Kullandığımız aracın kafa káğıdında dünyayı ne kadar kirlettiğini artık görelim
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
TOYOTA Motor Corporation (TMC) Başkanı Katsuaki Watanabe’nin "Cenevre Motor Show 2008" nedeniyle düzenlediği toplantının gerçekleşeceği salona Sabancı Holding Lastik, Otomotiv Grubu Başkanı Turgut Uzer ve Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon’la birlikte girdik.
Katsuaki Watanabe, konuşmasının büyük bölümünü "çevreye saygılı araç üretimi" ve Toyota’nın araştırma-geliştirmeye (Ar-Ge) verdiği öneme ayırdı. Toyota, geçen yıl Ar-Ge’ye 5.8 milyar Euro harcamış. Saat başı Ar-Ge harcaması 660 bin Euro olmuş.
Toyota, dünyanın diğer otomotiv devlerinin de ağırlık verdiği "hibrid" (hem benzinle, hem elektrikle çalışan) araç üretimine öncülük etmiş olmaktan memnun. Watanabe, özellikle dikkat çekti: "10 yılda dünyaya 1.3 milyon hibrid Prius sattık.2010’da yıllık hibrid araç satışımız 1 milyon adedi bulacak."
Ertesi sabah fuarda İbrahim Orhon’la birlikte tur attık. Ford’dan Mercedes’e, BMW’den Volkswagen’e, Mitsibushi’den Hummer’a, Renault’dan Citroen’e bütün markaların standlarında "çevreye saygılı araç"lara özel önem verilmişti.
Orhon’la "çevreye saygılı" araçların bilgi notlarından saldıkları karbondioksit oranını ne kadar azalabildiğini anlamaya çalıştık. Çoğunun kilometrede saldıkları karbondioksit miktarı 100-160 gram arasındaydı.
Aralarında karbondioksit salınımını kilometre başına 42 grama düşürdüğünü iddia edenler olduğu gibi, Toyota ile Mitsibushi’nin "şarj et, yola koyul" diye tanıttığı elektrikli araçlar da iddialı şekilde standlarda yerini almıştı.
Turumuz sırasında İbrahim Orhon Türkiye’deki durumu aktardı: "Avrupa’da artık araçların belgelerinde çevreye saldığı karbondioksit miktarı da yer alıyor.Türkiye’de de 2008 başında bu uygulama başlayacaktı, ertelendi."
Toyotasa, ertelemeyi bir kenara bırakıp, "otomobilin kafa kağıdı" sayılan belgeler arasına, "Bu aracı kullanırken dünyaya kilometrede şu kadar karbondioksit yayacaksınız" diyeni de eklemiş.
Küresel ısınmanın hayatımızı nasıl etkilediğinin "küçük belirtileri"ni geçen yaz gördük... Böyle bir dönemde otomotivcilerin "çevreye sıfır zarar" yarışına girmesi çok önemli...
"Karbondioksit salınım belgesi" için bastıralım, otomotivciyi bu yarışta kızıştıralım...
Belki yakında otomobil alırken "çevreye en az zarar vereni arıyorum" demeye başlarız...
Hibrid Prius’u getirmek için 5 bin Euro indirim istiyor
TOYOTA, Cenevre’de fuar-oteller arası gidiş dönüşlerde hibrid Lexus filosu kullandı. Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon, her adımda, "Şimdi elektrikle çalışıyor, ekranında da yeşil işaretle bunun bilgisini veriyor" diyerek, hibrid aracın çevreye saygısına dikkat çekti.
Madem Toyota 10 yıldır hibrid Prius’u üretiyor, dünyaya bugüne kadar 1.3 milyon adet satmış, neden Toyotasa bu aracı Türkiye pazarına sunmuyor?
Orhon, vergi desteği beklentisi içinde: "Taşıt vergisinde çevreye salınan karbondioksit oranı önemli kriter haline gelmeli.Çevreyi az kirleten aracın vergisi de düşük olmalı."
Orhon’un isteği, hibrid araç için alım satım vergisinde 5 bin Euro’luk indirim. Bu indirim olursa Prius’u Türkiye pazarına sunmaya hazır.
İndirim olmadan kimse hibrid Prius’u almaz mı? Aynı sınıftaki sadece akaryakıtla çalışan araçlarla arasında ne kadar fiyat farkı var?
İbrahim Orhon, vergi indirimi olmadan Prius’u 65 bin YTL’den aşağı satamayacakları işareti verdi. Aynı sınıftaki diğer araçlardan 5-6 bin YTL pahalı olabileceğine dikkat çekti: "Hibrid araçta benzinli motorun yanı sıra elektrik motoru var. Fiyatı yükselten de bu."
Maliye ikna olup, vergisini indirmezse 5-6 bin YTL "hibrid farkı" veren çıkar mı?
Bana bağlı şirketler arasında 1 milyar YTL cirodan küçüğü kalmadı
TOYOTASA Genel Müdürü İbrahim Orhon’a yıllık cirolarını sordum. 2007’yi 1 milyar YTL’ye dayanan ciroyla kapatmışlar.
Sabancı Holding Otomotiv ve Lastik Grubu Başkanı Turgut Uzer de başka bir bilgi aktardı: "Bana şu anda 4 şirket bağlı.Toyotasa, Brisa, Kordsa ve Temsa.Bunların her birinin cirosu 1 miyar YTL’den aşağı değil.Grubumun cirosu 4.5 milyar YTL dolayında."
Uzer’e bağlı şirketler arasında ciroda en küçüğü 100 milyon dolarlık Beksa’ymış. Sabancı Holding, Beksa’daki yüzde 50 hissesini birkaç hafta önce Belçikalı ortağı Bekaert’e satıp, oradan çekilmeyi yeğledi.
Böylece Uzer’e bağlı "az ama öz" denebilecek, toplam 4.5 milyar YTL cirolu 4 şirket kaldı...