Paylaş
O günlerde Hürriyet’in ekonomi servisinde muhabir olarak çalışıyordum. 12 Eylül darbesi sonrasının önemli grevleri arasına girdiği için Migros’u yakından izliyorduk. Orada örgütlü sendika bizi sıklıkla bilgilendiriyor, Ceyda Aydede de şirket cephesinden bilgi akışı sağlamak konusunda boş durmuyordu.
İzmir Amerikan Koleji’ni, sonra da Boğaziçi Üniversitesi’ni bitiren Aydede, Arthur Andersen ekolündeki yerini alıp, sonra da “halkla ilişkiler” alanında kendine yön çizdi.
Betül Mardin ve Alaaddin Asna’nın bu alanda açtığı yolda 1989 yılında Global Tanıtım Halkla İlişkiler’i kurarak yürümeyi seçti. Bu yolculuğunda hizmet verdiği şirketlere dönük çalışmaları sırasında kendisiyle ve ekibiyle sık sık bir arada olduk.
Ceyda Aydede’den yılbaşından birkaç gün önce gelen mesaj, beni 1980’li yılların ortalarına götürmüş oldu. Aydede, mesajında 22 yıl önce kurduğu Global Tanıtım’ı bu kez Wire and Plastic Products’ın (WPP) satın aldığını vurguluyordu:
- WPP, yatırım bankası Goldman Sachs tarafından da dünyada en hızlı büyüyen pazarlardar biri olarak gösterilen Türkiye’de yer almak amacıyla Global Tanıtım’ı bünyesine kattı.
Aydede, Bulgaristan ve Romanya’da kurduğu ortak şirketlerle uluslararası deneyim kazandıklarını belirtip, eklemişti:
- İki yıl önce bir yabancı ortakla (Yunanlı şirket) yolumuza devam etme kararı almıştık. Şimdi WPP ile gerçekleşen yeni işbirliği, bizim için sektör tarihinde benzersiz bir sayfa açtı. Global Tanıtım, bundan böyle WPP’nin grup şirketi Hill&Knowlton markasıyla birlikte yoluna devam edecek.
Yunanlı ortak hisselerini WPP’ye satmıştı. Aydede, bu gelişmenin Türk halkla ilişkiler sektörüne getirdiği bir açılıma da şöyle değinmişti:
- Global Tanıtım, bu satışla birlikte New York Borsası’yla da tanışmış oldu. Ayrıca, satış haberi Wall Street Journal’de yayınlandı.
Wall Street Journal’e baktım, satın almayı şöyle duyurmuştu:
- Dünyanın en büyük iletişim hizmetleri ve reklam ajansı grubu Wire and Plastic Products (WPP), Global Tanıtım’ın çoğunluk hissesini satın aldı. Şirketin 2009 cirosu 4.8 milyon lira.
Dedim ya, Türkiye’de halkla ilişkiler sektöre Betül Mardin ve Alaaddin Asna’nın açtığı yoldan yürüdü. Zamanla bu alanda hizmet veren şirketlerin sayısı arttı, bazıları yabancı şirketlerle işbirlikleri yaptı.
Dünyada bu sektördeki şirketleri çatısı altında toplayan IPRA’da önce Betül Mardin, ardından Ceyda Aydede önemli görevler üstlendi... Sonra IPRA’da Melek Manisalı ile Zehra Güngör de öne çıktı...
Tüm bu gelişmeler, Türkiye’de halkla ilişkiler sektörünün önemli bir noktaya ulaştığını gösteriyor...
Yatırım Ajansı’na 80 bin başvurunun yüzde 92’si ‘Push the button’la oldu
TÜRKİYE İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Başkanvekilleri Mustafa Çıkrıkçıoğlu ve Ali Nedim Güreli, Yönetim Kurulu Üyeleri Tahsin Öztiryaki, Ömer Burhanoğlu ve Murat Akyüz’ün de aralarında bulunduğu ekiple birlikte ihracatı değerlendirirken, “The Turkish Perspective” adlı dergiyi gösterdi:
- Bu dergiyi TİM olarak biz çıkarıyoruz. 2 ayda bir yapıyoruz. Sadece Türk Hava Yolları (THY) business class koltuk ceplerine koyarak dağıtıyoruz.
- Kaç adet dağıtıyorsunuz?
- 45 bin adetti. Yetmedi, şimdi 75 bin adete çıkarıyoruz.
- Amacınız ne?
- Geçen gün Başbakanlık Yatırım Ajansı Başkan Yardımcısı Hüseyin Aslan anlattı. Ajansa yapılan 80 bin başvurunun yüzde 92’si THY’de koltuk ceplerine koydukları “Push the button” (Düğmeye basın) broşürlerinin etkisiyle olmuş.
- İngilizce yayınladığınız dergiyle de aynı etkiyi mi bekliyorsunuz?
- THY’yle yolculuk yapan yabancı işadamı ve yöneticilerin dikkatini Türkiye’ye çekmiş oluruz.
Tiraj 45 binden 75 bine çıktığına göre, “The Turkish Perspective”e ilgi oldukça yüksek demektir...
Paylaş