Paylaş
Beş sıra öndeki yolcunun horlama sesi geliyor. Havada müthiş tutunmasıyla, düşük kabin basıncıyla A350XWB uzun uçuşları keyfe dönüştürüyor.
Uzun menzilli uçak yarışında Avrupalı imalatçı Airbus A350XWB (Extra Wide Body – Ekstra Geniş Gövdeli) uçağının ilk müşterisi Ortadoğu’nun yükselen yıldızı Katar Havayolları oldu. Toplam 80 tane A350 sipariş eden şirkete Airbus bugüne kadar yedi uçak teslim etti. Bu uçaklar, ana üs Doha’dan Singapur, Frankfurt ve Münih’e uçuyor.En uzun hat olan Singapur seferini test etmek için Atatürk Havalimanı’nda havayolunun Türkiye-Romanya -Bulgaristan ve Sırbistan operasyonunu başarıyla yöneten Güneydoğu Avrupa Ülke Müdürü Ferit Aksun’la buluştuk. Tertemiz kabiniyle A330-300 bizi karşıladı. Bordo gibi zor bir rengi kabinde ve üniformalarda müthiş dengeyle kullanan havayoluyla 3 saat 20 dakika uçtuk. Singapur’a devam etmek için TAV İnşaat’ın tamamladığı Doha’nın yeni terminaline indik.Yıllık 50 milyon yolcu kapasitesiyle hem sessiz hem de yoğun saatlerde kalabalığı insana hissettirmeyen bir terminal. İşletmesini herkesin ders alması gereken bir havalimanı Doha. Özel yolcu salonunda kısa bir soluklanmanın ardından A350’ye geçtik.
Kubbeli giriş
A350’nin kabinine önden binerken şirketin ana rengi bordonun farklı tonlarına sahip bir aydınlatma sizi karşılıyor. Business’ı ikiye bölen alanda bir ‘bar konsepti’ oluşturulmuş. Burası aynı zamanda uçağa binişte yolculara hareket için geniş bir alan da sunuyor.Katar’ın körfez bölgesindeki rakipleri Emirates ve Etihad lüks yarışına girerken Katar Havayolları farklı bir yol izledi. Örneğin A350’de first yok. Onun yerine sade ama çok fonksiyonlu koltuklara sahip bir business class tasarlanmış. Koltuk oturumu 1+2+1. Ara bir bölmenin ardında az koltuklu bir business daha var. Ciddi bir özel alan yaratılmış. Pencere tarafında tek koltukta uçuş ise insana özel uçakla uçuyormuş hissini yaşatıyor. Elektrikli kumandalarla koltuk çok yumuşak pozisyon değiştiriyor. Yan tarafta ayakkabı koyacağınız bir kutu var. Kol koyma yeriyse hareketli. Kalkış ve inişte aşağı konumda tutuluyor.A350’nin sessizliği pist başına gelip de motorlar tam güç çalıştığında bir kez daha anlaşılıyor. Hemen hızlanan uçak o kadar yumuşak havada tutunuyor ve tırmanıyor ki, şaşırmamak elde değil.
Pijama seti
Uçuşta yolculara pijama seti dağıtılıyor. Pamuklu kumaşı çok yumuşak. Eminim ki benim gibi birçok yolcu bunu alıp evine götürüyor veya seyahatte kullanıyor. ‘Amenity kit’ çantası basit ama içindeki parfüm, nemlendiricinin boyutları büyük tutulmuş. Katar Havayolları’nda ikram çorbayla başlıyor. Kapaklı tabakla sunuluyor. Mezelerde ‘Klasik Arap’ı seçtim. Humus, tabule, tahinli patlıcan salatası gayet başarılıydı. Ana yemek seçenekleri arasında kremalı ve domatesli tavuk, sebzeli biftek ile ravioli vardı. Makarnayı tercih ettim. Finalde peynir veya meyve tabağından birini seçebiliyorsunuz. İsteyenler için gurme dondurma da var.Geniş ekranlar Kontrastı çok iyi ayarlanmış 44 santimetrelik dokunmatik ekranların büyüklüğü yeterli. Geniş film seçeneklerinden vizyona yeni girenleri seçebilirsiniz. Uçakta internet de var. 5 dolar ödeyerek 12 MB’lik paket alıp internete bağlanabilirsiniz. Uçağın kabin irtifası 2 bin metre yani 6 bin feet. Normalde yolcu uçaklarında bu 8 bin feet’e yani 2 bin 600 metreye kadar çıkıyor. A350’de cildiniz daha az kuruyor. Uzun uçuşların yorgunluğunu fazla hissetmiyorsunuz.
Konforlu ekonomi
Katar Havayolları, A350’nin ekonomisinde ise 3+3+3 oturum düzenini tercih etmiş. Ekonomide toplam 247 koltuk var. Oturumu rahat, beli kavrayan koltukları uzun uçuşları konforlu hale getiriyor. A350’ler Katar Havayolları’nın Doha çıkışlı Singapur, Frankfurt ve Münih hatlarında uçuyor. Uçakların sayısının artmasıyla birlikte önümüzdeki ocak ayında yine Doha çıkışlı Philedelphia, martta Boston ve mayısta da yeni açılacak Avustralya’da Adelaide hattında uçacak. Bilet fiyatları business class İstanbul’dan Singapur’a gidiş-dönüş ortalama 2.500 dolar. Ekonomi biletlerse ortalama 600 dolara satın alınabilir. Bu fiyatlara vergiler ve hizmet bedelleri dahil. Bence bu fiyatlar, first ayarındaki bir business class için gayet makul. Singapur’a keyifli bir yolculuk için kendinizi şımartmaya değer.
Doha’nın sessiz terminali
Dönüşte erken uçakla Singapur’dan geldim. Changi Havalimanı’ndan saat 20.25’te havalanan A350, Doha’ya yerel saatle 00.30’da indi. Yaklaşık 12 saatlik Doha Havalimanı’nda beklemeyi transit otelde yaptım. İsterseniz, 150 dolar ödeyerek havalimanı otelinde konaklayabilirsiniz. Havuzu, spor salonu, SPA’sı olan otelde ister masaj yaptırın, isterseniz bir hoca ile squash oynayın. Tercih sizin. Terminalde anons yapılmıyor. Sessizlik müthiş huzur veriyor. Geniş bir meydanın etrafında çok sayıda duty free mağazası var. Fiyat ortalamaları iyi.
Haftada 31 sefer
Türkiye uçuşlarına 2004’te başlayan Katar Havayolları, haftada 31 sefer gerçekleştiriyor. Doha’ya haftada İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan 10, İstanbul Sabiha Gökçen’den 14 ve Ankara’ya da 6 sefer yapan şirketin gözü Türkiye’de hedef uçuş frekanslarını ve noktalarını artırmak. Uçuşlar Atatürk Havalimanı’ndan A330-300, Sabiha Gökçen ve Ankara’dan da A320’lerle gerçekleştiriliyor. Singapur’a uçarken Doha’da bir nefes almak çok keyifliydi. Bazen aktarmalı uçuşları seviyorum. Curcunasız havalimanlarında, bağlantı süresi en az iki saat olduğu zaman paniksiz uçuş çok daha keyifli oluyor.
Paylaş