Kriz İngiltere’de Beko’ya yaradı, ilk sıraya yerleşip 309 milyon pounda çıktı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
İNGİLTERE’nin başkenti Londra’ya 1 saat uzaklıktaki Farnborough kentindeyiz.
Koç Holding çatısı altındaki Arçelik Grubu’na bağlı Beko’nun İngiltere pazarına girişinin 21’inci yılı kutlaması var. Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik Genel Müdürü Levent Çakıroğlu, Genel Müdür Yardımcıları Şirzat Subaşı, Hakan Bulgurlu, Tülin Karabük, İsmail Hakkı Sağır ve Oğuzhan Öztürk kutlama için bir arada... Türkiye’nin Londra Büyükelçisi Ünal Çeviköz, Başkonsolos Ahmet Demirok ve Ticaret Başmüşaviri Yüksel Akça da Beko’nun İngiltere’deki 21’inci yıl gururun paylaşmak üzere orada. İngiltere’deki Beko Plc’nin Genel Müdür Ragıp Balcıoğlu, pazara ilk girdikleri yılı anımsattı: - 1991’de önce buzdolabıyla girdik. 1992’de tüplü televizyonu yönlendirdik. 1996’da fırın satmaya başladığımızda İngiltere için özel üretim yaptık. Ram Dış Ticaret’i yönettiği günlerden tanıdığım, Beko’ya İngiltere yolunu ilk açan İbrahim Yazıcı araya girdi: - Burada Beko’yu ilk yıllarda hiçbir zaman “Türk Malı” diye lanse etmedik. İlk hedefimiz Beko markasını oturtmaktı. Elbette Beko’nun üzerinde Türk Malı yazıyor. Ancak, bu yönünü öne çıkarmak için özel çaba harcamadık. Ragıp Balcıoğlu sürdürdü: - 1998’de İngiltere’ye ilk çamaşır makinemizi, 2001’de de kurutma makinesini göndermeye başladık. Levent Çakıroğlu, şu noktanın altını çizdi: - 1999’da stratejik bir karar aldık. İngiltere televizyon pazarından çekildik. Çünkü, rekabet çok keskindi, bizim için kârlı bir alan değildi. Balcıoğlu, kronolojiye devam etti: - 2006’da çamaşır kurutma makinemiz, 2009’da da ankastre ürünleriniz İngiltere pazarında yerini aldı. - Pazar paylarınız ne durumda? - Buzdolabında yüzde 19.5’le birinciyiz. Çamaşır makinesinde yüzde 19.2, bulaşık makinesinde yüzde 17.1, fırında yüzde 16.8, kurutma makinesinde yüzde 11 düzeyinde pazar payımız var. Ardından ekledi: - Ankastre ürünler, İngiltere pazarının yüzde 30’unu oluşturuyor. Bu pazarda oldukça yeniyiz ama şu anda yüzde 3 payımız var. Levent Çakıroğlu, şu noktaya vurgu yaptı: - 2008-2010 döneminde İngiltere’de toplam yüzde 90 büyüme yakaladık. - Yani bu büyüme global kriz dönemine denk geldi. - Evet, çok doğru bir strateji izledik. - “Ucuz ürün” avantajından mı yararlandınız? - “Ucuz” demek doğru olmaz. Çünkü, pazarda bizden ucuz ürünler var. “Uygun” fiyata, “iyi ürün” demek daha doğru olur. Hemen ekledi: - Ayrıca artık “üst sınıf” diye niteleyebileceğimiz ürünlerimizin de payı artmaya başladı. - İngiltere’deki cironuz ne kadar? - 2010’da 309 milyon pounda (500 milyon dolar) çıktık. - Ürünlerin ne kadarı Türkiye’den, ne kadarı Romanya’daki fabrikalarınızdan? - Yüzde 95’i Türkiye’den geliyor. Çakıroğlu, şu noktaya dikkat çekti: - İngiltere, Türkiye’den sonra ikinci büyük pazarımız... Bunları dinlerken, Arçelik’in tam otomatik çamaşır makinesinin ilk ürettiği günleri anımsadım... Makinelerin yürüdüğüne dönük şikayetleri aktardıkça o dönemin yöneticileri Hasan Subaşı ile Cengiz Solakoğlu’nun nasıl savunmaya geçtiği gözlerimin önüne geldi... Koç Holding’in eski yöneticilerinden Can Kıraç’ın, Arçelik kitabı için anlattığı anıyı da düşündüm: - Çamaşır makinesini bahçeye çıkardık, üzerine oturdum, yine yürüdü... Yürüyen çamaşır makinesinden, İngiltere’de pazar liderliğine... Beko, İngiltere’de 309 milyon pound yıllık ciroya ulaşan bir başarı öyküsü yazmış... Bugüne kadar satılan 15 milyon ürünle İngilzler’in evine girmiş... Üstelik bu noktadan daha ileri gidecek gibi de görünüyor... Yolları açık olsun...
7 milyar liranın yüzde 51’i yurtdışından sağlanıyor
KOÇ Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Levent Çakıroğlu, Arçelik Grubu’nun verilerini sıraladı: - 11 fabrika, yılda 12 milyon ürün, 19 bin çalışanımız var. - Toplam cironuz ne kadar? - 7 milyar lira... Bunun yüzde 51’i yurtdışı operasyonlarımızdan geliyor. Yüzde 51’in yüzde 42’si de Avrupa ülkeleri kaynaklı. İngiltere’den sonra Avrupa’daki en iyi pazarımız Fransa. - Almanya’da durum nasıl? - Almanya’ya o pazarda çok iyi bilinen Grundig markamızla yükleniyoruz.
Hindistan’a da yöneldik
LEVENT Çakıroğlu, yönelmeyi planladıkları ülkeler arasında Hindistan’ı da ön planda tuttu: - Şu anda araştırma yapıyoruz. Hindistan pazarında hangi adımla başarılı olabileceğimize bakıyoruz. - Araştırmanın içinde yatırım planı da var mı? - Elbette olabilir... - Ya satın alma? - Her türlü fırsata bakacağız... Ancak, Hindistan konusunda işin başındayız...
Rusya’da hızlı büyüme yakaladık
LEVENT Çakıroğlu, İngiltere’de yakaladıkları başarının bir benzerinin Rusya’dan sağlanabi-leceğinin ipuçlarını verdi: - Rusya’da üretim de yapıyoruz. - O fabrikada televizyon üretiminiz de vardı. - Televizyon üretimini durdurduk. Ancak, beyaz eşya üretimimiz sürüyor. Rusya öncelik verdiğimiz pazarların başında geliyor. Ardından Polonya’ya değindi: - Örneğin Polonya’da bilinirlik oranımız çok yüksek...