Uçaklar büyüyor

Sıkışan hava trafiği, slot sorunları derken havayolları daha sık sefer koyamadıkları noktalara geniş gövdeli, yüksek kapasiteli uçaklarla uçmaya başlıyor.

Haberin Devamı

Daha fazla yolcu, daha büyük uçak... Havayolu şirketleri, doldurabildikleri hatlarda eğer gittikleri yerde hava trafiği sıkışıksa, istedikleri kadar uçuş izni alamıyorlarsa koltuk kapasiteleri yüksek, geniş gövdeli uçakları tercih ediyor.

Bu konuda rekor, Dubai merkezli Emirates’te. Havayolu, filosundaki Airbus A380’lerden 15’inin kabin tasarımını değiştirdi. İki katlı uçakta koltuk kapasitesini 519’dan 615’e çıkardı. Taşınan yolcu sayısını yüzde 18 artırdı.
Emirates’in yeni kabin tasarımında uçağın 14 koltuklu first class’ı ile dünyada bir ilk olan duşlar söküldü. İkinci katın ön tarafındaki first class yerine ekonomi koltukları konuldu. Tam yatar koltuklara sahip business class’taki kapasiteyse 76’dan 58’e indirildi. Her iki katta yer alan ekonomi koltuk sayısı ise 557’ye yükseldi. Halen Emirates’in elinde toplam 68 adet A380 bulunuyor. Planlamaya göre, bu uçakların 15’i yeni konfigürasyona sahip olacak.
A380’i Emirates’ten sonra en fazla koltuk kapasitesi ile kullanan havayolu Alman Lufthansa. Şirketin A380’leri 526 koltuklu. Daha önceden Air France’ın uçakları 538 koltuklu olarak planlanmıştı. Ancak Fransız havayolları koltuk sayısını 516’ya indirdi.

 

Haberin Devamı

Geniş gövdeyle gel

 

Londra’da Heathrow gibi hava trafiği çok yoğun olan havalimanları şirketlerden çok sayıda sefer yapmak yerine geniş gövdeli uçaklarla gelmelerini isteyebiliyor. Buradaki amaç, iki seferin birleştirilmesi.
Önümüzdeki 10 yılda havayollarının önüne bu tür taleplerle çıkacak havalimanı sayısında artış yaşanması bekleniyor.
İmalatçılar da tek sınıflı veya yüksek koltuk kapasiteli kabin tasarımları için çalışmalar yapıyor. İnce koltuklar bacak mesafelerini kısmadan kabinde daha fazla yolcu taşınmasını sağlıyor. Geniş gövdede bir başka alternatif de her sırada dokuz olan koltuk sayısının 10’a çıkarılması.

 

İç hatlara büyük uçak


THY geçen yazdan bu yana iç hatlarda sabah veya akşam seferlerinde geniş gövdeli uçaklarını kullanıyor. Örneğin Atatürk Havalimanı’ndan Ankara’ya, Antalya’ya veya İzmir’e Boeing 777 veya Airbus A330’la uçmak yolcu konforunu artıyor.
Ancak THY’nin bu kadar kısa bir hatta geniş gövdeli uçakları vermesinin en önemli nedeni uçuşları birleştirmek, yani iki seferi tek uçakla yapmak. Böylelikle ek bir trafik hakkı başka noktalar için kullanılıyor. Ayrıca uçağın Atatürk Havalimanı’nda yerde fazla bekletilmesinin önüne geçilirken pilotlara da daha fazla iniş-kalkış imkânı sunuluyor. THY benzer yaklaşımı bazı yüksek doluluğa sahip Avrupa veya çevre ülkelere gerçekleştirilen seferlerde de yapıyor.
THY, finansal kiralama şirketleri ile koltuk kapasitesi 399 olan Boeing 777 kiralamak için görüşmelere başladı. Ayrıca kiralanacak bazı A330’ların da kabinlerinin THY’nin istediği şekilde yüksek kapasiteye sahip olması için de çalışmalar ysürüyor. Seçilen ince koltuklarla uçağın koltuk kapasitesi 350’ye kadar çıkartılacak. Hem 777 hem de A330’lar kısa-orta mesafeli uçuşlarda kullanılacak.

Yazarın Tüm Yazıları