Paylaş
- Ufukta yeni ülkelerde şişeleme işini devralmak var mı?
- Şu anda Pakistan’daki ikinci yatırımı tamamlamaya odaklanmış durumdayız.
- Kuzey Irak’ta üretim ve işler nasıl gidiyor?
- Çok memnunuz.
Washington’daki tören sonrası geçtiğim Atlanta’da bir yandan The Coca-Cola Company’nin 125’inci yıl etkinliklerini izledim. Diğer yandan Coca-Cola Türkiye CEO’su Galia Frayman Molinas’la da sohbet ettik. Molinas, Coca-Cola’nın 47 yıldır Türkiye’de olduğunu anımsatıp, bazı büyüklüklere dikkat çekti:
- Son 20 yılda 7 kat büyüdük. Coca-Cola dünyasında 80’li sıralardayken, 12’nci sıraya oturduk. İstanbul, 92 ülkenin yönetildiği Coca-Cola dünyasındaki beş önemli merkezden (başında Ahmet Bozer var) birine dönüştü.
Ardından yatırımlarına vurgu yaptı:
- Türkiye’de son 10 yılda 600 milyon dolarlık yatırım yaptık. Bu rakam sadece fabrika ve üretim bantlarına yapılan yatırımlardan oluşuyor.
Bu noktada Coca-Cola İçecek’teki (CCI) hisse oranlarını anımsattı:
- Yüzde 50.3’ü Anadolu Efes Biracılık’a (Anadolu Holding) ait. The Coca-Cola Export Corporation’ın payı yüzde 20.1. Halka açıklık oranı yüzde 24.8. Kalan yüzde 4.8 de Özgörkey Holding’in elinde.
- Yani, 600 milyon dolar, CCI’ın yaptığı yatırımlardan sizin payınıza düşen bölümü mü oluşturuyor?
- Evet. CCI şu anda The Coca-Cola Company’nin dünyadaki 5’inci büyük şişeleyicisi konumuna ulaşmış
durumda. 2009’da dünya kriz yaşarken CCI, Türkiye’de iki fabrika daha devreye aldı.
Molinas, CCI’ın Türkiye ve bölgede yarattığı istihdamı ortaya koydu:
- Türkiye’de 3 bin çalışanı var. Pakistan, Kazakistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Türkmenistan, Ürdün, Irak ve Suriye’yle birlikte doğrudan istidam 9 bini buluyor.
Muhtar Kent’in bizimle sohbet sırasındaki “Meksika, Coca-Cola’nın en iyi pazarı” vurgusunu anımsatıp, ekledi:
- Türkiye, Coca-Cola sisteminin “En iyi uygulamalar merkezi” oldu. Pazarlama uygulamalarımız örnek alınıyor. Bazı reklam kampanyaları, Türkiye’den birçok ülkeye gönderiliyor.
- Bundan gelir elde ediyor musunuz?
- Şanımız yürüyor, o bize yeter...
Coca-Cola Türkiye’nin insan kaynakları üstünlüğünü anlatırken, beyaz yakalılardaki kadın-erkek oranını aktardı:
- Çalışanlarımızın yüzde 70’i kadın. Ben dahil, üst yönetimdeki 9 kişiden 8’i kadın. Şimdi artık erkeklerden yana ‘pozitif ayrımcılık’ yapmaya başladık.
CCI’ın halka açıldığı günlerde şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan’a şu soruyu yöneltmiştim:
- Gün gelip, Helenic Bottling’i (Yunanlı Coca-Cola şişeleyicisi, Rusya da onlara bağlı) alma noktasına yükselir misiniz?
Özilhan şu yanıtı verdi:
- Helenic Bottling, bizim boyumuzu çok aşar.
CCI’ın dünyadaki şişeleyeciler arasında 5’inci sıraya yükselmesi, artık çok iddialı bir noktaya ulaştıklarını gösteriyor.
Beyaz yakalıpersonel arasında kadın oranının yüzde 70’i bulup, erkeklere “pozitif ayrımcılık” noktasına ulaşılması da Coca-Cola Türkiye’nin bir başka farkını ortaya koyuyor...
