Paylaş
- Türkiye bu dönemi iyi kullanmalı. Üretimde şu anda “sıfır hata”yı yakalamış durumdayız. Tam elekrtikli otoya geçiş döneminde Türkiye’den bir tasarım ve marka çıkarmak mümkün olabilir.
- Bu konuda Murat Günak ve Alphan Manas’ın çabaları var. Onlara destek veremez misiniz?
- Benim kastım geniş kitleleri ilgilendirecek bir araç... Onlarınki daha spesifik bir model...
- Elektrikli araçlara dönük destek hazırlığınız vardı...
- Üzerinde çalışıyoruz. Örneğin kamu araçlarının filolarının bir bölümünü elektrikliye çevirmek önemli destek adımı olabilir...
- Siz belki otomobilde bir marka-tasarım peşindesiniz ama Temsa ile Otokar’ın otobüste, BMC’nin kamyon ve otobüste yarattığı markaları da unutmamak gerekir.
- Otobüs, kamyon yatırım aracı. Otomobil ise tüketim aracı... O yüzden farklı bakıyorum...
Geçen hafta başında Temsa’nın Malatya Belediyesi’ne sattığı 9 otobüsün teslim töreninde Belediye Başkanı Ahmet Çakır ve Temsa Global CEO’su Mehmet Buldurgan’ı dinlerken, Sanayi Bakanı’nın sözlerini anımsadım.
Mehmet Buldurgan, uçakta hazırladığı notları ve Temsa Yurtiçi Otobüs Satış ve Pazarlama Direktörü İsmail Gürleyik’ten aldığı bazı veriler aktardı:
- 1 otobüs 1000 adam/saatte üretilir. 1 otomobil ise 20 adam/saatte üretilir. Yani, otobüs üretimi, en emek yoğun işlerden biridir.
Buldurgan, otobüs fabrikalarındaki istihdama dikkat çekti:
- Her açılan otobüs fabrikası, 4-5 bin kişiye istihdam sağlar.
Arkasından bir soru sordu:
- Türkiye, hangi alanlarda Avrupa şampiyonudur?
Buldurgan, sorduğu sorunun yanıtını yine kendisi verdi:
- Türkiye, otobüste Avrupa lideri konumunda. Avrupa’nın otobüs üretim ve ihracat merkeziyiz.
Sonra da trafikteki duruma dikkat çekti:
- Bir otomobilin soyu 4 metre... Otobüsünki 12 metre... Otomobil ortalama 3 kişiyle trafikte dolaşıyor. Şehiriçi otobüs 100 kişiye kadar çıkabiliyor... Toplu taşıma aracı olarak kullanılan her otobüs, en az 20 otomobili trafikten çekebiliyor.
Buldurgan, şehir içinde otobüsün avantajlarını saymakla bitiremedi:
- Otobüs 200 beygirle 100 kişiyi taşıyor... 20 otomobil, 2000 beygire ulaşıyor. Yani, 1 otobüs yerine 20 otomobilin trafikte dolaşması, daha çok enerji tüketiyor, havayı daha fazla kirletiyor.
Mehmet Buldurgan, bu verilerle, Türkiye’de otobüs üretiminin önemine dikkat çekiyor. Elbette otomobil ve hafif ticari araç üretim, ihracat başarılarını görmezden gelmiyor. O sadece, otobüs, kamyon üretimine “üvey evlat” gibi davranılmamasını istiyor...
Önce Leeds’e sattık Malatya ikinci oldu
TEMSA Global CEO’su Mehmet Buldurgan, Ahmet Vefik Alp’ın tasarladığı görkemli Malatya Belediye binası önündeki törende, ürettikleri şehiriçi otobüs Avenue’yla ilgili şu bilgiyi verdi:
- Biz önce zor olanı yaptık. Bu gördüğünüz otobüslerden sağdan direksiyonlu 25 adet İngiltere’nin Leeds kentine sattık. İkinci satışımız Malatya’ya oldu. Umarım Malatya’yı diğer illerimiz de örnek alır.
Buldurgan’ın bu sözleri bana yine Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün’le sohbetimizi anımsattı:
- Sayın Başbakanımız kamu kurumlarının alımları için “Türkiye’de üretileni seçin” şeklinde iki kez genelge yayınladı. Ayrıca, Kamu İhale Kurumu’nun kurallarına “Yüzde 15 pahalı da olsa Türkiye’de üretilen seçilebilir”i ekledik. Buna rağmen hâlâ ithal ürünlere öncelik verenler var.
Ergün’u bunun üzerine sordum:
- Ya İstanbul Büyükşehir Belediye’sinin otobüs ithal etmesine ne diyorsunuz?
- O da aslında Sayın Başbakanımızın genelgesine uymamaya giriyor...
Aynı durumu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan da sıklıkla gündeme getiriyor... Ancak, belediyeler yine bildiğini okuyor...
O yüzden burada bir kez daha anımsatmayı görev sayıyorum...
Mercedes, MAN, Temsa, Otokar, BMC... Hepsi Türkiye’de dünyanın en iyi otobüslerini üretiyor...
Türkiye’yi “Avrupa lideri” koltuğunda tutuyor...
İnönü Üniversitesi ‘Turgut Özal Müzesi’ de açıyor
GEÇEN gün Malatya İnönü Üniversitesi Rektörü Prof. Cemil Çelik aradı:
- Türkiye’nin 8’inci Cumhurbaşkanı, hemşehrimiz Turgut Özal’ın adını taşıyan bir müzeyi üniversitemiz içinde açacağız. Böylece ilk kez bir üniversite, iki cumhurbaşkanının adını taşıyan müzeye sasih olacak. Açılışa bekliyoruz.
- Hocam ben 5 Nisan’da üniversitenizde olacağım...
- Hayırdır?
- Üniversitenizin “Ekonomi Kulübü” sohbete çağırdı. Prof. Murat Karagöz hocamdan gelen çağrıya uyacağım.
5 Nisan günü sabah saatlerinde Temsa’nın otobüs törenine katıldım. Öğleden sonra saat 15.00’te de üniversite öğrencileriyle sohbete gittim.
Malatya’yı o gün güneşli görünce, Prof. Karagöz’e takıldım:
- Hava bu kadar güzelken öğrenciler beni dinlemek için kapalı bir salona girer mi?
- Salona girince göreceğiz...
İnönü Üniversitesi “Ekonomi Kulübü”nün katılımı beni heyecanlandırdı... Salonda 200’e yakın öğrenci vardı... 1.5 saatlik sohbeti tümüyle soru-yanıt şeklinde yaptık...
Öğrencilerin ilgisine hayran kaldım...
Hepsini kutluyorum...
Paylaş