Paylaş
- Mehmet Aksel (Mutfak Sanatları Akademisi-Türk Mutfağı Derneği), Sitare Baras (Mutfak Sanatları Akademisi), Arhan Kayar (Dream Design Factory-dDf’in ortağı), Tülin Karabük (Arçelik Genel Müdür Yardımcısı).
Sonra buluşma gerekçesine geçti:
- 1.5-2 yıl önce Mutfak Sanatları Akademisi’yle “Gastro İstanbul”u düzenleme üzerinde durduk. Bu organizasyonun dDf’le gerçekleşebileceğini düşündük. Proje netleşince Arçelik ana sponsor olarak devreye girdi. Türk Mutfağı Derneği de öncülük edince “Arçelik Gastro İstanbul”u 9-12 Mayıs 2013’te Küçükçiftlik Parkı’nda düzenlemek üzere kolları sıvadık.
Festivalin medya sponsorları arasında Hürriyet’in de yer aldığını belirtip, bazı verileri paylaştı:
- Fast food (hızlı yemek) zincirleri de dahil Türkiye’de yıllık ev dışında yeme-içme cirosu 20 milyar dolar düzeyinde bulunuyor. Son 10 yılda siyasi ve ekonomik istikrarla sağlanan büyümenin bizim sektöre çok olumlu katkısı oldu.
Ulaşılan büyüklüğün çok da yeterli olmadığını ortaya koydu:
- Ev dışı mekanlarda yeme-içmeye kişi başına yılda 1 dolar harcayabiliyoruz. Bu rakam Avrupa ülkelerinde 4 dolara, ABD’de ise 6-7 dolara çıkıyor. Ülkemizde bu sektörün önünün açık olduğu bu verilerden anlaşılıyor.
İstanbul’da yeme-içme sektöründe 10 bin işletmenin faaliyet gösterdiğini belirtti:
- Yıllık 20 milyar dolarlık harcamanın 10 milyar doları İstanbul’da gerçekleşiyor. Bunun yüzde 10’u TURYİD’e üye 300 restoranda dönüyor.
Büyük grupların yeme-içmeyi önemli iş kolu görmeye başlanmasından memnuniyetini dile getirip, denetime odaklandı:
- Kredi kartının yaygınlaşması, bu sektörde kayıtlı çalışmayı da beraberinde getirdi. Maliye de zaten sektörü yakından inceliyor. TURYİD üyeleri olarak onunla da yetinmeyip uluslararası denetim şirketlerine kendi denetimlerimizi ayrıca yaptırıyoruz. Amacımız sektöre örnek olup, kayıtdışılıkla mücadeleyi artırmak.
Arçelik Gastro İstanbul için dDf’in ortakları Prof. Esra Ekmekçi ve Arhan Kayar’la bir yılı aşkın süredir çalıştıklarını vurguladı:
- İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Şişli Belediyesi, TUROB, TURSAB, THY, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) de bize destek veriyor. Bu, İstanbul’a daha fazla turist çekme, gelen turistin daha fazla harcama yapmasını sağlamaya dönük bir proje. O nedenle tüm taraflar projemize sahip çıkıyor.
Etkinlik alanına giriş bedelinin 10 lira olacağını kaydetti:
- Arçelik Gastro İstanbul’da standı bulunacak restoranlar 5-10-15-20 liralık tadım mönüleri hazırlayacak. Ayrıca şarap ve bira da, yani alkollü içki servis ve satışı da olacak.
Türkiye’ye gelen 30 milyon dolayındaki turist ortalama 500-600 dolar dolayında harcama yapıyor. Festival Komitesi Başkanı Kaya Demirer, turist başına 1000 doları da az buluyor:
- Yeme-içme sektörünün gücüyle İspanya gibi bu rakamı ortalama 1300 dolara çıkarabiliriz.
Tahsin Öztiryaki’nin başkanlığındaki Türk Mutfağı Derneği, turiste dönük mutfak kültürünü “Kebap-rakı”dan sıyırıp genişletebilirse, fiyat-kalite dengesi kurulabilirse o hedeflere daha kolay ulaşılır değil mi?
Gastro İstanbul için fiyatlar bir hafta daha ulaşılır olacak
TURYİD ve Gastro İstanbul Festival Komitesi Başkanı Kaya Demirer, derneğe üye 300 restoranın yılda 6 milyon kişiyi ağırladığını vurguladı:
- Küçükçiftlik Parkı’ndaki Arçelik Gastro İstanbul, kapılarını 9 Mayıs’ta açacak olsa sa etkinliği biz restoranlarımızda 7 Mayıs’tan itibaren başlatacağız.
- Restoranlarınızda neler yapacaksınız?
- 7-12 Mayıs tarihleri arasında restoranlarımızda özel mönüler hazırlanacak. Fiyatlar daha ulaşılır düzeyde tutulacak. Böylece festival havasını daha geniş bir alana yaymış olacağız. Festival alanında bir yandan Türk mutfağı üzerine paneller düzenlenecek, diğer taraftan konserler olacak.
Londra’da ortak restoran açalım
GASTRO İstanbul Festival Komitesi Başkanı Kaya Demirer’e işin dışa dönük tanıtım ayağını sordum, Mutfak Sanatları Akademisi’nin öncüsü Mehmet Aksel ile ekibinden Sitare Baras yanıtladı:
- Gastro İstanbul yurtdışından önemli gazeteci ve yazarları ağırlayacağız.
- Çeşitli ülkelerde Türk restoranları var. Onların da Türk mutfak kültürünü daha iyi temsil etmesi konusunda çalışmalarınız olacak mı?
Kaya Demirer yanıt verdi:
- Arçelik’in ana sponsorlukla, Öztiryakiler’in mutfak altyapısıyla desteklediği Gastro İstanbul’u içerde oturttuktan sonra dışa dönük başka çabalar içinde de gireriz.
Bu noktada şu öneriyi gündeme getirdi:
- Londra’da ortaklaşa bir Türk restoranı açalım. Birer yıl dönüşümlü olarak TURYİD üyeleri işletmesini üstlensin. Şarap Üreticileri Derneği de bu işe omuz versin, orada Türk şaraplarının da tanıtımını yapalım.
İyi bir proje olursa, Londra’da açılacak ortak restoran için Tanıtma Fonu ve Turquality desteği verilmez mi?
Paylaş