargı nezdinde baskı ile dosya takipçiliği yapıyor. Amacı vize alıp, projenin inşaat temelini atmak ve böylece projeyi geriye dönüşü imkânsız hale getirmektir.
- İtirazınızı neyle gerekçelendiriyorsunuz?
- Bu projede verilen teklifler teknik olarak birbirlerinden çok farklı olup, ayrı teknolojilere sahip bulunmaktadır. Bu nedenle inşaata başlandıktan sonraki bir zamanda, işin el değiştirerek başka bir firmaya devredilmesi halinde, o güne kadar gerçekleştirilen çalışmaların iptal edilip, yapılan imalatların yıkılarak yeniden yapılması gerekmektedir. Bu ise, hesapladığımız 1 milyar 911 milyon dolar (501 trilyon TL) ilave olarak devlete ve kamuya önemli ölçüde zararlar getirecektir. Daha doğrusu 501 trilyon liralık zarar katmerleşecektir.
DİĞER ORTAKLAR DA YARGIDA
- Sizden başka ihaleye katılanlar, sizin gibi yargıya başvurdular mı?
- Evet... Ama bakan, diğer konsorsiyum İBKO'un yerli ortakları olan Doğuş ve Tekfen'i zorlayarak davalardan vazgeçirdi. Ancak yabancı ortakları olayın peşini bırakmayarak davayı ısrarla sürdürüyorlar. Çünkü onlar da bizim gibi İdari Mahkeme'de dava açtılar.
- ENKA ile VİNSAN arasındaki fark nedir?
- Bugünkü kurla 501 trilyonu içeren tablo şudur: Biz tüpgeçidi otoyollarla yapıyoruz, işletiyoruz, ENKA'dan 5 yıl önce teslim ediyoruz. Bu teslimattan ötürü devlete 1 milyar 260 milyon dolar fark ediyor. Diğer tarafta işletme süresince ENKA, geçiş ücretlerinden ortalama 11 dolar almak istiyor. Bizim teklifimiz ise 9 dolardır. Biz vatandaştan ENKA'ya göre 651 milyon dolar daha az istiyoruz.
GÖRÜLMEMİŞ SOYGUN
- Siz aynı zamanda Barış Partisi'ni kurdunuz, siyasi mücadele de yapıyorsunuz. Neden bu savaşımı açtınız?
- Siyaseti karıştırmayın. ENKA, Yılmaz hükümeti döneminde 4 milyar dolarlık iş almıştır. Çok dağılmış, bu projeyi zamanında bitiremeyecektir. Ama idare zoraki her şeyi hiçe sayarak işi ENKA'ya vermek istemektedir. Bugün memurlar ayaktadır. Hükümet, yüzde 20'den fazla zam verememektedir. O, 501 trilyon bir kaynaktır. Türkiye Cumhuriyeti 75 yaşındadır. Bugüne kadar borçlandığı rakam sadece 75 milyar dolardır. İki konsorsiyum arasındaki fark da 2 milyar dolardır. Sorumsuz imza atarak Türkiye'yi 2 milyar dolar daha borçlandırmaya kimsenin hakkı yoktur.
Veziroğlu, Bakan Topçu'nun ihaleyi ENKA (AJTC) grubuna vermeyi haysiyet meselesi yaptığını belirterek, ‘‘Ancak haysiyet meselesi yapılması gereken, böylesine haksız bir ödemenin ne ENKA, ne VİNSAN, ne de bir başka kuruluşa yapılmaması olmalıdır. İddia ediyorum ki, TC tarihinde siyasiler bu kadar sorumsuz, firmalar da bu kadar pervasız olmamışlardır’’ diyor.
(Veziroğlu dün öğleden sonra arayarak, Topçu'nun ENKA'nın Japon ve İngiliz ortaklarını yanına alarak Sayıştay'ı yeniden baskı altına aldığını, önceki gece de Hazine'nin görüşünü almak için bu daireyi 23.00'e kadar çalıştırdığını bildirdi ve 'Bu, Cumhuriyet tarihimizde örneği görülmemiş bir soygundur' dedi.)
Baba Trakya'da
Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel, önceki hafta uçakla Moldovya'dan dönerken, Trakya üzerinde gazetecilere şöyle dedi:
‘‘4 Temmuz'da Tekirdağ Limanı ve Çorlu Havalimanı'nı açacağız. Çorlu ve Tekirdağ, Balkanlar'ın 'serbest bölgesi' olacak. Kars-Tiflis demiryolu projesi ihale edilmiştir. Kars-Kafkasya yolu açılırsa; Orta Asya Hazar Denizi'ne, Hazar Deniz'i Karadeniz'e, Karadeniz de Adriyatik'e bağlanıyor. Hayal değil, bunlar; hepsi oluyor.’’
Ancak, terminal binasının yapımı geciktiğinden havalimanının açılışının yine ertelendiği söyleniyor. Bunu bize bildiren siyasetçi, Tekirdağ'da bugünkü törenle ilgili olarak Ulaştırma Bakanı Necdet Menzir'e şu soruyu yöneltmemizi istedi:
‘‘Havalimanı kargo taşımacılığı, taksi durakları, hamallık, restoran, büfe ve free shoplar'ın önceki gün Ankara'da yapılan ihalesine kaç firma katıldı. İş hangi firmaya verildi? Bu firmaya, partinizin bir yöneticisinin ortak olduğu iddiası doğru mudur? İhaleye kooperatifler neden alınmadı?’’
Paylaş