5 çeyrektir Coca-Cola Company açıklamasına büyümeyle girdik
GALIA Frayman Molinas, Coca-Cola Türkiye’nin uluslararası devin büyümesine katkısına vurgu yaptı: - 2010’da yüzde 12.6 büyüdük. 5 çeyrektir The Coca-Cola Company’nin açıkladığı uluslararası verilerde Türkiye’deki büyüme yeralıyor.
Coca-Cola Türkiye’yi “parlayan yıldız” diye gösterip, sürdürdü: - The Coca-Cola Company’nin büyümesine katkı bakımından 206 ülke arasında 7’nci sıradayız. Coca- Cola markasının yer aldığı bölümdeki büyümeye katkıda 4’üncü sırada bulunuyoruz.
Bir sıralama verisi de “marka sevgisi”nden aktardı:
- Türkler’in Coca-Cola markası sevgisi, dünyada 2’nci sırada çıkıyor. Muhtar Kent’in, “Coca-Cola’yı büyütecek ‘aslan’lar” arasında sayması, Molinas’ın verdiği mesajlar, Türkiye’de yapacakları çok iş olduğunu gösteriyor.
Şişecam’a yaptırdığımız bardak ve kavanozlar dünyanın promosyonu oldu
COCA-Cola Türkiye CEO’su Galia Frayman Molinas, kalıcı yabancı sermayenin en önemli örneklerinden biri olduklarını vurguladı:
- Coca-Cola, Türkiye’ye uzun vadeli yatırımın en önemli örneklerinden biri oldu.
Ardından Türkiye’yi diğer katkılarına örnekler verdi:
- Türkiye’de metal içecek kutusu üretimi, Coca-Cola’nın yarattığı ihtiyaçla gelişti, yabancı sermaye de getirdi. Kapak ve etiket üretimi de gelişti.
Soğutucu dolaplarına dikkat çekti:
- Uğur ve Klimasan, Coca-Cola’nın siparişleriyle büyüdü.
Sonra da Şişecam’la işbirliklerinin uzandığı noktaya vurgu yaptı:
- Şişecam’a bağlı Paşabahçe’ye ürettirdiğimiz promosyon bardakları ve kavanozları Bolivya’dan Arjantin’e kadar dünyanın birçok ülkesine gidiyor.
Şerbet ‘inovasyon’ ödülü aldı Cappy Pulpy taze havası verdi
GALIA Frayman Molinas, geçen yıl Ramazan ayında raflara koydukları “Şerbet”i anlattı:
- Ar-Ge’deki arkadaşlarımız geleneksel tatlar üzerinde çalışırken, geçen yıl “Şerbet” üretmemizi önerdiler.
Hazırladıkları içerik bize çok iyi geldi. Hemen ürettik, geçen Ramazan ayında yok sattık. “Dünya Meyva Suyu İnovasyon
Ödülü” aldık.
Coca-Cola Grubu bünyesindeki meyve suyu markası Cappy’nin Pulpy’sini örnek gösterdi:
- Konsantre portakal suyu, tüketicileri mutlu etmiyordu. Bu nedenle içinde portakal parçacıklarının yer aldığı Cappy Pulpy’yi ürettik.
- Artık garsonlar müşteriye, “Taze sıktık efendim” diye daha kolay yutturacaklar yani...
- Müşteriyi aldatmak yok. Müşterimiz onun taze olmadığını biliyor zaten.
- Peki diğerinden ne farkı var?
- Bu ürünü müşterilerimizin yüzde
90’ı taze portakal suyu yerine tüketir hale geldi.
Demek ki Cappy Pulpy, insana “taze portakal suyu” havası hissettiriyor...
Bu durumda ısmarlarken “taze”nin izini iyi sürmek gerekiyor.
Türkiye’de 11 milyon kişi orta sınıfa yükselecek
GALIA Frayman Molinas, Türkiye’nin nüfus yapısını, gelir düzeyinin yükselişini irdeledi:
- Araştırmalara göre, Türkiye’nin nüfusu 2020’de 82 milyona çıkacak.
11 milyon kişi daha orta sınıfa yerleşecek.
Hemen şu saptamayı yaptı:
- Türkiye zenginleşiyor.Türkiye’nin genç nüfus avantajını da henüz sürdürdüğünü anımsatıp, ekledi:
- Bu durumda yatırımlara devam etmek gerektiği ortaya çıkıyor.
Paylaş